1 צפייה בגלריה
עדי ענתבי. צילום: פרטי
עדי ענתבי. צילום: פרטי
עדי ענתבי. צילום: פרטי
עדי ענתבי (31) משכונת נווה גן כותבת מאז שהיא זוכרת את עצמה, וזו גם היתה התרפיה שלה כחלק מהתמודדותה עם גמגום ממנו היא סובלת. לאחרונה היא הוציאה את ספר הביכורים שלה "בתיה לא אוהבת אמבטיה", שנכתב בהשראת בתה הדר ויצא לאור בעזרת מימון המונים והוצאת הספרים "אוריון".
"יש משהו מאוד משחרר בכתיבה", אומרת ענתבי. "כנראה, בזכות הגמגום בחרתי לכתוב כי במקביל לדיבור, שהיה קצת יותר קשה עבורי, הכתיבה נתנה לי מקום מפלט בו היה לי את השטף והרצף המילולי. בתור ילדה ובהמשך כנערה כתבתי בעיקר למגירה, ותמיד היו לי בראש אינספור רעיונות. בשלב מסוים הפכתי לכותבת הקבועה של הברכות והנאומים באירועים משפחתיים וחברתיים".
מבצע ענתבי
הגמגום, שמלווה אותה גם כיום, אינו מגביל אותה, והיא גם אינה מעוניינת בהנחות בנושא. "לא צריך לרחם עליי", היא מבהירה. "אומנם לא אלך להתראיין ברדיו כי אני עלולה להילחץ ולהתחיל לגמגם, אבל מעבר לזה אני לא נותנת לכך להשפיע עליי או למנוע ממני דברים בחיים. עיקר הגמגום היה בילדות ובנערות. הקושי הכי גדול עבורי היה לקבוע תורים לרופא כי היה לי קשה להגות את שמי, אז הייתי נמנעת מכך או מבקשת מחברות או מההורים שיקבעו עבורי.
"מעבר לכך, אפילו על הבגרות בעל פה באנגלית לא ויתרתי. הוריי עשו כל מה שיכלו כדי לעזור לי, אם זה ביקורים אצל קלינאיות תקשורת ואפילו תוכנות מחשב מיוחדות שקנו לי כדי ללמוד מחדש את השפה. הייתי יושבת עם אוזניות ולומדת איך להגות את צלילי המילים בצורה נכונה. זה מאוד עזר לי".
מהיכן הגיעה ההשראה לספר הביכורים?
"כשהדר הבכורה שלנו היתה לקראת גיל שנתיים החל סוג של מרד מצידה, כולל הסירוב להתקלח. היא לא הסכימה להיכנס למקלחת באף צורה ובשום דרך. כל יום בשעת המקלחת היה 'אישיו' סביב הנושא. ניסינו לדבר על ליבה ולראות אם הבעיה היא כתוצאה מפחד ממים או מסיבה אחרת. הבאנו משחקים לאמבטיה כדי להנעים את השהות בה, אבל דבר לא עזר.
"כל ניסיון שלנו להכניס אותה לאמבטיה לווה בהתנגדויות של ממש. גם כשהתרצתה ונכנסה, היא צרחה כל הזמן. חיפשנו ספר אקטואלי ועדכני בנושא ולא מצאנו משהו ששבה את ליבנו. אחרי שכל הניסיונות להעביר לה את שעת האמבטיה בנעימים לא צלחו, החלטתי להמציא דמות בשם בתיה, שגם היא לא אוהבת להתקלח כמוה. קיוויתי שהדר תזדהה עם בתיה, תושפע ממנה לטובה ויותר מהכל, תלמד ממנה איך להתגבר על הפחד מלהתקלח".
וזה עבד?
