"מה כבר נשאר לי?" הוא אומר בלאות, "כלום. כבר לא כלום אני לא מחליט עבורי. שום דבר כבר לא באחריות שלי. השבוע אפילו החליטו עבורי שאת סוף השבוע אני עושה אצל הבן שלי. כמה לא רציתי!"
"מה כן רצית?" אני שואלת.
"רציתי להשאר בבית שלי, בלי שיגידו לי מתי וכמה לאכול, בלי להגיד לי מתי לקום ומתי כיבוי אורות. רציתי להיות אחראי על עצמי"
הסיטואציה המדוברת חוזרת על עצמה הרבה מאוד פעמים בקליניקה בצורה כזו או אחרת. הזיקנה מביאה, לא פעם, תחושה של הצטמצמות אפשרויות ואיבוד אוטונומיה. מחליטים עלי, אומרים לי, עושים לי, נותנים לי - תחושה זו יכולה באמת להוציא מהדעת ולתת תחושת חידלון קשה לאדם המזדקן.
אחד האובדנים בחיים המבוגרים הוא תחושת הבחירה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
אני לא בוחר להזדקן, לא בוחר שיכאב לי או שמחלות אופיניות גיל יתקפו אותי. אני לא בוחר להקריח או שהשיער ילבין ולא בוחר את אי ספיקת הלב שלי או הסכרת שפתאום הגיעה. אבל - וכאן יש אבל גדול - לצד כל הדברים שאינני בוחר עדיין יש שדה אפשרויות עצום של דברים שאני כן יכול לבחור. השאלה היא כיצד אני בוחר לראות את הדברים.
אם נחזור למקרה בתחילת הטור - בהחלט היה כאן מקום לבחירה והרבה. בואו נאמר שלא היתה בידיו הבחירה אם ללכת לבנו או לא, ולא משנה מאיזו סיבה, אבל האם בתוך הסיטואציה בבית בנו יכול עדיין היה לבחור מתי הולך לישון או מתי שותה את כוס הקפה הראשונה שלו? האם היה יכול לבחור להשאר לראות טלויזיה בלילה או לקרוא ספר עד אור הבוקר? התשובה היא - כן!
אדם, הגם כשהוא מזדקן, איננו מאבד את זכותו הבסיסית ביותר לנהל את חייו ולבחור את בחירותיו. אם הבחירות שלו אינן עולות בעין אחת עם סביבתו הוא יכול לבחור אחרת או לבחור להשאר בדעתו. לאותו איש מקסים הראיתי כמה בחירות יש לו בכל יום, גם אצל בנו שאצלו התארח.
החיים שלנו בנויים מבחירות הרואויות ומשפיעות על דורות שלמים והחיים שלנו בנויים גם מבחירות קטנות קטנות, לכאורה בנאליות, אך כל כך משמעותיות. בטח בגיל בו התחושה שאנחנו מאבדים את יכולת הבחירה הולכת ופוחתת.
תעשו לכם רשימה קטנה של דברים שאתם בוחרים - מהפשוט ועד המורכב. תעשו לכם רשימה של דברים פשוטים שאין לכם עליהם בחירה - מהפשוט למורכב ותבחנו כל רשימה ורשימה - מה עדיין נשאר בבחירתכם ומה שלא - כיצד תוכלו לחיות איתו בשלום או למצוא בו פתח קטן של בחירה. זה פחות מסובך ממה שזה נשמע. מוזמנים להתייעץ ולשאול שאלות.
יעל חביב - מפגשים ברומו של גיל. הרצאות, סדנאות, ייעוץ זוגי ואישי. ניתן ליצור קשר במייל, בפייסבוק או בטלפון 050-6803313