משבר הקורונה הנחית מכה כואבת במיוחד על העסקים הקטנים. אלפי חנויות נסגרו ונמנעה מהם האפשרות לקבל לקוחות.
4 צפייה בגלריה
התכשיטים של דניאל אדרי
התכשיטים של דניאל אדרי
התכשיטים של דניאל אדרי
(צילום: יח"צ)
"עד המשבר עיצבתי תכשיטים לכלות והמצב דרש ממני לחשב מסלול מחדש," אומרת דניאל אדרי, מעצבת תכשיטים מבאר שבע.
עופר זריהן, הבעלים של מסעדת מאמא דיאלי בבת ים, הרגיש בתחילת המשבר שמדובר בקטסטרופה. "המסעדה התרוקנה ברגע והרגשתי חסר אונים", הוא אומר.
גם שמעון ויפית ששון, שמנהלים חנות מפעל עצמאית של פולירון בבת ים, עמדו חסרי אונים מול הסגרים. "החנות לא הוגדרה כחיונית ונשארה סגורה חודשים. אי אפשר למכור מרחוק מוצר כמו מזרן, שאנשים רוצים לראות ולהרגיש".
4 צפייה בגלריה
חנות המפעל פולירון
חנות המפעל פולירון
חנות המפעל פולירון
(צילום: יח"צ)
"בישראל יש יותר מחצי מיליון עסקים קטנים ובינוניים, אבל רק מעטים מהם הפעילו אתר אינטרנט או עמוד ברשתות החברתיות בימים שלפני המגפה", אומר גאי ראק, מנהל השוק המקומי בפייסבוק ישראל.
"מאות אלפי עסקים נדרשו בבת אחת להקים את העסק שלהם מחדש במרחב הווירטואלי, כדי שהמכירות ברשת יעזרו להם לשרוד את המשבר.
כדי לעזור לעסקים הקטנים לצמצם את הפער, החלטנו בפייסבוק ישראל, יחד עם הפורום הכלכלי-חברתי, לצאת ביוזמה לאומית, "העסק של כולנו", במטרה לעזור לבעלי עסקים עצמאים לקבל ידע, תמיכה וכלים במרחב הדיגיטלי ולבנות את עצמם מחדש".
עשרות עסקים שהשתתפו בפיילוט של הפרויקט - מבת ים, באר שבע, הנגב והגליל - לקחו חלק בהדרכה דיגיטלית מקיפה וזכו לליווי צמוד מסטודנטים, שעזרו להם לעשות צעדים ראשונים של העסק ברשת.
4 צפייה בגלריה
עדן דביר וטל וידר
עדן דביר וטל וידר
עדן דביר וטל וידר
(צילום פרטי)
טל וידר, סטודנטית לתקשורת מאוניברסיטת בן גוריון, הצטרפה לדניאל אדרי במשימה להציל את העסק. "יחד בנינו תדמית חדשה לעסק והשקענו בשימור לקוחות," סיפרה טל. "ראינו תוצאות יפות בשטח והשגנו לקוחות נאמנים, גם בסגרים".
עדן דביר, סטודנטית להנדסה מאוניברסיטת תל אביב, נבחרה ללוות את החנות של שמעון ויפית מלונדון הרחוקה. "הקמנו יחד אתר עסקי חדש מאפס והשתמשנו בשיווק הדיגיטלי כדי להגיע ללקוחות חדשים", היא סיפרה.
בינה לבין העסק נרקם קשר קרוב בקו לונדון-בת ים, ועם פתיחת השמיים היא מתכננת סוף סוף להגיע ולבקר את העסק שנכנס לה ללב.
"המעבר לדיגיטל פשוט הציל לי את העסק", אומר עופר זריהן ממאמא דיאלי. "רכשתי מיומנויות חדשות, הקמתי מערך משלוחים ובעיקר התמלאתי בתקווה להמשך".
קראו גם:
"עסקים שייעדרו מהמרחב הדיגיטלי עלולים למצוא את עצמם במלחמה קיומית", אומר גאי ראק. "במהלך התוכנית ראינו איך עסקים רבים בכלל לא יודעים מאיפה להתחיל ולא מבינים מה מצופה מהם כעסק שפועל באונליין ובעיקר לא יודעים איך למנף את הכלים החדשים שלרשותם כדי לצמוח ולהגיע ללקוחות חדשים".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה רובי ריבלין במפגש "העסק של כולנו"
נשיא המדינה רובי ריבלין במפגש "העסק של כולנו"
נשיא המדינה רובי ריבלין במפגש "העסק של כולנו"
(צילום: קובי גדעון - לעמ)
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שביקר בבת ים עם סיום הפיילוט, אמר: "המשבר הזה הוא העסק של כולנו והעסקים הקטנים הם צינור החמצן של הכלכלה הישראלית כולה. היוזמה רותמת את כל החדשנות והיצירתיות הישראלית, והופכת אתגר מורכב וקשה להזדמנות אדירה".
תוכנית הליווי של פייסבוק ישראל והפורום הכלכלי-חברתי נמשכת שלושה חודשים. בימים אלה היא יוצאת לשלב הבא בזירה המקומית בפריסה ארצית ותפעל בשיתוף מרכז השלטון המקומי בכ-20 רשויות ברחבי הארץ:
בית שמש, באר שבע, ירושלים, נתניה, רחובות, רהט, אום אל פחם, אילת, אופקים, עכו, חורה, עין קניה, קצרין, ירוחם, בסמת טבעון, בית אל, מעלה עירון ומועצה אזורית גולן.
עסק שמעוניין להירשם ולהצטרף לתוכנית מוזמן לעקוב אחר פרסומי הרשות המקומית.