חנוקים: משבר הקורונה שיתק לחלוטין את פעילות הקניונים שנסגרו כבר לפני חודש וחצי. נכון לעכשיו אין כוונה לפתוח אותם בשלב הקרוב. סוחרים רבים בקניונים ברחבי השרון סיפרו השבוע ל"ידיעות השרון" על הצרה הכלכלית אליה נקלעו, על ההפסדים הכבדים, אי הוודאות והחשש מסגירת העסק.
8 צפייה בגלריה
קניון שרונים סגור
קניון שרונים סגור
קניון שרונים סגור
(צילום: יוגב עמרני)
אלון גורן מהוד השרון (41), אב לשני ילדים קטנים, הוא בעלי חנות היער הקסום בקניון רננים ובמקביל מנהל את הפלייפארק (משחקייה) בקניון אושילנד בכפר סבא. בחודש האחרון, המקום ברננים שמוכר היטב לילדי האזור, עומד שומם. מוכרים מחופשים לשדונים כבר אינם מתהלכים בין העצים, ואבקת פיות נוצצת כבר לא מתפזרת בחלל. "היער הוא מקום עם משמעות גדולה הרבה מעבר לחנות, גם למוכרים וגם ללקוחות", אומר גורן. "בשום נקודת זמן לא דמיינתי שאצטרך לסגור אותו ככה. אפילו לא קרוב. כבר בפורים אנשים הפסיקו להגיע".
ביער מועסקים כעשרה עובדים הזכאים היום לדמי אבטלה. אלון כעומד בראש החברה (מעמד של שכיר בעל שליטה), אינו זכאי נכון להיום לשום פיצוי. בעוד שעסקים רבים פונים כעת לפלטפורמה של משלוחים, גורן מבין כי ביער הקסום מוכרים חוויה המתבססת בעיקרה על המקום והאווירה שהוא מייצר. אבל עכשיו המקום אינו מייצר שום הכנסה.
גם בקניון רננים וגם באושילנד בכפר סבא החליטו בעלי השליטה שלא להמשיך לגבות דמי שכירות וניהול על התקופה שבה הוא סגור, אבל לגורן טענות קשות כלפי העירייה והמדינה: "מהעיריות עד עכשיו לא יצאה הודעה מסודרת בעניין הארנונה, וגם לא מהמדינה. עושקים אותנו. עושק ממש. תעריפי הארנונה שאנחנו משלמים הם פשוט מס לא צודק ולא הוגן. הדבר הכי ברור ומתבקש זה שכמו שהקניונים, שהם גוף למטרות רווח בניגוד לעירייה, הבינו שאי אפשר להמשיך לגבות דמי שכירות וניהול - כך גם העיריות יבינו שאם העסק סגור לא גובים ארנונה.
8 צפייה בגלריה
אלון גורן
אלון גורן
אלון גורן
(צילום: אסף פרידמן)
הארנונה ברננים עומדת על כמעט 11 אלף שקלים לחודשיים, ובכפר סבא אנחנו מדברים על 58 אלף שקלים לחודשיים עבור מקום של כאלף מ"ר. הההודעה שהתפרסמה בעניין דחיית הארנונה לא ברורה ולא רשמית, כמו כל ההתנהלות של המדינה בנושא הכלכלי".
גורן מביע כעס המשותף לעצמאים רבים ובעלי עסקים קטנים: "המדינה משאירה אותנו בחוסר ודאות גדול מאוד. זה הזמן שבו העיריות צריכות להבין שהעסקים לא יוכלו לשלם ארנונה אחר כך. גם כשנחזור, העסקים לדעתי יפעלו ב־50 אחוזים פחות".
תשובות לעתיד, אין. "אנחנו מתעדכנים בחדשות כמו כולם, וכרגע ההקלות בכלל לא נראות בטווח הקרוב. די ברור שהישועה מהמדינה לא תגיע, וזאת שערורייה. במשבר כזה גדול אין לנו עזרה. חודש וחצי לא מצליחים לתת לנו תשובות או תוכנית. אחרי למעלה מ-20 שנה של תשלומים מטורפים, באסון הבריאותי הכי גדול שהיה פה מאז קום המדינה, אין לנו שום משענת להישען עליה. נו"
"תמיד ידענו שבעלי העסקים הם סוג ב' ושנקבל רק מקלות בגלגלים, אבל הפעם זה משבר אמון ותחושה שהמדינה בגדה בנו. יוצאים פה לרחוב אנשים שאין להם מה להפסיד. רואים באירופה ובארצות הברית איזו עזרה מקבלים בעלי העסקים, ואי אפשר להאמין להבדלים". 

