"העולם נמצא בעיצומה של מהפכת אנרגיה מוכוונת טכנולוגיה, וזה טוב מאוד למין האנושי". את ההצהרה הזאת מספק ליאור הנדלסמן, סמנכ"ל שיווק ופיתוח מוצר בחברת SolarEdge.
חמישה מייסדים, שהנדלסמן הוא אחד מהם, זיהו ששוק האנרגיה הסולרית קצת תקוע, הגיעו אליו עם גישה חדשה ובראו אותו מחדש. כיום שווה SolarEdge מעל לארבעה מיליארד דולר. היא מעסיקה מעל ל-2,000 עובדים ומוכרת את מוצריה ביותר ממיליארד דולר בשנה, ביותר ממאה מדינות בעולם.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
"כשהתחלנו ב-2006 שוק האנרגיה הסולארית רק התעורר ועוד לא היה גדול במיוחד", נזכר הנדלסמן. "שלטו בו חברות אלקטרוניקה תעשייתיות וכל נושא האלקטרוניקה והטיפול בהמרת אנרגיה במערכת היה מיושן. אז הקמנו סטארט-אפ שמטרתו לשנות את הדרך בה מנהלים את האנרגיה הסולרית שמגיעה מהפאנל. פיתחנו טכנולוגיה המבוססת על שבבים חכמים וקופסת אלקטרוניקה חכמה שמתחברת אליהם, מה שקרוי הממיר. הטכנולוגיה שהבאנו איפשרה להפיק יותר אנרגיה מהפאנלים, לנהל את המערכת בצורה נוחה יותר, לחבר אותה לענן ולשלוט בה מרחוק. היום אנחנו חברת המרת האנרגיה והממירים הגדולה בתחום".
הצלחת החברה וניסיונה הרב מספקים לאנשי SolarEdge תובנות מרתקות על עתיד תחום האנרגיה הסולארי. ביקשנו מהנדלסמן לחלוק אותן איתנו.
"מחקרים מראים שתוך 20-30 שנה האנרגיה הסולרית תהיה האנרגיה המרכזית של המין האנושי. כבר היום היא זולה יותר מאנרגיית דלק פוסילי וקלה יותר להתקנה. בניית תחנת כוח שמספקת 100 מגה-וואט מצריכה השקעה של מיליארדים ושנים של הנדסה ובניין. לעומת זאת, להוסיף 100 מגה-וואט של ייצור סולארי ניתן לבצע בכמה חודשים, כי מדובר בייצור אנרגיה מבוזר על גגות. גם הפאנלים והמערכות התומכות זולים ויעילים. הקפיצה הטכנולוגית הבאה מתרחשת כבר עכשיו. חברות כמונו מספקות לחברות חשמל בעולם פתרונות תוכנה בצורת תחנות כוח וירטואליות. זה דבר שמאפשר לחברות החשמל ולמנהלות רשת החשמל לראות את כל התחנות הקטנות והמבוזרות כתחנת כוח אחת גדול. כך הן יכולות לנהל את משק החשמל כפי שהן רגילות - אבל עם אנרגיה סולארית. זה שינוי משמעותי בו כולנו הופכים להיות מצרכנים בלבד גם ליצרנים. בעתיד כולנו נשתתף בצורה פעילה ברשת החשמל. שינוי גדול נוסף הוא צורת התמחור. עד היום, אם קנית חשמל במאה ש"ח וייצרת חשמל ששווה מאה ש"ח - החשבון שלך היה אפס. אבל אם ייצרת יותר חשמל ממה שצרכת - זה לא נתן לך שום בונוס. השינוי שרשות החשמל הישראלית העבירה לאחרונה הוא שאם אתה מייצר יותר ממה שאתה צורך - אתה מקבל על זה כסף. לכן השקעה במערכת סולארית היא כיום אחת ההשקעות הטובות ביותר שבעל בית יכול לעשות. כל בית ובית יהפוך להיות תחנת כוח קטנה ומנוהלת עם מערכת סולרית שמייצרת אנרגיה וכך גם מייצרת הכנסה".
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אז איך יראה העתיד?
