חתול מרצועת עזה, שהובא לטיפול וטרינרי לישראל, מוחזק זה שבועות באזור, לא מוחזר לבעליו, ועלול לגרום למשבר בין ישראל לרשות הפלסטינית. הסיבה: הווטרינר הישראלי שטיפל בחתול דורש אלפי שקלים בעבור הטיפול בו, וכל עוד הסכום לא משולם החתול לא מוחזר.
הפעיל למען בעלי החיים מעזה שהעבירו לישראל אומר: "אני רוצה את החתול בחזרה. הסיכום היה, שעם תום הטיפול החתול יוחזר אלינו. כמו שמסרנו אותו לטיפול, כך אנו מבקשים להחזיר אותו".
1 צפייה בגלריה
דודו החתול. צילום: אלבום פרטי
דודו החתול. צילום: אלבום פרטי
דודו החתול. צילום: אלבום פרטי
מבצע סעיד
הכול התחיל בחודש אוגוסט 2019, כאשר סעיד אלער, פעיל למען זכויות בעלי חיים ברצועת עזה ויו"ר עמותת "סולאלה" למען בעלי חיים ברצועה, פירסם פוסט על חתול רחוב קטן שנדרס ונפצע קשה. הלסת שלו נשברה והוא נחבל בכל חלקי גופו. סעיד החל לפעול מיד למען החתול הקטן, ולדבריו, רק העברתו לישראל יכולה להציל את חייו.
"אנחנו מטפלים בבעלי חיים בלי בעלים שנפגעים ברצועה", אומר השבוע אלער בשיחה טלפונית מהרצועה. "יש בעלי חיים שנפגעים מכלי רכב, מירי, או מתאונות, ואנחנו דואגים להם. מאחר שאין לנו ברצועה פנסיונים לבעלי חיים, אז אחרי הטיפול אני לוקח אותם אליי הביתה, ואחרי שהם מבריאים אני משחרר אותם".
לדברי אלער, החתול דודו טופל אצל וטרינר מקומי בעזה, ולאחר מכן לקח אותו אלער הביתה, במחשבה שימצא לו פנסיון שבו ישהה עד שיחלים. "מצב החתול היה קשה מאוד, הוא אכן קיבל טיפול ראשוני, אבל נזקק לפנסיון להמשך הטיפול", הוא מסביר.
סיפורו של החתול הגיע ליורם ארז, יו"ר ארגון "פטרואה" לשמירה על זכויות בעלי חיים בישראל. "יצרתי קשר עם סעיד, והצעתי לו עזרה בטיפול בחתול בישראל", אומר ארז. "הוא הסכים ואני התחלתי בכל הסידורים הנדרשים להעברת החתול, אף שעד אותו היום לא התאפשר מעבר כזה של בעל חיים מרצועת עזה לישראל. ידוע שבעזה לא ניתן לטפל בבעלי חיים הזקוקים לפנסיון, ולכן היה חשוב להעביר את החתול דודו לישראל".
ארז יצר קשר עם גורמים ישראליים כמו משרד החקלאות והצבא, ועם עמותת "סולאלה" בעזה. "הוצאתי את כל האישורים הנדרשים להעברת החתול לישראל. זה היה מבצע מורכב, כאשר אחד התנאים שדרש משרד החקלאות הישראלי הוא החזרת החתול לעזה אחרי השיקום".
לדברי ארז, ארגון "פטרואה", שממוקם בכפר סבא, נוסד לפני כ-11 שנה, והוא פועל גם להצלת בעלי חיים מרחבי הרשות הפלסטינית. "הארגון מביא את בעלי החיים לשטחי מדינת ישראל, בהיתר ובתיאום מלא עם רשויות המדינה והצבא, ועם תום הטיפול ישראל משיבה אותם אל בעליהם, בהתאם לכל דין ולהוראות של משרד החקלאות האמון על הנושא".
לדבריו, במסגרת הליך העברת החתול דודו, הוא חיפש וטרינר ישראלי שיתנדב לטפל בחתול אחרי ההעברה. הוא פירסם פוסט בנושא ולטענתו, מי שענה לקריאה היה וטרינר מהאזור.
לטענת ארז, הד"ר הביע הסכמה ואף התנדב לטפל בחתול בחינם. "ביום 21 באוגוסט פנה אליי הד"ר מיוזמתו, וביקש לטפל בחתול 'פרו בונו' במרפאתו, כלומר, בלי תמורה. דודו החתול הועבר אחרי כשבוע, דרך מחסום ארז, מרצועת עזה לשטחי מדינת ישראל ונמסר לד"ר", אומר ארז.
מאז החתול נמצא בחזקתו של הד"ר. אלא שכעת הגיע רגע שחרורו של דודו לביתו ברצועת עזה, לאחר שמצבו הרפואי מאפשר זאת.
בשיחת הטלפון מדגיש אלער, כי הוא היה כל הזמן במעקב אחרי החתול, והוא מבקש אותו בחזרה אל חזקתו. "כפי שסוכם עם הארגון הם צריכים להחזיר את החתול אחרי סיום הטיפול", הוא מדגיש.
כלב בהמתנה
בארגון "פטרואה" מספרים, כי הופתעו לגלות שהווטרינר דורש סכום של 9,000 שקל בעבור הטיפול בחתול. לדברי ארז, הסיכום עם הווטרינר היה שהטיפול בחתול יהיה בחינם, בלי תמורה. "עד הרגע הזה הד"ר מסרב להחזיר את החתול".
בארגון טוענים כי השארת החתול בישראל מונעת העברת בעלי חיים פגועים נוספים מרצועת עזה לטיפול בישראל. "כעת עומדת על הפרק כניסה של כלב פגוע מהרצועה, וקיים חשש שאם הוא לא ייכנס לישראל בימים הקרובים, הוא לא ישרוד, ומכאן הלחץ", אומר ארז.
בשבוע שעבר פנה ארגון "פטרואה" באמצעות עו"ד שגיב לוי לד"ר בבקשה להחזיר את החתול. "בעליו של 'דודו', סעיד אלער, תושב עזה ואזרח הרשות הפלסטינית, מבקש את החתול בחזרה לחזקתו, ועל מרשתי להשיבו בהתאם לכל דין ובהתאם להוראות החוק הישראלי ופסיקת בג"צ, המחייב השבה של חתול אל הטריטוריה שממנה הגיע, לאחר פרוצדורה וטרינרית", נטען במכתב הפנייה.
עו"ד לוי, מומחה לדיני בעלי חיים וסביבה, ציין עוד, כי ההיתר שניתן לארגון מטעם משרד החקלאות ושלטונות הצבא הוא לבעל חיים אחד בכל פעם, "קרי: כדי להכניס בעל חיים נוסף לטיפול בישראל, על הארגון להשיב את החתול אל בעליו בעזה. אשר על כן, הנכם מתבקשים לתאם עם מרשתי את מסירת החתול 'דודו' לחזקתה, כדי שתוכל להעבירו אל רצועת עזה בחזרה אל בעליו החוקיים", נכתב.
הווטרינר ביקש לא להגיב לכתבה.