ילדה בת 9 הגיעה לאחרונה למחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית, לאחר שאמה הבחינה בהבדל בגודל האישונים בשתי עיניה. ד"ר אסף גרשוני, רופא העיניים במיון, זיהה כי בנוסף לאישונים הלא שווים, קיימת גם הגבלה בחלק מתנועות העין יחד עם צניחת עפעף, ואבחן כי מדובר בשיתוק חלקי של עצב קרניאלי שלישי.
1 צפייה בגלריה
בית חולים שניידר
בית חולים שניידר
בית חולים שניידר
(צילום: דוברות שניידר)
העצב הקרניאלי השלישי מעצבב את מרבית שרירי העין, את שריר העפעף ובנוסף את השריר בקשתית העין האחראי על כיווץ האישון. שיתוק בעצב השלישי, במיוחד כאשר קיימת מעורבות של האישון, הינו מצב חירום רפואי שכן אחת האפשרויות היא קיום של מפרצת באחד מעורקי המוח הלוחצת על העצב במהלכו בבסיס הגולגולת.
בדיקתCT אנגיוגרפיה מוח דחופה איששה את האבחנה כי הילדה סובלת ממפרצת באחד מעורקי המוח. מצב זה נדיר מאוד בילדים, אך ללא טיפול דחוף, קיימת סכנה מיידית לדימום מוחי, שבץ או תמותה. צנתור המוח לסגירת המפרצת בוצע בהצלחה תוך זמן קצר, על ידי ד"ר שמעון מימון, מצנתר כלי הדם במוח ביחידה לנוירוכירורגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים. מצבה של הילדה השתפר ולאחר מספר ימים שוחררה לביתה.
לדברי פרופ' גד דותן, מנהל יחידת עיניים במרכז שניידר לרפואת ילדים: "הודות לערנות האם שהבחינה כי אישוני בתה אינם שווים, האבחנה הנכונה של רופא העיניים במיון, וצנתור המוח המדויק והמהיר שעברה הילדה, הצלחנו למנוע אסון ולהציל את חיי הילדה. חשוב להדגיש כי לא כל מצב של אישונים לא שווים משמעו קיום של מפרצת מוחית, אולם במקרה שמדובר במצב חדש, נדרשת הערכה רפואית דחופה".