הנדלסמן מספר שקצב התקנת המערכות הסולאריות עולה כיום בעולם באופן כמעט אקספוננציאלי. זוהי בחירה הגיונית: זולה, קלה, משתלמת ומותאמת לעידן בו המין האנושי מתרבה במהירות וצריכת החשמל שלו עולה גם כן. "אבל לאנרגיה סולארית גם יש בעיה גדולה", הוא מוסיף. "אתה לא שולט בכמה אתה מייצר. זה נקבע בהתאם לעוצמת השמש. רשת החשמל צריכה אספקת חשמל כל הזמן, לא רק כאשר שמשי. לכן קיימת חשיבות רבה ליכולת לאגור את האנרגיה הסולארית שנוצרת בשעות השמשיות. בעיה נוספת היא המעבר לרכב החשמלי. הוא משנה מהותית את משטר צריכת האנרגיה. בעתיד בו לכולם יהיה רכב חשמלי - כולם יגיעו הביתה פחות או יותר באותה השעה בערב ויטעינו את המכונית. התוצאה תהיה פיק של צריכה שאף רשת חשמל לא תוכל לעמוד בו, מה שמסכן את ההתפתחות המהירה של קונספט הרכב החשמלי. הדרך לפתור זאת תהיה להפוך גם אותו לחלק מרשת החשמל. הרשת תלמד את התנהגות המשתמש ותבצע תהליך של איזונים. אם המשתמש לא צריך את הרכב עד למחרת הבוקר - רשת החשמל תטעין אותו רק בשעות הלילה. אם היא תדע שהוא צריך לצאת לאירוע שעה לאחר חזרתו מהעבודה - היא תטעין אותו מיד. בבתים רבים תהיה סוללה שתאפשר אגירת אנרגיה. כך, כאשר הרכב לא יהיה בשימוש - הוא יספק אנרגיה לרשת החשמל והדייר יקבל תשלום על כך. במצב בו השכן צריך חשמל ואתה לא צריך כרגע - הרשת תפרוק את האנרגיה מהרכב שלך ותעביר אליו. זה אפילו לא יעמיס על כלל רשת החשמל, כי זה יתבצע כמיקרו-טרנסאקציה בינך לבינו. אתה תקבל זיכוי, הוא יקבל חיוב ורשת החשמל תקבל עמלה על העסקה. נסעת לעבודה ברכב החשמלי? כשתגיע למשרד, רשת החשמל תשתמש באנרגיה מהסוללה של הרכב שלך ותספק אותה לבניין".
יש מקומות בהם זה כבר קורה?
"כן, לפחות ברמה זו או אחרת. באוסטרליה ובחוף המזרחי של ארצות הברית, למשל, יש מקומות עם תחנות כוח וירטואליות. הדברים האלו גם עובדים כבר במערכות שלנו ברמה מסוימת: אנחנו מוכרים מערכות שליטה ובקרה לחברות חשמל שכבר מנהלות פיצ'רים כאלו. האלגוריתם שלנו יודע לעצור טעינת מכוניות חשמליות או להחליש מזגנים כשצריכת החשמל באזור מסוים גבוהה מדי. מה שעדיין לא קיים זה היכולת לפרוק אנרגיה מרכב. למעט ניסאן, יצרני הרכב חוסמים את היכולת הזאת כי הם פוחדים שרשת החשמל תשחוק להם את הסוללה. אבל ברור שזה משהו שיגיע בעתיד".
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
ומה בישראל?
"בתקופה האחרונה עברו מספר חוקים שמסירים חלק גדול מהחסמים שהיו על השוק ומעודדים ייצור אנרגיה. בכלל, על השוק עוברת רפורמה מבורכת שתתאים אותו לעידן האנרגיה החדש, בו חברות חשמל הן שלוש ישויות שונות: הגוף שמוכר חשמל, הגוף שאחראי על המכירה לבעלי הבתים והגוף שאחראי על התשתית. משק חשמל משוכלל כזה מאפשר מכירת חשמל בין משתמשים וניהול חכם של הרשת".
כיצד SolarEdge משלבת במהפכה הזאת?
"כבר היום אנחנו מוכרים ברחבי העולם את הציוד החכם שלנו. מכיוון שכחברה ישראלית חשוב לנו לקדם כאן את את נושא החשמל הסולארי - בארץ אנחנו מוכרים לבעלי הבתים מערכת אנרגיה סולרית שלמה, על כל רכיביה, ואפילו מתכננים אותה ספציפית לכל לקוח. המטרה שלנו היא לאפשר לבעל הבית תשואה מקסימלית, כך שאנחנו מלווים את הלקוח גם במהלך תהליך ההתקנה - כולל עזרה ברישוי ובטופסולוגיה הכרוכה בו - וגם לאחר התהליך, בעזרת מערכת ניטור בענן".
בימים אלו החלה חברת SolarEdge למכור מערכות סולאריות ביתיות בארץ. למידע ולפרטים היכנסו ל- www.solaredge.co.il.