חברה טובה שלי סובלת ממיגרנות מגיל הנעורים. במשך שנים היא נוטלת תרופות, שמעבירות את הכאב עד להתקף הבא, אבל בהחלט לא מעלימות אותו.
המיגרנה מתאפיינת בכאב חזק שבא בצורת התקף , לרוב בצד אחד של הראש. הכאב עוצמתי ויכול להמשך מספר שעות עד מספר ימים. לעיתים הוא מלווה גם בבחילות ובהקאות. חלק מהסובלים ממיגרנה (נשים סובלות יותר) חווים סימנים מקדימים לכאב כמו נימול (חוסר תחושה) בידיים והבזקים בראייה (אאורה).
2 צפייה בגלריה
איך נפטרים מהמיגרנה?
איך נפטרים מהמיגרנה?
איך נפטרים מהמיגרנה?
(צילום: shutterstock)
המיגרנה חסרת גיל, היא לרוב מופיעה בגיל ההתבגרות ובמקרים רבים נעלמת בגילאי 60 ומעלה, אולם יכולה להופיע גם בקרב ילדים וללוות אותם כל החיים. ההערכה היא כי מעל מיליון איש בישראל סובלים ממיגרנה וקיים מספר מצומצם מאוד של נוירולוגים המתמחים בתופעה. הטיפול התרופתי המוצע כולל בין היתר תרופות להיצרות כלי הדם המכילות רמות גבוהות של קפאין ומשככי כאב. נטילת התרופות הללו לאורך זמן עלולה להיות ממכרת ולגרום לירידה בתפקוד מערכות שונות בגוף.
ההבנה שהסבל שחברתי חווה לא ייעלם עם משככי הכאב אלא יגרום להחמרת בריאותה בעתיד, הביאה אותי לכתיבת הטור, שבו אציע את החלופה ההוליסטית והטבעית לטיפול במיגרנה.
בראייה ההוליסטית, כל כאב נובע מתקיעות אנרגיה, שגורמת לחוסר איזון של האיברים האחראים לזרימת האנרגיה בגוף.
הכבד וכיס המרה הם צמד האיברים האחראים בין היתר לזרימה הרמונית של אנרגיה רגשית ופיזית בגוף. רגשות תסכול, כעס, מתח וחרדות לאורך זמן עלולים לפגום בזרימת האנרגיה (הצי) ולגרום לתקיעות. הסינדרום המסורתי לתקיעות זו נקרא liver Qi Stagnation והוא בין היתר אחראי לתסמונות כאב מערביות רבות ובין היתר למיגרנות. במקרים חמורים להתקפי המיגרנה יתווספו גם תחושת בחילה, רצון להקיא , גזים ותסמינים של מעי רגיז. כל אלו מתרחשים בשל "פלישת" הכבד אל מערכת העיכול ופגיעה במערכת העיכול.
סיבה נוספת למיגרנה, היא חולשת צ'י הכליה. הכליות לפי הרפואה הסינית משמשות כמאגר התמצית (Jing) של הגוף, קרי, מרכז האנרגיה והעיגון שלו. אורח חיים הכולל עודף שעות עבודה, אכילה לא מאוזנת ומאזן שלילי של הזנת נפש-גוף יחלישו את ציר האנרגיה הכלייתי.
2 צפייה בגלריה
צמחי המרפא בשירות המערכת החיסונית
צמחי המרפא בשירות המערכת החיסונית
תזונה נכונה, רוגע וצמחי מרפא
(צילום: shutterstock)
הכליות אחראיות להזנת הכבד, היות והן מותשות בשל אורח חיים המאופיין בסטרס רב (שעות עבודה מרובות, שינה לא תקינה). הן חסרות במשאבים האנרגטיים הנדרשים להזנת הכבד שנמצא ממילא בתקיעות אנרגטית. בנוסף, מרידיאן שלפוחית השתן הקשור למרידיאן הכליות, משתרע לאורך העורף ובשל מיקומו זה מהווה מקור עיקרי של כאבי ראש עקב דפוס פעילות חסר של הכליות.
עיקרון הטיפול ההוליסטי כולל שינוי באורח החיים: ללא לחצים ומתח, תזונה להנעה מחודשת של תנועת הכבד וחיזוק הכליות וצמחי מרפא.
ההמלצה בתזונה מטיבה ומניעה כוללת הימנעות ממזון מטוגן ומעובד המכיל חומרים משמרים, צבעי מאכל ושומני טרנס. מעבר לבישול ביתי מאודה , אפוי או מוקפץ, תוך שימוש בתבלינים הממריצים את הצ'י (בזיליקום, זרעי שמיר, זנגביל טרי, זעתר, בצל ירוק כורכום, אורגנו) והקטנה עד הימנעות של צריכת אלכוהול וקפאין.
מזונות לחיזוק תמצית וצ'י הכליה יכללו מזונות שהם מקורות לחיזוק התמצית ( Jing): קטניות, דגים ממים עמוקים, זרעי פשתן, טופו ועוד.
בין צמחי המרפא היעילים בטיפול במיגרנות: פאוניה (אדמונית), טנסטום (בן חרצית) הומולוס (כשותית), צמחים מרים וקרים שמניעים ומווסתים את צי הכבד.
צמחים אלו אינם מתאימים לכל מי שסובל ממיגרנות שכן נדרשת אבחנה מבדלת של הרבליסט מוסמך שישכיל לרשום את הצמחים המתאימים ביותר לטיפול במיגרנה בהתאם לאופיו, דפוסי התנהגותו ומצבו הרפואי של המטופל/ת.
מלבד צמחי מרפא, תזונה ואורח חיים עיסוי הרקות עם שמנים ארומטיים (כמו שמן המנטה, לבנדר ומרווה מרושתת) מסייעים מאוד בהקלת הכאב בזמן התקף.
אתי לוין, נטורופתית ( R.Na) והרבליסטית קלינית ( Cl.H)