בגדול, מדובר במיכל מוארך ואנרכי לרוב המחולק לתאים; התחתון ישמש לבעירה, העליון ישמש לעישון עצמו. האוויר החם והעשן העולים מהתא התחתון, מבשלים את המזון המצוי שם ונספגים בו, כך שבסופו של דבר מתקבל מעדן בעל טעמים ייחודיים וניחוחות מעוררי תאבון. חשוב לציין שאמנם נכון שבמעשנה נהוג להשתמש עבור בשרים, אך רבים אוהבים לעשן גם דגים, עופות ולעתים אפילו ירקות ומאפים.
טיפים לרכישת מעשנה לבית
קיימים שני סוגים עיקריים של עישון; קר וחם. עישון קר הוא תהליך ארוך בו המזון מתבשל בטמפרטורה נמוכה מאוד של בין 50-80 מעלות בשילוב עשן סמיך לכמה שעות. מעשנה איכותית תאפשר לכם ליצור ארוחות נפלאות, בקלות ובלתי נשכחות בכל אחת מהשיטות, וכדי לבחור אחת כזו כדאי להתייחס לדגשים הבאים:
• ישנם סוגים רבים של מעשנות במנעד רחב של מחירים. חשוב לזכור שאין צורך לרכוש דווקא את המעשנה היקרה ביותר בכדי ליהנות מארוחות איכותיות יותר, אלא לבחור בדגם המתאים ביותר לצרכים והדרישות שלכם (כמה אנשים הולכים ליהנות ממנה, באיזו תדירות, היכן תמוקם וכו'), ואם אפשר גם כזו שקל יותר לתפעל.
1 צפייה בגלריה
מעשנה
מעשנה
מעשנה
(צילום: pixabay)
• יש לוודא שבשני צידי המעשנת יהיו פתחים שיקלו על השליטה בעוצמת הבעירה. זכרו שסמיכות העשן וטמפרטורת הבעירה ישפיעו על אופן הבישול של המזון.
• באותו הקשר, חייבת להיות גישה בטיחותית ונוחה לתא הבערה בכדי שיהיה אפשר לתחזק ולשלוט על רמת הבעירה בצורה נוחה ובטוחה לאורך כל התהליך, שאורך לעתים שעות ארוכות ודורש תשומת לב מידי פעם ופעם.
• אם מדובר בעישון בשרים שומניים יחסית, חשוב שהמעשנה תאפשר ניקוז יעיל של השומן הניגר מהנתחים בכדי למנוע טפטוף על הגחלים או העצים. זאת מהסיבה ששומן הוא דליק מאוד וכל טעות עלולה להגביר את האש או להביא לסיטואציות מסוכנות יותר.
• אם כבר שליטה, מעשנה לא תהיה שלמה בלי מד טמפרטורה איכותי שיהווה תוספת מצוינת, שכן הוא מאפשר לעקוב באופן שוטף, מלא ויעיל יותר אחר המתרחש בתוך התא, מבלי לפתוח אותו. בדרך זו הטמפרטורה נשמרת ואתם יכולים לבצע צעדים בכדי להחליש או לחזק את הבערה במידת הצורך.
ומה אם זה לא מתאים?
אין ספק, מעשנה היא אמנם מוצר מדהים שמהווה חלק בלתי נפרד מהעולם הקולינרי, אבל היא לא מתאימה לכולם. עם זאת, יש לזכור שבישראל כולנו אוהבים ארוחות בשריות עשירות; הן מסמלות חגיגיות עבורנו, מפגשים חברתיים ועוד. אם המעשנה מושכת אתכם פחות, תמיד תוכלו להצטייד בגריל פחמים או גריל גז שיעניק לכם תוצאות טעימות לא פחות.