"אלה היו שלוש שנים של סיוט. נזקקתי לעזרה והביורוקרטיה הייתה נורא קשה ומתישה עד שכמעט הרמתי ידיים. כל פעם טענו שחסר איזה טופס, וכמעט קרסתי נפשית, עד שהפנו אותי למזור". נ' מבאר שבע לא לבד. אלפי אנשים החולים במחלות רפואיות מתמשכות וקשות עומדים בשנים האחרונות מול הביטוח הלאומי ומס הכנסה בניסיון לקבל את מה שמגיע להם על פי חוק, אך נתקלים בחומה בצורה ובמסע מפרך שמאלץ רבים מהם להרים ידיים תוך המשך הפגיעה באיכות חייהם.
המלחמה בביורוקרטיה בישראל היא אחת החשובות שמתנהלות בשנים האחרונות. לאזרח הפשוט קשה מאוד לעמוד מול המוסדות ששולחים אותו להביא טופס ועוד טופס, מבקשים ממנו לעמוד מול כמה וכמה ועדות, לשלם אגרות באלפי שקלים ומתישים אותו בדרך לקבלת הזכויות והפטורים המגיעים לו על פי חוק. הדברים מתחדדים כאשר מדובר בחולים הסובלים מבעיות רפואיות מתמשכות וקשות המשבשות את חיי היום יום שלהם, פוגעות ביכולת לעבוד או ליהנות מהנכדים למי שפרש לפנסיה, והם נאלצים להתמודד בשתי החזיתות.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

על פי החוק, קביעה של 90 אחוזי נכות על ידי ביטוח לאומי, מעניקה פטור אוטומטי מתשלום מס הכנסה. הדברים אמורים לגבי הסובלים מהמחלות הבאות: סכרת עם סיבוכים, מחלות כלי דם, מחלת לב, פרקינסון, פוליו ושיתוק ילדים, מחלות ריאה, טרשת נפוצה, גידול ממאיר בהווה או בעבר, מחלת כליות, דלקת פרקים, מחלת כבד, בעיות אורתופדיות, עיוורון, השתלת איברים: לב, ריאות, כליות, טיפולי דיאליזה, דום נשימה בשינה, חירשות ועוד.
כדי לממש את הזכויות, חייב החולה לדעת מה מגיע לו אך הוא לא תמיד מודע אליהן. הטרטור המתמשך מצד ביטוח לאומי גורם סבל רב והעמידה מול ועדות כאלה ואחרות, עלולה להוביל למפח נפש. כאן נכנסים לתמונה אנשי "מזור", המדריכים אותו ומסייעים לו להשיג את הפטור ממס הכנסה.
"הבעיה מחמירה כאשר התביעה אינה מאושרת על ידי הביטוח הלאומי על אף מצבו של החולה", מסביר אבי לביא, מנכ"ל מזור. "התהליך משול בעיני למלחמה של אדם מול איתני הטבע, כאשר חוסר הבקיאות יחד עם הדרישה מהחולים לחטט מחדש במצבם הרפואי מובילים לעתים פשוט לוויתור על פטורים והנחות ממס הכנסה ונאמדים באלפי שקלים - שיכולים להקל על חייהם".
מה למעשה תפקידה של מזור?
"אנחנו מעמידים לרשות החולה צוות מקצועי שעובר איתו יחד את כל התהליך. רק מי שבקיא ברזי חוק הביטוח הלאומי יכול לבחון, להדריך ולסייע בכל שלב ושלב בדרך לקבלת הפטור המלא מתשלום מס הכנסה".
פגישת הייעוץ הראשונה במזור ניתנת בחינם. לחולה מוצעות אפשרויות של טיפול במנהלות הכרוכות בהגשת התביעה והדרכה כיצד לעמוד בפני הוועדות הרפואיות השונות. אנשי החברה לומדים את התיק הרפואי, אוספים את המסמכים הרלוונטיים, מגישים אותם לפקיד השומה האזורי, מכינים את החולה להופעה בפני הוועדה הרפואים, כולל הדרכה מה להגיד ומה לא להגיד, ולאחר מכן מקיימים דיון עומק בפרוטוקול הדיון כדי לראות אם התייחסו לכל הטענות שהעלה החולה. במקרה של אי קביעת נכות של 90 אחוז, יעזרו אנשי מזור בהגשת ערעור תוך 45 ימים. במקרה של קביעת 90 אחוזי נכות, מסייעת החברה גם בהגשת הדוחות להחזרי המס עד קבלת ההחזר לחשבון הבנק של הלקוח.
"כשראיתי שיש מולי אנשים, לא מענה קולי, זה פשוט החזיר אותי לחיים, נתן לי לחיות", הגדירה זאת היטב ג' מבאר שבע, שהסתייעה במזור. "הפטור שקיבלתי שיפר את איכות חיי ואפשר לי לבצע פעולות שקודם נמנעתי מהן, והיום כלכלית קל לי יותר לבצע אותן".
חברת מזור מתמחה במימוש זכויות והטבות רפואיות ומשמשת כמקור ידע מהימן ויעיל עבור אנשים שנפגעו ממחלות, תאונות או נכות. לפרטים נוספים צרו קשר