"בהתחלה היא היתה מאוד סקפטית ולא שיתפה פעולה, אבל לא ויתרתי. בפעם השלישית היא כבר ביקשה לשמוע על בתיה תוך כדי הרחצה באמבטיה, ולא היה אכפת לה שהיא בעצמה בשיא המקלחת. זה עבד כל כך טוב שלאחר כמה חודשים חשבתי שאולי כדאי לי להוציא את הספר לאור כדי שמשפחות נוספות שנתקלות בקושי דומה יוכלו ליהנות קצת יותר משעת הרחצה ולהפוך אותה לזמן איכות משותף".
ומה קרה אז?
"כשהייתי בחופשת לידה של הבן השני, לביא, החלטתי לנסות ולהעלות את הדמות של בתיה שלא אוהבת אמבטיה על הכתב כדי שזה לא יהיה רק מהדמיון. בהתחלה הראיתי את מה שיצא למכרים ומשפחה, והם עודדו אותי לשלוח את הספר להוצאות ספרים ולראות מה קורה. בשלב הזה ישבנו בעלי ואני וחשבנו האם שווה לצאת להרפתקה הזו כי להוציא ספר זו השקעה רצינית, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת הזמן, ואת לא באמת יודעת לאן זה יתגלגל. בסופו של דבר החלטנו ללכת על זה".
בשבחי הביקורת
ההשקעה ברעיון השתלמה, וענתבי קיבלה פידבקים חיוביים רבים. "המשפחה והחברים מאוד מפרגנים, אבל לא רק הם", היא מספרת. "אני מקבלת ביקורות מאוד טובות ממשפחות, שבהן הילד מבקש לקרוא את הספר ונכנס בזכותו לאמבטיה עם בובות. לא האמנתי שהספר הזה יחולל קסמים אצל כל כך הרבה משפחות, ועוד כבר בראשית הדרך. השתדלתי לכתוב את הספר בצורה שתעביר את המסר, אבל גם תהיה כיפית וידידותית לילדים שיוכלו להזדהות עם הדמות.
"אני מאוד מקווה שהספר יגיע לעוד בתים וששעת האמבטיה תיהפך ליותר רגועה ומהנה בהרבה משפחות. הייתי מאוד שמחה שההורים וגם הילדים ייהנו יחד מקריאת סיפורה של בתיה ויספגו את התהליך שאותו היא עוברת בשעת האמבטיה, ואפילו אחריה. הלוואי שתוך כדי הקריאה בספר, יגלו הילדים שהם לא היחידים שלא אוהבים להתקלח, שהם אינם לבד במערכה. אני מאמינה שברגע שהם יתאהבו בבתיה ובסיפור שמוצג להם מזווית ראייה של ילד כמותם, הם לאט־לאט יעברו את אותו התהליך שבתיה עוברת בכוחות עצמה".
למה בחרת במימון המונים?
"מלבד המטרה של השגת כל הכסף הנדרש כדי להוציא את הספר לאור יש במימון המונים יעד נוסף - לגרום לאנשים להיות חלק מתהליך ההוצאה לאור. לצערי, קשה מאוד לסופרים לא מוכרים להגיע למדפים הנגישים בחנויות הספרים. רק אם מבקשים את הספר בצורה מפורשת, יוציאו אותו מאיזה מדף נסתר. התהליך של מימון המונים נותן לסופר את החשיפה, עוד לפני שהספר יצא. בפועל יש כיום 180 אנשים שמכירים את הספר שלי, עוד לפני שהוא בכלל הגיע לחנויות. הם כולם שותפים לתהליך ושגרירים של הספר".
נראה ספרים נוספים שלך בעתיד?
"אני מאוד מקווה שכן. כבר היו מי שהציעו לי לכתוב על כל מיני נושאים - על פחד מרופאי שיניים, על בררנות באוכל וכן הלאה. בשלב זה אני מתמקדת בספר החדש ובהתרגשות סביבו. אם תהיה השראה נוספת, אני לא שוללת כתיבת ספר נוסף".
היכן ניתן להשיג את הספר ומה מחירו?
"את הספר 'בתיה לא אוהבת אמבטיה' ניתן להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה 'אוריון' בראשון לציון ובחנות המקוונת. עלותו 49 שקל".