בואו נעשה סדר: אנחנו והבית שלנו נמצאים במערכת יחסים, ובדרך כלל איטס קומפליקייטד, כי במערכת יחסים, כמו במערכת יחסים, צריך להשקיע.
4 צפייה בגלריה
כל אחד מבני הבית נולד עם יכולת וצורך שונים לגבי סידור הבית
כל אחד מבני הבית נולד עם יכולת וצורך שונים לגבי סידור הבית
כל אחד מבני הבית נולד עם יכולת וצורך שונים לגבי סידור הבית
( צילום: רוני כנעני)
נדמה לנו שהבית הוא חלל דומם, מלא עצמים, אבל הוא למעשה אורגניזם ענקי, סך כל האנשים והחפצים הנמצאים בו. הוא חי ונושם, מתבלגן ומסתדר, הוא מטופח והוא מוזנח, והוא נתון תמיד לחסדינו.
קראו גם:
כמעט לכל האנשים יש עניינים עם הבית שלהם, שבדרך כלל מעוררים תסכול או מתבטאים בעמדת התנצלות בכל הנוגע לטיפול בו. אנשים מתנצלים על עומס, על חוסר, על אי סדר, על עודף סדר, על קירות מלאים או על קירות ריקים.
הבית שלנו הוא במידה רבה שיקוף של עצמנו, ואם אנחנו חיים עם עוד אנשים, הוא כמו בבואה של המשפחה שאנחנו – עניין פרטי שחשוף, לא תמיד לשמחתנו, לעין כל.
4 צפייה בגלריה
הבית שלנו הוא במידה רבה שיקוף של עצמנו
הבית שלנו הוא במידה רבה שיקוף של עצמנו
הבית שלנו הוא במידה רבה שיקוף של עצמנו
( צילום: רוני כנעני)
יש את מי שנולדו מסודרים, אבל אנשים שלא נולדו "סדרנים", לא למדו בשום מקום לסדר. קיימת הנחה רווחת שפעולת הסידור היא פשוטה ואינטואיטיבית, אבל תחשבו על כך שחוץ מרכישת מיומנויות מוטוריות כתינוקות, כמעט כל פעולה שאנחנו עושים בחיינו כרוכה בלמידה, או לכל הפחות, בהדרכה בסיסית.
סידור הבית הוא פעולה עמוקה ומורכבת. רוב ההורים נוזפים בילדים שלהם, "תסדרו כבר את החדר!" אבל לא מלמדים אותם איך לעשות את זה. על פי רוב הם בעצמם לא יודעים איך לעשות את זה. פעמים רבות, לאנשים החיים יחד יש יכולות וצרכים שונים בנוגע לטיפול בבית ולסידורו. בתוך הפערים האלה נולדים מתחים ואי שקט.
גישת "הבית האופטימי" מציעה נקודת מבט חדשה על הבתים שלנו. היא ממליצה לשחרר את השאיפה ל"בית מושלם כמו במגזינים" (תוצר לא ריאליסטי של עולם הרשתות החברתיות) ולהציב לעצמנו יעד שפוי, מיטיב ומתגמל: לחיות בבית טוב, לפעמים טוב דיו, מטופח, תומך ואהוב כמיטב יכולתנו. זו גישה מכילה, סלחנית ומציאותית באשר לטיפול בבית, אך עם זאת מעשית ויומיומית.
אחרי שנים של עבודה בתחום בריאות הנפש כמרפאה בעיסוק ומנחת קבוצות פסיכודרמה, ובעקבות צורך בשינוי שבער בי, התחלתי לסדר עם אנשים את הבתים שלהם. ליוויתי אותם בתהליכים עמוקים בתוך בתיהם – במגירות, בארונות ובחדרים האחוריים. עם הזמן הבנתי שהניסיון והרקע שלי כמטפלת, מגיעים איתי לתוך הבתים. כך התחלתי להלביש בתים, למדתי עיצוב פנים והתחלתי לעסוק ב"בתים בטיפול".
