הבידוד שנכפה על כולנו גורם לחלק מהאנשים לנצל אותו דווקא לטובה: מעל 50 שנה ניסתה חווה שוליזינגר (הרצליה) להיגמל בדרכים שונות. דווקא הבידוד שנכפה עליה מאז התפשטות המגיפה, גרם לה לחתוך את ההרגל משגרת היומיום.
1 צפייה בגלריה
ד"ר ענת אנדן יצחקי
ד"ר ענת אנדן יצחקי
ד"ר ענת אנדן יצחקי
(צילום: דוברות מכבי)
ד"ר ענת אנדן יצחקי, מומחית ברפואת משפחה במכבי שירותי בריאות ומתמחה בגמילה מעישון, נתקלת בחודש האחרון בתופעה חדשה, מפתיעה ובעיקר- משמחת. בקבוצת הסיכון לחלות בקורונה נמצאים גם – מעשנים. המגיפה שגבתה מחיר כבד בכל העולם, עלולה לגרום לנזק קטלני לאנשים מעשנים, מה שגורם לרבים בעקבות הפחד והחשש לחלות- לבקש להיגמל מסיגריות.
"נפתח חלון הזדמנויות מאוד יוצא דופן", אומרת ד"ר יצחקי, "הקורונה העלתה למודעות עולמית שוב, עד כמה עישון הוא קטלני ומסוכן. יחד עם זאת, אנשים מוצאים עצמם מחוץ לשגרה. בבית, בבידוד, רחוקים מההרגלים החברתיים שלהם וזה מביא איתו שינויים. במקרה של חווה, היא ניסתה בעבר להיגמל ואפילו החלה שינוי עוד לפני התפרצות המגיפה. באופן מקרי או שלא, דווקא בתקופת הבידוד החברתי היא הצליחה להיפטר לחלוטין מהסיגריה והיום היא חוגגת שבועיים מלאים בלי. חווה לא לבד, רק בשבוע האחרון הצלחתי לגמול עוד שני מעשנים שלא רצו לשמוע על זה מילה לפני הקורונה" מספרת ד"ר אנדן יצחקי.
חווה שוליזינגר המתגוררת בהרצליה מסבירה : "אני מעשנת כבר למעלה מ-50 שנה. תמיד ידעתי שזה לא הרגל חיובי אבל לא הצלחתי להיפטר ממנו. זה היה נראה לי קשה מידי. כמה שבועות לפני התפרצות המגיפה ותחילת ההנחיות על סגר, פניתי לד"ר ענת ובקשתי להתחיל תהליך של גמילה. כשנכנסנו לבידוד והפסקנו ללכת למקומות העבודה חלק מההרגלים נעלמו. היציאה להפסקת סיגריה יחד עם החברים לעבודה כבר לא קיימת ולכן גם הצורך בסיגריה די נעלם. אני בבית רוב היום, יוצאת רק כדי לעשות לכלבים שלי טיול ולאט לאט מתחילה לסגל לעצמי שגרת יום חדשה. שלא כוללת בתוכה סיגריה. הבידוד שנכפה עליי בהחלט הביא איתו גם השפעות טובות במקרה שלי".
אמנם במקרה של חווה, זה הבידוד והליווי העיקש של הרופאה שלה שגרמו לה בדרך עקיפה להיפטר מהסיגריה אך בכל העולם נעשים מאמצים כדי להעלות את המודעות לסכנות שבעישון בהקשר של המגיפה.
חלק מהמדינות בעולם יצאו בקמפיין נרחב על הסכנות בעישון וקריאה המעודדת להיגמל מסיגריות לאור התפשטות הנגיף: "עוד רבות ידובר על ההשפעות הישירות והעקיפות של התפשטות הקורונה בעולם, אבל אפשר לומר בוודאות שקבלנו הוכחה נוספת לכך שזאת תופעה קטלנית שהופכת כל מצב בריאותי למסוכן ומסובך עוד יותר, גם עבור אנשים בריאים וצעירים. לכן, אם בזכות הקורונה אזכה לגמול עוד מטופלים, אולי אפשר לומר שגם הרווחנו מזה משהו", מסכמת ד"ר אנדן יצחקי.