נערה בת 14 מאזור השרון הגיעה לפני כשבועיים עם תחושות של חולשה, כאבי ראש ואובחנה בהמשך כחולה ב"גיליאן ברה" - מחלה נדירה, אוטואימונית בה הגוף תוקף את עצמו. המחלה מאופיינת בשיתוק של כלל השרירים בגוף - ביניהם גם הסרעפת ומחייבת הנשמה.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אלכסנדר אוסניס שטיפל בנערה
ד"ר אלכסנדר אוסניס שטיפל בנערה
ד"ר אלכסנדר אוסניס שטיפל בנערה
(צילומים: המחשה שאטרסטוק ודוברות בית החולים)
ד"ר דגנית אדם כהן מנהלת יחידת טיפול נמרץ ילדים קיבלה את הנערה והחלה לטפל בה. בתחילה ניסתה הליך של מתן נוגדנים, אולם בהעדר שיפור פנתה ד"ר אדם לצוות רב מקצועי המונה את פרופ' מרטין אליס מנהל המחלקה ההמטולוגית ובנק הדם, ד"ר קרן גבע וד"ר מיקי הרגיל והוחלט על הליך המכונה "פלזמה פרזיס" לטובת ההליך התבקש ד"ר אלכסנדר אוסניס, האחראי על התחום בבנק הדם במאיר להתחיל במתן הטיפול.
"פלזמה פרזיס הוא תהליך בו שואבים את הדם במטרה להפריד אותו למרכיביו השונים, ולבודד את המרכיב ממנו רוצים "להפטר". במחלות אוטואימוניות ישנה פעילות יתר של מערכת החיסון, שבאמצעות הפרדת הדם למרכיביו השונים, ניתן להפחית את אותה פעילות יתר עד שמגיעים לתוצאה שבה הגוף "רגוע" ולא מייצר ייצור יתר של נוגדנים התוקפים את הגוף" מסביר ד"ר אוסניס.
2 צפייה בגלריה
ד"ר דגנית כהן אדם
ד"ר דגנית כהן אדם
ד"ר דגנית כהן אדם
(צילום: רמי זרנגר)
"בפלזמה פרזיס, דמו של החולה נשאב דרך צנתר (קטטר), והפלזמה מופרדת מתאי הדם באמצעות מכשיר מפריד תאים. לאחר הפרדת הפלזמה מתאי הדם, היא מסולקת בשלמותה ולא מוחזרת למטופל. כחלק מתהליך ההחזרה, ניתנים לחולה גם חלבונים נוספים ותרופות למניעת קרישת הדם. אמצעי טיפולי חשוב במחלות אוטואימוניות, בהן הגוף מייצר נוגדנים כנגד אבריו שלו". מרחיב ד"ר אוסניס.
"המחלה נדירה בקרב ילדים, אך הבשורה הטובה היא שרוב הילדים מחלימים באופן מלא וללא הישנות של המחלה. כשפגשתי את הילדה כשהיא מונשמת וללא יכולת להזיז את קצות האצבעות. זו הייתה הפעם הראשונה שהענקנו את הטיפול הזה לילדה. הגעתי לטיפול נמרץ ילדים עם המכשיר, חיברנו את הילדה והתחלנו את הטיפולים במרווחים של יום. אחרי הטיפול הראשון היא החלה להזיז אצבעות. אחרי הטיפול השני, הצליחו לנתק את הילדה מההנשמה והיא התחילה לאכול קרטיב. אחרי הטיפול השלישי היא הזיזה גם את הרגלים והתחילה לדבר ואפילו הלכה לאכול המבורגר במקדונלד'ס ברחבת בית החולים".