איך ממשיכים מכאן? איך כדאי לנווט את העסק לעבר העתיד? ליווי עסקי מקצועי נותן מענה מצוין.
בתהליך ליווי עסקי מנתחים את המצב הקיים, ומתכננים להיכן להוביל את העסק מכאן והלאה.
אבחון עסקי - בקרת נזקים לפני הכל
מעבר לאווירה שנוצרה ולחשש המובן מהעתיד, חשוב להבין מה בעצם קרה לעסק שלך באופן ספציפי. האם הוא ניזוק ובאיזו מידה? המדד הנכון ביותר להבנת היקף הנזק הוא בחינת המצב הפיננסי של העסק לפני הקורנה ובמצב הנוכחי, כאשר יש לבחון האם חל קיטון בהכנסות, ואם כן - בכמה.
בעסקים שהלקוחות העיקריים שלהם הם בעצמם עסקים (B2B), יש לבחון האם חלה נטישה של לקוחות בכלל ושל לקוחות עוגן בפרט. לקוחות עוגן הם אלו שמביאים חלק משמעותי מההכנסה של העסק. למשל, בית דפוס שהלקוח שלו הוא חברת הייטק יכול להנות לעיתים מהכנסה של 20% רק מלקוח אחד. הפסקת פעילות של לקוח כזה יכולה להוות פגיעה משמעותית בהכנסת העסק.
מאידך, קיימים עסקים שעיקר לקוחותיהם הם אנשים פרטיים אך תחום הפעילות שלהם ניזוק באופן ישיר מהקורונה, כמו מסעדות או חברות תעופה. במקרים אלה רמת הנזקים יכולה להיות גדולה מאוד.
במסגרת תהליך של ליווי עסקי יש לאבחן את הנ"ל ולהציע תוכנית פעולה מכאן ואילך.
ליווי עסקי - מתכננים וממשיכים
לאחר ניתוח מצב העסק חשוב להסתכל קדימה ולתכנן את ההתנהלות בעתיד הקרוב והרחוק. רצוי שהתכנון יכלול את כל ההיבטים הרלוונטיים לעסק, ובכלל זאת תחום הפעילות בו פועל העסק, מצב השוק והמתחרים, וכן הפעילות המתבקשת מכך.
לדוגמא, אם העסק פונה ללקוחות פרטיים והמוצר או הפתרונות שאותם הוא מציע רלוונטיים לעת הנוכחית, יש לשקול קמפיין פרסומי אפקטיבי לטובת גיוס לקוחות פרטיים חדשים. ואם מדובר באותו בית דפוס שהוזכר קודם, ייתכן שאנשי המכירות הקיימים או אנשי מכירות חדשים יונחו לבצע פעילות יזומה ולגייס לקוחות עוגן חדשים, כאלה שיכולים להביא את העסק לרמת ההכנסה הקודמת ואף למעלה מכך.
ואם חסר כסף?
אם המצב התזרימי לא מאפשר חזרה לפעילות תקינה יש לשקול לקחת הלוואה בתנאים טובים ובכפוף לתזרים מזומנים עתידי חזוי. הלוואה שכזו יכולה וצריכה לגשר על החוסר הקיים לתקופה מוגבלת, בד בבד עם פעולות נוספות כפי שהוזכרו לעיל, וזאת עד שהעסק יתאושש ויחזור לרמת ההכנסה הרצויה.
ואולם, יש לזכור כי הלוואה שלא תילקח בכפוף לתכנית עסקית מסודרת, ולטובת פעילות עסקית אמיתית שתשנה את המצב, יכולה להיות פיתרון לזמן קצר בלבד. לאחריו היא תגרום להעמקת חובות העסק ולמצב שממנו העסק לא יוכל להתאושש.
ומה עם העובדים?
שנת משבר הקורונה פגעה גם במצבת כוח האדם בעסקים שונים. עובדים שעבדו לעיתים אף עשר שנים מצאו את עצמם בחל"ת, בעלי עסקים החזירו ושוב הוציאו לחל"ת, וכך קרה שארגונים ועסקים שונים ירדו בעשרות אחוזים במצבת כוח האדם שלהם.
לעסק מתחום הפקת האירועים, למשל, הייתה עובדת טובה בתפקיד מנהלת אופרציה שדאגה לפרטים הקטנים לפני כל אירוע, לסגור עם ספקים, ולהיות חלק חשוב בניהול האירועים עצמם. במצב בו הופסקו האירועים לחלוטין למשך שנה, לא היתה לאותה עובדת עבודה כלל והיא הוצאה לחל"ת. במשך הזמן, מאחר וראתה שהמצב לא משתפר, היא החלה לחפש עבודה אחרת ואכן מצאה. כעת, כאשר ענף האירועים חוזר אט אט לפעילות נדרש בעל העסק להתחיל מחדש בתהליך של גיוס עובדת במקום זו שעזבה.
תהליך ליווי עסקי נותן מענה גם לגיוס עובדים ולעניין כוח האדם בעסקים ובארגונים,
החל מאפיון התפקיד והגדרתו, דרך פרסום מודעת דרושים, סינון של קורות החיים ועד לביצוע ראיונות עבודה לצד בעל העסק.
יחד עם זאת, חשוב להבין שנדרש זמן כדי להחזיר את מצבת כוח האדם לתקופה שהייתה לפני פרוץ המשבר. כמו כן נדרשת השקעה מצד בעל העסק בחניכה מסודרת לעובדים החדשים, הכשרה מקצועית חיצונית אם נדרש, משוב ובקרה לפעילות העובדים, ועוד.
כל משבר הוא גם הזדמנות
משבר הקורונה פתח גם הזדמנויות חדשות בפני בעלי העסקים. ראשית, הם נדרשו לחשוב טוב על כל הוצאה, בחנו לעומק את הנחיצות של כל עובד והפכו את העסקים שלהם ליעילים ורזים יותר.
בנוסף, מאחר והמשק השתנה נדרשו בעלי עסקים להתאים את עצמם למצב החדש.
למשל, הרבה מאוד עסקים עשו בעת הזו צעדים משמעותיים לעבר פעילות ברשתות החברתיות וחנויות אינטרנטיות. עסקים בתחומים שונים, כגון יצרני טבעות אירוסין, העזו והחלו לבצע משלוחים לארץ ולחו"ל. משקים חקלאיים שמכרו את תוצרתם לחו"ל או לרשתות שיווק, החלו לראשונה משווקים את התוצרת גם ללקוחות פרטיים, והדוגמאות רבות ומגוונות.
המצב החדש גרם לבעלי העסקים לא לשקוט על השמרים, אלא לחשוב ולבדוק אפשרויות לשיתופי פעולה, בחינת שווקים חדשים וייצור מוצרים חדשים המתאימים לתקופה.
כמה מילים לסיכום
התקופה הנוכחית בהחלט מאתגרת אך ניתן ואפשר לצאת ממנה מחוזקים ומצליחים יותר. אנו מציעים להיעזר בליווי עסקי מקצועי כדי לאבחן את המצב הנוכחי ולתכנן קדימה, בכפוף לתזרים מזומנים חזוי, ולבחון אפשרויות נוספות לפיתוח העסק.