כשעופר נחשון מספר לאנשים שהוא עוסק בחיבור עסקי בין חרדים למי שאינם חרדים, הוא שומע את התגובה הנפוצה: 'מה הבעיה? סוגרים עם הרב וזהו!'.
קראו גם:
2 צפייה בגלריה
להבקיע מאה שערים
להבקיע מאה שערים
להבקיע מאה שערים
(צילום: shutterstock)
"אין אמירה שגויה מזאת", אומר נחשון. "הציבור החרדי לא פועל בעיניים עצומות, בטח שלא בכל הקשור להתנהלות העסקית והצרכנית שלו. זאת חברה מפוכחת ששוקלת בתשומת לב את מעשיה.
"כמובן שלרב יש תפקיד חשוב בפלג הליטאי, ולבטח בפלג החסידי, אבל לרוב הקביעות של הרב או של האדמו"ר טעונות פעילות שיווקית ועסקית בתוך הקהילה כדי לצאת אל הפועל. הייתי עד למקרים בהם האדמו"ר נתן את ברכתו לעסקה, ולבסוף היא לא יצאה אל הפועל בשל מהלכים עסקיים שגויים בתוך החסידות".
2 צפייה בגלריה
עופר נחשון. כלים בסיסיים לתקשורת יעילה
עופר נחשון. כלים בסיסיים לתקשורת יעילה
עופר נחשון. כלים בסיסיים לתקשורת יעילה
(צילום אלאונורה פרידמן)
הציבור החרדי בישראל מונה כמיליון איש ומגלגל כ-12 מיליארד שקל בשנה. "בדומה לחברה החילונית שמורכבת מקבוצות רבות, גם הציבור החרדי מורכב מקבוצות בעלות מאפיינים ייחודיים והשקפות שונות. מי שרוצה להצליח עסקית עם קהל היעד, צריך לפנות לכל קבוצה בצורה המתאימה ולתת מענה מדויק לצרכים הספציפיים".
עופר נחשון (49) מצור הדסה, נשוי ואב לארבעה, הוא מומחה לאסטרטגיה עסקית ולעסקים עם הציבור החרדי. למרות שלא גדל בבית חרדי, את שנות הנערות, מגיל 15 עד 19, העביר במוסדות חינוך חרדיים של הפלג הליטאי.
אחרי חמש שנים של שירות בטחוני קרבי סיים תואר שני בפילוסופיה. הוא עבד בחברה לייעוץ אסטרטגי ואז יצא לדרך עצמאית כיזם וכמייסד חברת ״מלאכת מחשבת״, שעושה חיבורים עסקיים בין החברה החרדית לחברה הכללית.
את הספר "להבקיע מאה שערים" (הוצאת "ראובן מס, ירושלים") כתב כדי להקנות ידע וכלים בסיסיים להתקשרות עסקית פרודוקטיבית עם הציבור החרדי. "הספר מיועד בעיקר לאנשי עסקים שרוצים לחדור ולהעמיק את הקשרים העסקיים עם החברה החרדית, אבל יעניין גם את כל מי שרוצה להכיר התרבות, המבנה החברתי ותפיסת העולם של הציבור החרדי".
הספר עוסק במסחר, ירידים, שימוש מושכל בתקשורת, שיווק אפקטיבי באינטרנט ("בניגוד לסטיגמה שחרדים אינם גולשים כלל באינטרנט"), באסטרטגיית חדירה, בפירוט מוקדי הכוח וכיצד נכון להיעזר בהם.
הכלים המועילים:
מי המקצועי. בעיקר בתחום השירותים, לעיתים הצרכן החרדי יעדיף איש מקצוע שאינו חרדי. הוא נתפס כמקצועי יותר, וכמחזיק בידע שחסר בציבור החרדי.
אין צורך בתחפושת. בעסקים עם חרדים הישאר כפי שהינך, זה לא מועיל להתחפש לדתי. להיפך, הדבר נראה כחנפנות והשתדלות גדולה מדי ופוגע באמינות.
עשה לך רב. גם אם הרב אמר הן, זה לא אומר בהכרח שהעסקה תצא לפועל. לעומת זאת, אמירת לאו מצדו תטרפד את העסקה, לכן יש לעשות עבודת הכנה משמעותית לפני שפונים לסמכות רוחנית כדי לקבל את הסכמתה.
למי פונים. לעיתים על פרסום יעיל לחרדים להיראות דווקא כמיועד לחילונים, כי מוצר שלא משווק ולא נמכר גם ל"חברה הכללית" (כך מכונה החברה החילונית בציבור החרדי) עלול להיתפס כ-second best.
מחוברים. אפשר לשווק לציבור החרדי באינטרנט וגם באמצעות טלפון כשר.
מי הבוס. הנשים בחברה החרדית הופכות בהדרגה לכוח מניע בכלכלה החרדית. אין מניעה שגם נשים חילוניות תעשינה עסקים עם חרדים. כמובן שיש כללים ברורים שעליהם צריך להקפיד בהקשר זה.