לחסל הכול


פנחס דוידוב (48), מנהל את חנות התבלינים והאגוזים אותנטי בקניון ערים בכפר סבא. למרות שתחילה נאמר לו שעליו לסגור את העסק, הוא נלחם על הזכות להמשיך ולעבוד לאור היותו עסק לממכר מזון. על אף שדלתות העסק עדיין פתוחות - ההכנסות שלו צנחו ב־70 אחוזים. "אני חושב לסגור את החנות, לעשות חיסול מלאי וללכת להיות שכיר. אני לא יכול להמשיך ככה, אני לא מצליח להתרומם פה", אומר דוידוב.
8 צפייה בגלריה
פנחס דוידוב קניון ערים
פנחס דוידוב קניון ערים
פנחס דוידוב קניון ערים
(צילום: אסף פרידמן)
בשגרה מתבססות רוב הכנסותיו של דוידוב על אנשים הבאים לקניון. אבל כעת כשהקניון סגור מתבסס קהל לקוחותיו על אנשים המגיעים במיוחד או עוברים אצלו בדרכם אל הסופר. "אני גם ככה משלם ארנונה וחשמל ושום דבר, אז אמרתי שאשאיר את העסק פתוח בשביל להכניס קצת כסף. אני עושה משלוחים, אבל יש אולי משלוח אחד ביום".
דוידוב הוציא את כל עובדיו לחל"ת ונשאר להחזיק את העסק לבדו. "החברים שלי בעלי החנויות כאן כל הזמן דואגים. אנחנו בחוסר ודאות כלכלי גדול".
8 צפייה בגלריה
אושילנד ריק
אושילנד ריק
אושילנד ריק
(צילום: אסף פרידמן)
בעלי המסעדות הם נפגעים ישירים מהמצב והאופק מבחינתם מאוד לא ברור. ליאור גבאי, אחד מבעלי מסעדת BBB בקניון שרונים בהוד השרון, מספר על הנזק הכבד שנגרם לו. "המסעדה סגורה ורק שירות המשלוחים פעיל. באופן טבעי כמות המשלוחים גדלה מהמקובל בימים כתיקונם, אבל היא לא מפצה על אובדן ההכנסות מהמסעדה. אנו מעסיקים חברת שליחויות והוצאנו לחל"ת 60 עובדים. רק ארבעת השותפים ממשיכים לעבוד 12 שעות ביממה. עובדים קשה, אבל זה עדיף על סגירת העסק ופשיטת רגל. ובכל זאת, אנחנו בקושי צפים על פני המים. כל המסעדות שעושות שליחויות עלולות להיסגר. גם אנחנו לא נוכל להחזיק מעמד".
8 צפייה בגלריה
ליאור גבאי
ליאור גבאי
ליאור גבאי
(צילום: אסף פרידמן)
הבעלים של חנות הפנינג בקניון שבעת הכוכבים, גידי צוקרמן, מספר מחד על עלייה ברכישת משחקי קופסה ופאזלים אך גם על הפסדים גדולים כתוצאה מסגירת הקניון. "הלקוחות מתקשרים אלינו, מזמינים, משלמים באשראי ואנחנו עושים משלוחים לביתם", מספר צוקרמן. "אנו רק שני עובדים. יש עלייה גדולה בביקוש למשחקי קופסה, לפאזלים, לגו, פליימובייל ומשחקים לקטנטנים. למרות שאנו פעילים, ההפסדים גדולים".
אצל דוד יעקב, הבעלים של חנות התכשיטים "שאגאל" בקניון שבעת הכוכבים, המצב קשה אף יותר. "החנות שלי סגורה כמעט חודש וחצי. הוצאתי חמישה עובדים לחל"ת. אני פועל מהבית, מנסה למכור דרך אתר המכירות שלנו ובאמצעות משלוחים. קשה למכור תכשיטים ברשת. מכרנו בעיקר מוצרים זולים שערכם מאות שקלים בלבד, כמו תליונים ועגילים. בסך הכל אין מספיק מכירות ואני לא יודע איך נתאושש מזה".

