שוק העבודה בישראל עבר טלטלה קשה.
אנו נמצאים בשיאו של משבר כלכלי ותעסוקתי מהחמורים שהתרחשו בישראל: למעלה ממיליון מובטלים, עסקים קורסים וענפים שלמים שלא מצליחים לחזור לשגרת עבודה מתפקדת.
3 צפייה בגלריה
חיפוש עבודה בימי קורונה
חיפוש עבודה בימי קורונה
חיפוש עבודה בימי קורונה
(צילום: shutterstock)
המדינה מסייעת במענקים ודמי אבטלה, שמאפשרים לרבים להמתין "עד יעבור זעם", או עד שהמשק יתניע מחדש ויחזור לשגרה.
קראו גם:
"יגיע הרגע שבו העובדים שנמצאים בבית יאלצו לחזור לשוק העבודה, וזה יהיה תהליך קשה מאוד, עם מספר גדול של מתמודדים על כל משרה", אומרת עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר באתר AllJobs.
"לכן, העצה הטובה ביותר היא להקדים ולחזור לעבודה כבר עכשיו. אמנם היקפי המשרות במשק ירדו, אך עדין יש משרות רבות בענפים שונים, וזה הזמן הנכון לחזור לעבוד ולהימנע בעתיד מהתפשרות על עבודה שפחות טובה עבורכם".
אז מאיפה מתחילים?
תתמקדו. לפני שאתם שולחים קורות חיים לכל עבר, או מעבירים שעות בחיפושים, הגדירו מהם התפקידים או המקומות שבהם אתם רוצים לעבוד. אל תשכחו להתייחס לכל היכולות והכישורים שרכשתם לאורך השנים, אבל זכרו גם את מצב השוק הנוכחי.
בהחלט יכול להיות שהחברה והתחום שבהם עבדתם לא יחזרו לשגרה בזמן הקרוב. זאת גם הזדמנות לבצע שינוי כיוון ולפתוח את עצמכם לתחומים חדשים. כחלק מתהליך המיקוד הגדירו גם את גבולות הגזרה שלכם: קווים אדומים, רמת שכר, מיקום ושעות העבודה.
3 צפייה בגלריה
בגלל המשבר יש יותר מועמדים ממשרות
בגלל המשבר יש יותר מועמדים ממשרות
בגלל המשבר יש יותר מועמדים ממשרות
(צילום: shutterstock)
הכינו קורות חיים מעולים. לפני שיוצאים לדרך – דואגים לצידה טובה: קובץ קורות חיים שמסכם את הפעילות המקצועית והיכולות האישיות שלכם. זהו המסמך שמציג אתכם לראשונה למעסיק. הוא צריך להיות תמציתי אך חייב להציג את היכולות האישיות והמקצועיות שלכם בצורה הטובה והברורה ביותר.
בימים אלה, כשיש יותר מועמדים ממשרות בגלל המשבר – חשוב עוד יותר לייצר קורות חיים שמבליטים אתכם. בנוסף, מומלץ לשלוח לכל משרה קורות חיים שמתאימים לה. אל תסתפקו בקובץ אחד, הכינו מספר גרסאות שכל אחת תדגיש יכולות אחרות – ושלחו בהתאם לדרישות המשרה.
תעבדו בזה. נכון, לא תמיד תנאי החיים מאפשרים לנו "לעבוד" בחיפוש עבודה, אבל התהליך עדיין צריך להיות מסודר ועקבי. עדיף לייצר סדר יום הכולל שגרת חיפושי עבודה, טיפול והתאמת קורות החיים ושליחה שלהם.
נסו להתאים שעה אחת קבועה ביום לטובת חיפוש העבודה, ובה תעסקו רק בזה. נהלו באופן שוטף מעקב אחרי הגשת המועמדויות השונות: רשמו לאן ומתי שלחתם קורות חיים (ומאיזה סוג) והאם הייתה התייחסות מצד המעסיק. הסדר והמעקב יסייעו לכם להיות מוכנים כשיגיע שלב הראיונות, הטלפוניים ותיאום הפגישות.
בדקו מי יכול לעזור. חברים, קולגות ואפילו בוס לשעבר יכולים לסייע לכם במציאת התפקיד הבא. תרימו טלפון, בקשו עזרה או המלצות ובדקו אם יש להם דרך לעזור.
3 צפייה בגלריה
עינב בוימפלד
עינב בוימפלד
עינב בוימפלד
(צילום: יניב בן יהודה)
במקביל אל תתביישו לעדכן את האנשים שסביבכם שאתם מחפשים עבודה ושתשמחו להצעות. הפעילו קשרים עם מכרים, בני משפחה וגם את החברים ברשתות החברתיות. ככל שתגדילו את מעגלי החיפוש, הסיכוי שלכם למצוא עבודה יעלה.
שמרו על ראש פתוח וגמישות. המצב היום הוא חריג ודורש תיאום ציפיות עם המציאות. ישבתם זמן רב בבית, ועתה אתם מתקשים למצוא עבודה בתחום המומחיות והניסיון שלכם? נסו לשלב עבודה חלקית, זמנית שתחזיר אתכם למעגל העבודה.
אל תחששו להיכנס לתחומים חדשים במידה ויש לכם את הכישורים לכך. יכול להיות שזאת תהיה תחילתה של קריירה חדשה או לכל היותר עבודה שסייעה לכם לחזור למעגל התעסוקה.
הכירו את נקודות החוזקה והחולשה. הגיעו מוכנים לריאיון עבודה פיזי או בזום. זה אומר: להכיר את התפקיד, לקרוא על החברה ומנהליה, להגיע עם ידע בסיסי על התפקיד. יש שאלות שאתם חוששים מהן? עדיף להתכונן מראש על התשובות ולחסוך את המבוכה והגמגום.
שימו לב גם לנקודות החולשה שלכם ונסו לראות כיצד אתם מצמצמים אותן או מוצאים להן מענה הולם. נסו לשפר את שפת הגוף, הקרינו ביטחון, אך לא יהירות. זכרו: מי שזימן אתכם כבר חושב שיש לכם את נתוני הפתיחה הנדרשים.
עכשיו התפקיד שלכם הוא להראות לו כיצד אתם מתאימים בדיוק למה שהוא מחפש.