הרפואה הסינית מתייחסת לגוף האדם כחלק מהעולם, ובהיותו בלתי נפרד מהטבע, הוא צריך לחיות בהרמוניה עם שינויי עונות השנה.
5 צפייה בגלריה
צינון, שפעת או קורונה?
צינון, שפעת או קורונה?
מוכנים לגנרל חורף?
(צילום: shutterstock)
גנרל החורף ייכנס לחיינו באופן רשמי בתחילת דצמבר, לכן כדאי כבר עכשיו לנקוט במספר פעולות יומיות שיהפכו להרגל ויכינו את הגוף לקראתו.
תחילה, חיזוק מערכת החיסון (חיזוק ה-Wei Qi, כל פי הרפואה הסינית המסורתית).
קראו גם:
ה-Wei Qi שולט על פתחי העור. ככל שהמערכת החיסון חלשה יותר, נקבוביות העור פתוחות יותר - ואז תתאפשר כניסה של פתוגניים חיצוניים לתקוף את הגוף. ולהיפך: ככל שנקבוביות העור סגורות יותר, אנו מוגנים יותר.
5 צפייה בגלריה
מוכנים לחורף?
מוכנים לחורף?
מוכנים לחורף?
(צילום: shutterstock)
שמירת ה-Wei Qi היא באחריות צ'י הריאות. לכן ההמלצה הראשונה היא לחזק אותו. איך עושים את זה? נשימות בתרגולי יוגה ייעודיים. ניתן לשלב דיקור סיני לאורך מרידיאן הריאות ולהשתמש בשמנים אתריים כמו הדס, גרניום, לבנדר, ברגמונט ונוספים.
צמחי מרפא
היות ובריאות הנפש תורמת לבריאות הגוף, לצמחי המרפא יש השפעה ישירה על תפקוד תאי מערכת החיסון.
זה לא סוד שהשעות בהן יורד הערב מעיבות על מצב הרוח ואנו נוטים להרגיש בדאון, להתכנס פנימה ולמעט לצאת מהבית. מצב הרוח הירוד מחליש את מערכת החיסון, לכן חשוב שהרכב צמחי המרפא יכלול צמחים מחזקי גוף ונפש.
אחד מצמחי המפתח לחיזוק מערכת החיסון הינו הקדד הקרומי: הוא משמש כמעורר חיסון אנטי ויראלי וכמווסת חיסוני לטיפול ומניעה של זיהומים. האסטרגלוס נחשב לצמח עדין המתאים לשימוש ארוך טווח בילדים ובמבוגרים. בנוסף לחיזוק מערכת החיסון, הוא גם משמש תמיכה למערכת העצבים ולשמירה על מצב הרוח.
צמחים מומלצים נוספים לאיזון מערכת העצבים הם: ויתניה משכרת (אשווגנדה) ופטריית ריישי, שנותנת תמיכה עדינה למערכת האדרנל וניתן לצרוך אותה לחיזוק ותמיכה בנפש.
5 צפייה בגלריה
ירקות  ופירות: להוציא מהמקרר חצי שעה לפני האוכל ולאכול בטמפרטורה החדר
ירקות  ופירות: להוציא מהמקרר חצי שעה לפני האוכל ולאכול בטמפרטורה החדר
ירקות ופירות: להוציא מהמקרר חצי שעה לפני האוכל ולאכול בטמפרטורה החדר
(צילום: shutterstock)
אחד ההרכבים החשובים בצמח האסטרגלוס נקרא YU PING FENG SAN – ההרכב כולל שני צמחים נוספים שמעניקים הגנה רחבה לאנשים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה עם נטייה לחולי רב ולשפעות חוזרות. את ההרכב כדאי לקחת מבעוד מועד, עוד לפני החורף, בהתייעצות עם הרבליסט.
תזונה
עוד לפני שהגשם מגיע במלוא העוצמה, כדאי להתחיל לשנות מסלול: להפחית בצריכת מזונות מקררים ולהגביר הכנה של מזונות עם השפעה מחממת. חימום הגוף יחזק את הטחול האחראי על עיקר הפעילות המטבולית של מערכת העיכול וחיזוק מערכת החיסון.
מזונות עם אנרגיה חמימה: שיבולת שועל, אורז וקינואה, מהם ניתן להכין דייסות מזינות לארוחת הבוקר או הערב בשילוב פירות.