"לא ישן בלילות"


לפני שנתיים, החליט חיים בנאי (48) להגשים את חלום חייו ולהקים חנות לעיצוב הבית. את רוב הונו ונשמתו השקיע ב"אגדה גלריה לעיצוב קסום" - חנות יפהפה בקניון אושילנד. היום, הוא מביט על המדפים המלאים בסחורה - חסר אונים ועם אפס ודאות לעתיד לבוא. הקורונה תפסה אותו בדיוק ברגע השיא - "פתחתי יריד לעיצוב הבית ברחבה, וביום הראשון סגרו את המתחם. לקראת פסח מילאתי את המחסנים. כואב לי, החנות מפוצצת בסחורה. אני חייב כסף לספקים, וזאת אחת הבעיות - התזרים. חברות האשראי לא מתחשבות בכלום".
8 צפייה בגלריה
חיים בנאי
חיים בנאי
חיים בנאי
(צילום: אסף פרידמן)
את שלושת עובדיו, הוציא לחל"ת: "לי לא מגיעות זכויות כעצמאי. המדינה אומרת שהיא תביא לי 3,000 שקל. מה אעשה עם זה. אני לא ישן בלילות. או שיקרה משהו, או שנסגור ונלך".
חיים גרוש ואב לשלושה ילדים. "יש לי מזונות לשלם, שכירות של הבית, ארנונה של הבית. יש הוצאות קבועות, ובינתיים מוציאים חסכונות. יש לי אפס הכנסות, רק הוצאות כרגע. כל מה שחסכתי הולך לפה. אני מקווה שאצליח לשרוד".
את מוצרי החנות ניתן לרכוש כעת באתר "אגדה גלריה לעיצוב קסום".

