במדינת ישראל אין כיום חוק המחייב אזרחים להתחסן בחיסון כלשהו. עד שהדבר לא ישונה, אין למעסיקים זכות לדרוש מעובדים להתחסן.
עם זאת, המעסיק יכול לבקש מעובד שבוחר שלא להתחסן להישאר בעבודה בקפסולות או בעבודה מהבית, בעוד שעובדים מחוסנים יוכלו להגיע באופן חופשי למשרד.
3 צפייה בגלריה
דילמת החיסונים
דילמת החיסונים
דילמת החיסונים
(צילום: shutterstock)
ההנחיה צריכה להינתן ברגישות ובזהירות, שכן כל עוד אין שינוי בחקיקה, יחס שונה לעובדים על רקע ההתחסנות או הטלת סנקציות על עובדים שיחליטו שלא להתחסן, נחשבת בעיני החוק כאפליה לכל דבר ויכולה לשמש כעילה לתביעה.
בארצות הברית, שאליה אנו לוטשים פעמים רבות את עינינו, דווקא מותר לחייב עובדים להתחסן, בדיוק כפי שניתן לחייב עובד לבצע בדיקות רפואיות מסוימות ולעמוד בתנאים בריאותיים מסוימים הרלוונטיים לתחום העיסוק.
על כן, במידה והמעסיק מצליח להוכיח כי עצם התחסנות העובד הינה הכרחית לעבודתו ולהמשכיות העסקית של החברה, מותר לו לדרוש מהעובד להתחסן.
3 צפייה בגלריה
יתן לספק תמריצים כספיים או אחרים לעובדים שיחליטו להתחסן
יתן לספק תמריצים כספיים או אחרים לעובדים שיחליטו להתחסן
ניתן לספק תמריצים כספיים או אחרים לעובדים שיחליטו להתחסן
(צילום: shutterstock)
לדרישת ההתחסנות בארה"ב יש תקדימים ממגפות קודמות דוגמת שפעת החזירים, במהלכה בית המשפט העליון שדן בסוגיה נטה לספק למעסיקים מרחב תמרון בכל הקשור בהטלת חובת חיסון על העובדים.
לחברה עסקית יש אחריות לבטיחות ובריאות עובדיה ועליה לספק סביבת עבודה נקיה ובטוחה לשהות של העובדים, הלקוחות וכל גורם רלוונטי אחר.
החברה גם מחויבת להמשכיות ולאיתנות העסקית אל מול בעלי המניות וכלל מחזיקי העניין שלה.
חיסון העובדים יקטין בסבירות גבוהה את הצורך בעבודה מהבית, בקיום פגישות מרחוק, בבידודים ועוד, ויסייע להחזיר את החברה לפעילות שוטפת ורציפה, ממש כמו בימים שלפני המשבר.
קראו גם:
ב-BDO ממליצים למנהלי חברות וארגונים לפעול בשלב הראשון בדרך של הסברה ודוגמה אישית.
חברי ההנהלה צריכים להיות בין הראשונים שמתחסנים, אם לא עשו זאת עד היום, תוך תקשור ויידוע של העובדים על כך.
3 צפייה בגלריה
מאיה בורקוב
מאיה בורקוב
מאיה בורקוב
(צילום: BDO ישראל)
ניתן לספק תמריצים כספיים או אחרים לעובדים שיחליטו להתחסן, עם זאת יש להיזהר מאחר ועצם מתן התמריץ עלול לשדר מסר כי החיסון אינו רצוי או מסוכן.
עוד ממליצים לארגונים לאפשר יום חופש לעובדים שבוחרים להתחסן ולסבסד ימי מחלה במידה ובסמוך לקבלת החיסון העובד סובל מתופעות לוואי וזקוק למנוחה.
חלק מקופות החולים הכריזו כי יגיעו לחסן עובדים במקומות העבודה, כך שניתן לערוך מבצעי חיסונים תוך תקשור נרחב באמצעי התקשורת הפנים ארגונית ועידוד עובדים להגיע.
מאיה בורקוב היא מנהלת פרויקטים ויועצת לאחריות חברתית בחברת BDO Consulting, שמלווה ארגונים בפיתוח אסטרטגיית קיימות ובהטמעתה בליבה העסקית בכל תחומי הפעילות