ירקות ופירות: להוציא מהמקרר חצי שעה לפני האוכל ולאכול בטמפרטורה החדר. ירקות ופירות, מלבד היותם מקור לוויטמינים ולנוגדי חמצון (שמחזקים את המערכת החיסונית) הם מקור לסיבים תזונתיים.
כדאי להכין מרקים עם ירקות שורש כמו לפת, פטרוזיליה, בצל אדום, גזר, סלק, שומר וג'ינג'ר, שמחזקים את צ'י הכליה ועוזרים להתמודדות עם עקה נפשית ודיכאון חורף.
5 צפייה בגלריה
מרק ירקות עם אסטרגלוס לחיזוק מערכת החיסון
מרק ירקות עם אסטרגלוס לחיזוק מערכת החיסון
מרק עם ירקות שורש לחיזוק מערכת החיסון
(צילום: shutterstock)
חשוב להרבות באכילת קטניות: הן עשירות בוויטמינים, מינרלים, חלבונים וחומצות שומן האחראיות ליצירת סרטונין ("הורמון האושר"). אכילה מגוונת של סוגי קטניות תסייע לשמירת מצב רוח טוב לקראת החורף ובמהלכו.
סיבים תזונתיים: הסיבים מאזנים את אוכלוסיית החיידקים במעי. מחקרים מעידים על הקשר הישיר בין מיקרוביום מאוזן למצב רוח טוב.
תבלינים וצמחים ארומטיים: שלבו אותם בשתייה חמה, הכינו חליטות תה ומשקאות חמימים (סיידר). הוסיפו לאוכל קינמון, ג'ינג'ר, הל, אגוז מוסקט, מליסה, מנטה, ורבנה, לימונית, פסיפלורה, טימין, מרווה, היביסקוס ועוד.
פחות אוכל: בחורף הגוף מוריד הילוך, מתכנס ומוציא פחות אנרגיה. לכן כבר עכשיו כדאי להתחיל להפחית את כמות המזון היומית ולהכין את הגוף להאטה בפעילות העיכול.
פחות מוצרי חלב: אלו גורמים לליחה העלולה להצטבר בגוף וליצור חום ותקיעות. צמצמו ככל הניתן במוצרי חלב (בעיקר פרה) והעדיפו מוצרי חלב עיזים, שקלים יותר לעיכול ומייצרים פחות ליחה.
5 צפייה בגלריה
מתבלבלים ולא זוכרים מתי מפסידים ומתי מרוויחים? חורף – ח – אחורה. קיץ – ק – קדימה
מתבלבלים ולא זוכרים מתי מפסידים ומתי מרוויחים? חורף – ח – אחורה. קיץ – ק – קדימה
הימנעו מסטרס בסמוך לשעת ההירדמות והרחיקו מכשירים סלולריים מחדר השינה
(צילום: shutterstock)
שינה
בשינה רצופה וחיונית הגוף מחדש אנרגיות ומבצע תהליכי המרה ובנייה החיוניים לבריאות. בראייה הסינית, כל הדם והצ'י שזרמו בגוף במהלך היום מתאכסנים בתמצית – ג'ינג הממוקם בכליות, לכן שינה טובה מחזקת את כוחות הגוף.
תתכוננו לשינה ברוגע, הימנעו מסטרס בסמוך לשעת ההירדמות והרחיקו מכשירים סלולריים מחדר השינה. את הארוחה האחרונה אכלו שעתיים או יותר לפני השינה – מה שתורם לשינה טובה יותר ולחיזוק מערכת החיסון.
שמנים ארומטיים
ניתן להשתמש בשמנים בעיסוי הגוף (שמן שקדים, זרעי ענבים), או באמצעות מפיץ אדים.
פעילות גופנית
היא טובה בכל ימות השנה, לרבות כהכנת הגוף לחורף. הליכה של 40 דקות ארבעה ימים בשבוע (עדיפות לשעות הבוקר המוקדמות) מטהרת את החשיבה, משפרת ומחדשת את זרימת הצ'י ומסייעת להזרים אנרגיה חיונית לכל חלקי הגוף.
אתי לוין נטורופתית (R.Na) והרבליסטית קלינית ( Cl.H), 052-6086016. חפשו אותי בפייסבוק: אתי לוין – נטורפתית