4 צפייה בגלריה
קודם מסדרים את הבית, ורק אחר כך קונים
קודם מסדרים את הבית, ורק אחר כך קונים
קודם מסדרים את הבית, ורק אחר כך קונים
( צילום: רוני כנעני)
בעקבות זה נולד הספר "הבית האופטימי", ההיפך מצילומי העיצוב שאנחנו רגילים לראות: יש בו בתים חיים, אמיתיים, מטופחים אבל לא מושלמים, עם סל כביסה, עם משחת שיניים ועם נעליים בסלון. ויש בו גם שיעורי בית למי שרוצה לקחת על עצמו פרויקט, ולעשות שינוי - בקטן או בגדול.
אז איך מעצבים בית אופטימי?
אנחנו והבית שלנו נמצאים במערכת יחסים. לפעמים אוהבים, לפעמים מאוכזבים, לפעמים מרגישים אשמה שלא טיפלנו בו. כמו בכל קשר, לפעמים משקיעים יותר ולפעמים פחות. ההבנה הבסיסית הזו יכולה לעזור לנו להיות קלים יותר עם עצמינו.
כל אחד מבני הבית נולד עם יכולת וצורך שונים לגבי סידור הבית. הפערים בין בני הבית הם אלה שיוצרים מתיחות וקושי סביב המשימות. ההבנה שיש פערים כאלה, והכרה בהם, מקלה במידה מסוימת על המתח שהטיפול בבית מייצר.
4 צפייה בגלריה
שירלי אבנון קרייזל. מבריאות הנפש לסידור בתים
שירלי אבנון קרייזל. מבריאות הנפש לסידור בתים
שירלי אבנון קרייזל. מבריאות הנפש לסידור בתים
( צילום: רוני כנעני)
כמו כל דבר בחיים – גם הבית שלנו לא צריך ולא יכול להיות "מושלם". אמצו את הביטוי "בית טוב דיו": הוא הכי טוב שאתם יכולים עכשיו.
נהגו עם עצמכם בחמלה. סידור עמוק של בית, ופרידה מחפצים, הם למעשה רצף של פרידות מחלקי חיים ומבחירות שעשינו בעבר. אם אתם לא מסדרים את הבית, זה כי באמת קשה לכם לעשות זאת.
לכל אחד יש סטנדרטים שונים לגבי סדר וניקיון. ה"טוב דיו" של הבית שלי, צריך להיות מותאם אך ורק לסטנדרטים שלי.
"איך זה שהבית שלך תמיד מסודר?" הבית שלי לא תמיד מסודר, ואם הוא מסודר – זה רק בגלל שסידרתי אותו. נשמע הגיוני? אין בית שמסדר את עצמו לבד. אני מדגישה את זה כי לא כולם סגורים על הנקודה הזו.
טיפול בבית הוא עניין יום־יומי בדיוק כמו שטיפול בעצמנו הוא יום־יומי. כמו שאנחנו מתקלחים כל יום ומצחצחים שיניים כל יום, ולא מנהלים עם עצמנו משא ומתן בעניין – כך גם הטיפול בבית. ברגע שהפעולה היא יומיומית אפשר לשמור על חיים שפויים בבית נעים ותומך.
בדיוק כמו לנו, גם לבית יש מצבי צבירה שונים. פעם אנחנו במראה מושקע (למסעדה) ופעם בלוק יומיומי (לטיול עם הכלב. גם הבית יכול להסתפק בשגרה במראה יומיומי שהוא "טוב דיו", ולהפוך למטופח וחגיגי כשבאים אורחים.
המילה "סדר" מייצרת הרבה פעמים התנגדות. נסו לבחור במילים מיטיבות שמניעות אתכם יותר בקלות לפעולה. מילים כמו "להחזיר למקום" ו"לתת תשומת לב לבית" הן מילים נעימות שמייצרות פעולה ממקום רך וחומל.
כשאתם ממיינים חפצים, חלקו אותם לשלוש קבוצות (נשאר, פח, מסירה), ותכננו מראש את המסירה כדי שהשקיות לא ייתקעו ליד הדלת.
כמו שמפנים זבל בכל יום, גם חפצים שסיימו את תפקידם בחייכם יכולים לצאת מהבית באותן טבעיות ותדירות.
קודם מסדרים את הבית, ורק אחר כך קונים. תוך כדי סידור עומק תגלו מה אתם צריכים באמת, ואז הקנייה תהיה יעילה ומדויקת יותר.
שירלי אבנון קרייזל, מעצבת פנים ומסדרת בתים. העצות לקוחות מספרה החדש "הבית האופטימי: מדריך רגשי ומעשי לטיפול בבית".