רבות דובר בתקופה האחרונה על צוותי בתי החולים, הנמצאים בחזית המאבק בהתפרצות נגיף הקורונה. אבל רפואה טובה מתחילה ראשית כל בקהילה, ובעת הזו, כשבתי החולים נושאים בעיקר הנטל של ההתמודדות עם הנגיף, הטיפול השוטף בחולים הכרוניים מתגלגל לפתחן של המרפאות בקהילה. אלו עושות מאמץ רב להעניק שירותי רפואה ראשונית למטופלים, גם אם לעתים מרחוק, לצמצם הגעה של חולים לחדרי המיון – ולהקל ככל הניתן את העומס על המערכת.
2 צפייה בגלריה
מימין: רופאת המשפחה ד"ר יפעת קליין, מנהלת הסיעוד האחות איריס שרון והמנהלת האדמיניסטרטיבית רוני ברכאל
מימין: רופאת המשפחה ד"ר יפעת קליין, מנהלת הסיעוד האחות איריס שרון והמנהלת האדמיניסטרטיבית רוני ברכאל
מימין: רופאת המשפחה ד"ר יפעת קליין, מנהלת הסיעוד האחות איריס שרון והמנהלת האדמיניסטרטיבית רוני ברכאל
(צילום: כללית)
כעת הגיע הזמן להפנות זרקור למרפאה מקומית של שירותי בריאות כללית, שפועלת בנחישות להעניק שירותים רפואיים לתושבי הוד השרון, ולתת את הכבוד הראוי גם לצוותים הפועלים בקהילה.
הכירו את מרפאת מגדיאל, הפועלת במבנה פינתי ברחוב חנקין, בתפר שבין שכונת מגדיאל הוותיקה למגדלי מתחם 200 והסביבה, ומעניקה שירותי רפואה ראשונית למעל עשרת אלפים אנשים.
"בעיקרון היום, בגלל מגפת הקורונה, ההנחיה הגורפת למטופלים שלנו היא להישאר בבית", מספרת רופאת המשפחה ד"ר יפעת קליין, על ההתנהלות במרפאה בימים אלה, "לצורך כך, פיתחה כללית מגוון שירותי ייעוץ רפואי חליפיים, המאפשרים מתן מענה מרחוק. הכלים הטכנולוגיים שעומדים לרשותנו הם רבים וכוללים מענה טלפוני, ייעוץ בווידאו צ'ט ופענוח של תמונות שמטופלים שולחים לנו במייל – כשכל העת אנחנו עושים כמיטב יכולתנו לתת מענה מקסימלי ללא נוכחות המטופל".
2 צפייה בגלריה
איריס שרון ורוני ברכאל
איריס שרון ורוני ברכאל
איריס שרון ורוני ברכאל
(צילום: כללית)
למה בעצם מנחים את המטופלים להימנע מהגעה למרפאה?
"גם כדי שלא יהיה מצב של התקהלות, וגם שלא ייחשפו לקורונה ולא יחשפו חלילה את הצוותים".
איזה שירותים אתם נותנים בימים אלה?
"בהיבט של קורונה, אנחנו מבצעים שיחות יזומות למבודדי בית המתגוררים בהוד השרון, שיחות הרגעה לאנשים עם מגוון תסמינים, ושיחות יזומות לחולים עם מחלות רקע לצורך הנחיות כיצד לבצע התבודדות יזומה ולמנוע חשיפה מיותרת לנגיף. ברמה השוטפת אנחנו מעניקים שירותים לטיפול ואיזון מחלות כרוניות כמו יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב, עודף כולסטרול ואפילו סרטן, והן למחלות אקוטיות כמו מחלות נשימתיות ואף אוזן גרון".
מנהלת הסיעוד במרפאה, האחות איריס שרון, מספרת כיצד נותנים שירותי סיעוד בימים אלה. "אני מבצעת שיחות יזומות למטופלים כרוניים ומרותקים, מקלה עליהם בהנפקת מרשמים והזנתם למערכת ללא צורך בהגעה למרפאה. יוצא גם שאני מבצעת כמות גדולה של ביקורי בית לחולים אונקולוגיים או למרותקי בית הסובלים ממחלות שונות, כשלפני כל ביקור כזה אני דואגת להתמגן כנדרש. בנוסף אני מקשרת בין המרפאה לעובדות סוציאליות של כללית שדואגות לרווחתם של מטופלים בודדים ועריריים, למשל מתנדבת שמבצעת עבורם קניות של מזון".
הציבור בהוד השרון נענה להנחיות ומגיע פחות למרפאה?
"בהחלט. האוכלוסייה בעיר מאוד ממושמעת ומבינה את גודל השעה ואת חומרת הבעיה. באזור שאנחנו נמצאים בו מתגוררת אוכלוסייה צעירה לרוב, שמחוברת לתקשורת ולעדכונים ומבינה את החשיבות שבקיום ההנחיות של משרד הבריאות. גם המטופלים שמפאת מצבם הרפואי חייבים להגיע למרפאה מגיעים לכאן עם מסכה וכפפות ושומרים על הנחיות כמו הקפדה על מרחק שני מטר וכיוצא בזאת".
המנהלת האדמיניסטרטיבית של מרפאת מגדיאל, רוני ברכאל, מסכמת: "בתקופה קשה זו אנו עוסקים המון במציאת פתרונות יצירתיים לשמור על קשר עם מטופלים, הן שלנו והן של מרפאות קטנות בהוד השרון ובמושבי הסביבה אשר נסגרו עקב המצב".
לדברי ברכאל, "בראש סדר העדיפויות שלנו עומדת המחויבות לשמור על איכות רפואית גבוהה תוך מתן פתרונות דיגיטליים ברוח התקופה, אך גם בפן האישי אנו מסייעים למטופלים להתמודד עם המצוקות האישיות והמשפחתיות שעשויות לצוץ בימים אלו. ההיכרות האישית שלנו עם המטופלים מאפשרת להם סביבה בטוחה לשיתוף הקשיים עמם הם מתמודדים בתקופת הסגר והריחוק המשפחתי. בניהולה של ד"ר חביבה פרס, צוות המרפאה כולו נרתם להיות שם בשביל מטופלי כללית בסביבה – הן בשגרה ובמיוחד בחירום".