זו השנה ה-12 של פסטיבל דוקאביב גליל, שהפך לחלק בלתי נפרד מלוח השנה של חיי התרבות בגליל. השנה הפסטיבל יתקיים במרחב הווירטואלי וניתן יהיה לצפות במיטב הקולנוע הדוקומנטרי הישראלי והבינלאומי אונליין גם מהבית, כך שלמיקום הגיאוגרפי על מפת ארץ ישראל הקטנה, אין כל כך משמעות. חלק מהסרטים יהיו זמינים גם במהלך חודש דצמבר במסגרת דוקוסטרים, אירוע הדוקו החודשי של פסטיבל דוקאביב, שיתקיים גם הוא באון-ליין.

1 צפייה בגלריה
"אני, גרטה", פסטיבל doc aviv גליל
"אני, גרטה", פסטיבל doc aviv גליל
"אני, גרטה", פסטיבל doc aviv גליל
(באדיבות DOGWOOF)

למעלה מ-30 סרטים דוקומנטריים מהארץ ומהעולם יוקרנו במהלך ימי הפסטיבל, שיפתח הערב, שלישי 1.12.20 ויימשך עד ה-5.12.20. בחרתי להתמקד הפעם ברצועת סרטים מיוחדת המוקדשת לאנשים שעושים שינוי.
"המעגל" (אסטוניה 2019, 95 דקות) עוקב אחר הקומונה האקולוגית הראשונה באסטוניה שנולדה מתוך חלומות על הרמוניה, עדינות, אהבה והתחשבות בטבע ובבני אדם. אבל הקהילה הקטנה, המתאמצת לבנות חיים שבהם הכל נבחן ומעוצב מחדש – החל בעיבוד הקרקע וכלה בחינוך הילדים – נתקלת שוב ושוב באותו מכשול: הטבע האנושי. יצרים טבעיים נושנים כמו משיכה מינית, קנאה וטינה (וגם האגו, כמובן) הולכים ומעכירים את האווירה בכפר המרהיב ההולך ונבנה. הבמאית מרגיט לילאק עקבה במשך חמש שנים אחרי הקומונה האידיאליסטית, שהלכה וצמחה בנוף היפה והרגוע. היא תיעדה את הלבטים ואת ההעזה, את גידול הילדים הלא שגרתי ואת הניסיונות החוזרים ונשנים למנוע מהפרויקט להתרסק.


הקרנת בכורה לסרט "אני, גרטה" (שוודיה 2020, 97 דקות) מלווה את גרטה טונברי במסעה המסעיר מהחלטתה לשבות מלימודים כדי לקרוא לפוליטיקאים למלא את התחייבויותיהם ולהגן על כדור הארץ מפני אסון אקולוגי ועד לנאום בעצרת האו"ם ובפרלמנט הבריטי. הסרט מאיר גם את הרגעים האישיים והמשפחתיים האינטימיים ואת המורכבות הרגשית הגדולה עמה היא מתמודדת.


עוד הקרנת בכורה שכדאי לשים אליה לב היא "קית' הרניג: אמן רחוב" (בריטניה 2020, 52 דקות). כשנודע לקית' הרינג שהוא חלה באיידס, הוא החליט "להבעיר את הנר משני קצותיו", וליצור עד שיכבה הפתיל. עוד קודם לכן, הרינג יצר וחי בקצב מסחרר ובתשוקה בוערת – שהפכו אותו מיד עם הגיעו לניו יורק לאחד השמות המוכרים והנחשקים בעולם האמנות של העיר, וזמן קצר לאחר מכן – בעולם. כאמן פוליטי בנשמתו, הרינג השתמש בשפה הוויזואלית הפוֹפית הצבעונית המיוחדת שיצר, כדי למחות – בגלריות, אבל גם (ובעיקר) ברחובות ובתחנות התחתית – נגד גזענות, אי שוויון וניצול, ולהשמיע את קולם של מיעוטים ובהם השחורים וההומואים. הרינג נוכח מאוד בסרט, המשרטט את תחנות חייו – בקולו, בסרטונים המתעדים אותו בעבודה ומבעד לעיניהם של מי שהכירו אותו מקרוב.


"חייו של אוליבר סאקס" (ארצות הברית 2019, 110 דקות) מתמקד בדמותו של הנוירולוג היחיד שזכה למעמד של כוכב-על תרבותי. סאקס התפרסם בזכות "התעוררות", הספר (שהפך לסרט עם רובין ויליאמס ורוברט דה נירו) שתיעד את טיפולו פורץ הדרך בחולים שהיו מאושפזים שנים במחלקה סגורה. סאקס, שעלה על אופנוע מיד לאחר סיום לימודיו באוקספורד והתרחק ככל האפשר מלונדון (שם לא יכול היה אז לחיות בגלוי כהומו) ומן המשפחה היהודית המסורתית והלא ממש מתפקדת שבה גדל – מתבשר בגיל 82 שהוא עומד למות מסרטן. הוא חולק את סיפוריהם המרתקים של המטופלים שפגש, וממש באותן כנות ורגישות גם את סיפורו האישי. מאחורי הקריירה המפוארת מתגלה אדם חם, פגיע, כמעט שברירי וגלוי להפתיע.
בין הסרטים הישראלים שיוקרנו במסגרת הרצועה גם "ארבע אמהות" (ישראל 2020, 70 דקות) באדיבות HOT8. זהו סיפורן של אמהות שהחליטו לא לקבל את המלחמה בלבנון כפי שהיא. עכשיו, כשהבנים שלהן משרתים שם, החרדה שלהן הולכת וגוברת. בשנת 1997, בעקבות אסון המסוקים בו נהרגים 73 חיילים, הן יוצאות למחאה תוך מאבקים חברתיים, ציבוריים ופוליטיים כדי להוציא את צה"ל מלבנון ולהציל את הבנים שלהן. זהו סרט על מחאה עממית שהצליחה לשנות מציאות. בנוסף, תתקיים הקרנת בכורה לשלושת פרקי הסדרה "ישראלים שמשנים את העולם" באדיבות yes דוקו, על הגילויים, החיים והתובנות של שלושה מדענים ישראלים צעירים, פורצי דרך במדע העולמי.
את כל הסרטים האלו ונוספים תוכלו לראות באתר הפסטיבל. מחיר כרטיס: 20 שקלים כרטיס בודד, 60 שקלים מנוי 4 סרטים, 95 שקלים מנוי חופשי חודשי.