רוב המוזיקה המזוהה עם השואה או מושפעת ממנה, היא מוזיקה קלאסית. כזו שנכתבה על ידי מלחינים שנספו בשואה, או יצירות שנכתבו בהשראת המאורעות הנוראים שאירעו באירופה. בודדים הם המקרים של מוזיקה מז'אנרים אחרים שמהדהדת את השואה: חווה אלברשטיין הוציאה כמה אלבומים ביידיש, כמו "חוה זינגט יידיש" ו"לעמעלע", שבהם שירים שאלברשטיין הלחינה למילותיהם של משוררי יידיש ועוסקים בזיכרונות של ניצולי התופת. וכמובן "אפר ואבק" המופתי של יהודה פוליקר שהמופע המוקדש לציון שלושים שנה לאלבום, ממשיך למלא אולמות ולא משאיר אף עין יבשה.
בצד השני של הסקאלה ניתן למצוא להקות מטאל דווקא, שיצרו מוזיקה בהשפעת השואה: באלבום Reign in Blood של להקת Slayer האמריקאית כלול השיר Angel of death המתאר את ניסויי הזוועה בבני אדם שערך המפלצת ד"ר יוזף מנגלה באסירי אושוויץ; להקת המטאל השוודית "סבטון" מתארת את עליית הנאצים לשלטון בשיר Rise of evil מהאלבום Attero Dominatus והרכב הדת' מטאל הישראלי "Salem" הוציא ב-1994 את "קדיש", אלבום שלם המתרכז בנושא השואה, ובו השיר "העיירה בוערת" שכתב המשורר מרדכי גבירטיג בשנת 1938 בעקבות פרעות פטישיק ב-1936 ונחשב כשיר נבואי שחזה את השואה. זה השיר היחידי בעברית באלבום, שכל כולו אינסטרומנטלי באווירת Doom מטאל קודר, מונוטוני וכבד. השיר לווה בזמנו בקליפ המורכב מסרטונים שצולמו במחנות השמדה, שעורר מהומה בישראל ואף זכה לדיון בכנסת.
Kaddish הוא גם שם האלבום היחיד של הצמד הבריטי Towering Inferno - ריצ'רד וולפסון ואנדי סונדרס - שיצא עוד ב-1995 והוא היצירה המורכבת והמטלטלת ביותר שיצאה אי פעם על נושא השואה. בריאן אינו אמר עליו: "זה האלבום הטוב והמפחיד ביותר ששמעתי אי פעם" ובזכות האמירה הזו שלו, החליטה חברת התקליטים "איילנד" בשנת 1998 להפיץ את האלבום שהופק עצמאית, ברחבי העולם. יסלחו לי חברי "סאלם", אבל ה"קדיש" של הצמד הבריטי טוב, עמוק ומורכב לאין ערוך. המילים מתגמדות לעומת החוויה המטלטלת של היצירה המיוחדת הזו, אבל אני אנסה לתאר אותה בכל זאת.
Kaddish של Towering Inferno הוא אלבום קונספט באורך של כ-75 דקות שההאזנה לו היא כמו מסע בגיהינום. צמד המוזיקאים מבירמינגהם, משלב ביצירה החד פעמית שלו- מוזיקת רוק, שירי עם ממזרח אירופה, אמביינט, ארט רוק, מוזיקה אקספרימנטלית, כלייזמרים, חזנות, סימפולים (בין השאר גם של היטלר), מוזיקה תעשייתית, תכנותים, פרוג-רוק, מזמורים ותפילות - וכן, גם רוק כבד ומטאל. על הנייר זה נשמע כמו קלישאה קקופונית. אבל בפועל זה משהו כמותו לא שמעתם מעולם.
מלבד צמד היוצרים המנגן בגיטרות, קלידים וכלי הקשה, משתתפים באלבום מוזיקאים שונים כמו אלטון דין וג'ון מרשל מ"סופט מאשין", כריס קאטלר וטים הודג'קינסון מ"הנרי קאו", לצד זמרות סופרן הונגריות, אחד מרבני בודפשט, חמישיית מיתרים ומקהלה בת מאה זמרים. יחד הם יוצרים קינה אלקטרונית המלווה במקצבים, קולות ותזמור זועק לשמיים.
לפני שהאלבום הופץ בצורה מסחרית, הוא בוצע עם הרכב של שמונה-עשר מוזיקאים במקומות נבחרים, כמו לוע הר געש באיטליה, ובתי חרושת ובתי מטבחיים באירופה. הוא הפך למופע מולטי מדיה ספקטקולארי שהעצים את החוויה.
וולפסון וסונדרס, שניהם מוזיקאים קלאסיים בהשכלתם, הכירו זה את זה באמצעות אימותיהם, שהיו חברות במועדון יהודי בברמינגהם. הם גילו שיש להם טעם מוזיקלי דומה בצורה מפחידה, והחלו ליצור מוזיקה ביחד. "קדיש" נוצר בהשפעת חוויות בית הכנסת מילדותם ולאחריו הם החלו לעבוד על אלבום נוסף, אבל למרבה הצער נפטר ריצ'רד וולפסון בפתאומיות בשנת 2005 כתוצאה ממיפרצת באבי העורקים, והוא בן 50 בלבד.
לא יעברו עוד הרבה שנים, לפני שהשרידים האחרונים של השואה יחלפו מן העולם. הטיפול בהלם הנקרא Kaddish הוא מצבה מוזיקלית הולמת לקורבנות השואה ובעל חשיבות ראשונה במעלה להנצחתם. זו האזנת חובה בכל עת, ובמיוחד ביום השואה. מומלץ לשמוע אותה בשלמותה ועדיף עם אוזניות.