התעוררות במרכזי הערים

רחוב אחוזה ביום שני לפני הצהריים, נשבו רוחות ראשונות של שגרה. אנשים חבושי מסכות הולכים ברחובות, וגם נגן הכינור חוזר לספסל הקבוע. מחוץ לחנות "מוזלים", משתרך תור ארוך של אנשים הניצבים במרחק שני מטר אחד מהשני. בימים כהרגלם, מוצאים תושבי רעננה את כל מבוקשם בחנות הפופולרית. בחודש האחרון סגרה החנות את שעריה, ועם פתיחתה המחודשת, נראה שרבים מיהרו לחזור ולהצטייד.
8 צפייה בגלריה
רחוב ויצמן בכפר סבא
רחוב ויצמן בכפר סבא
רחוב ויצמן בכפר סבא
(צילום: אסף פרידמן)
בהשמע להנחיות החדשות, הקימו בכניסה עמדת בדיקה ובה נרשם כל אחד מהנכנסים לחנות וחום גופו נמדד. יקירה, מנהלת החנות, מספרת: "זאת שגרה קשה קצת, אבל יש יותר כוח אדם בשביל שנשמור על ההנחיות כמו שצריך. הציבור קצת חסר סבלנות, ואני מקווה שהלקוחות יהיו איתנו בהבנה ויבינו שאנחנו עושים את זה כי אנחנו חייבים בשביל לשמור על כולם. יש תורים ארוכים בשני הסניפים. זה מאוד מחמם את הלב, אנחנו משתדלים להביא מוצרים של היגיינה וחיטוי. זה לא פשוט לסגור במיוחד בתקופה של פסח, וזה מטורף שהיינו סגורים 30 יום. אבל חזרנו וחזרנו בגדול".
גם חנות הספרים "סטימצקי" פתחה השבוע את שעריה לראשונה. שלוש הנשים ששם, מסכימות פה אחד: אין כמו להחזיק ספר ביד. "קראתי הרבה בתקופת הבידוד", אומרת מיכל, לקוחה במקום, "לא הזמנתי ספרים באינטרנט, כי באמת אין תחליף לחנות ספרים. כיף גדול שפתחו". בחנות המיתולוגית "ביג-דיל", עדיין שומרים על ההנחיות בהקפדה יתרה. החנות הגדולה עומדת שקטה, בשעה שהלקוחות דופקים על הדלת והמנהל מביא להם את מבוקשם אל הדלפק שהקים בחוץ. "זה פוגע המון בכיס, אבל הבריאות לפני הכל. ברוך השם היה הכנסות, המצב היה יכול להיות הרבה יותר גרוע". 
גם ברחוב ויצמן בכפר סבא נרשמה תכונה ערה. נתי רבני, בעל בוטיק "נתיקה", סיפר: "אף פעם לא חוויתי דבר כזה, שלושה עובדים בעסק ושלושתם בחל"ת. גם לפני הקורנה המצב לא היה טוב, אבל הצלחנו לצוף. עכשיו זו כבר קריסה. אנחנו ממשיכים לשלם את כל התשלומים, יש הרבה דיבורים באוויר, אבל שום דבר לא מיושם לשטח.
מזלי שיש לי לקוחות שאוהבות אותי. אני עושה משלוחים, מוכר קצת מסכות ומצליח לגרד כמה שקלים".

"העצמאים מופקרים"

אמיר פוירמן, יו"ר להב לעסקים ברעננה, קורא לממשלה להתעורר: "המצב הזה לא יכול להימשך".
"המצב של הסוחרים בעיר ועצמאים בכלל הוא לא פשוט. הפגיעה תהיה גדולה במיוחד במצב הנוכחי שבו אין מענה אמיתי ומקיף. החשש שלי שכל עוד שלא יינתן פיתרון ממשי, עלול לקרות פה אסון כלכלי ואנושי. בסוף היום מדובר באנשים שצריכים לפרנס משפחות. העסקים האלו מעסיקים עובדים, שכירים שגם להם יש משפחות וכל עצמאי כזה שקורס הוא אסון בכל קנה מידה. אם העצמאי יסגור לאן השכיר יחזור?
8 צפייה בגלריה
אמיר פירמן
אמיר פירמן
אמיר פירמן
(צילום: פרטי)
"אנחנו משלמים כל השנה הרבה מאוד כסף, יש לנו הרבה שותפים בעסק (מע״מ, מס הכנסה ביטוח לאומי, ארנונה ועוד), אבל עכשיו ברגע של משבר גדול וקשה, העצמאים מופקרים לגורלם. יש מגוון רחב של פיתרונות ומישהו צריך לתת את הדעת כי המצב הזה לא יכול להימשך. מה שנתנו עד כה לא מספיק ולא יחלץ אף עצמאי מהבור. המדינה באה עם תוכנית מאוד לא רצינית ותקציב של 80 מיליארד שקל, בסכום הזה אפשר לעשות המון דברים שיעזרו ויקלו על ציבור העצמאים והעצמאיות. כולי תקווה שנשרוד את המשבר הזה מאוחדים, גם בריאותית וגם כלכלית.