החורף כבר כאן, הגשם הכה כבר וכמו החורף הישראלי מזג האוויר הפכפך. ככל שיש ימים קרים וחורפים יותר, כך גם רופאי הילדים מרגישים את הפניות למרפאה עם מקרים רבים יותר של מחלות המאופיינות לתקופה זו.
השנה יש לנו אתגר כפול בשל התמודדות עם נגיף הקורונה. חלק מהילדים כבר חזרו למסגרות ובחורף הזה יהיה קשה להבדיל בין קורונה לבין מחלות אחרות. ברור כי השנה נצטרך לנהוג במשנה זהירות ועוד יותר מתמיד, לדאוג לכך שילד שלא מרגיש טוב נשאר בבית ועדיף עד כמה שניתן לבודד את הילד החולה משאר בני המשפחה.

4 צפייה בגלריה
מכשיר טייטו
מכשיר טייטו
מכשיר טייטו
(Tyto)

ישנם שני דברים חשובים שצריך לזכור בחורף:
• ילדים תמיד יהיו חולים בחורף.
• מרבית המחלות בתקופות החורף, בעיקר בין ספטמבר לאפריל, יהיו מחלות נגיפיות של דרכי הנשימה העליונות.
תסמינים נפוצים במחלות דרכי הנשימה הם בדרך כלל, שיעול, נזלת וגודש באוזניים.
הביטויים החיצוניים השכיחים הם חום, שיעול, נזלת וכאב אוזניים (במידה והתסמינים דומים לתסמיני הקורונה רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי הצורך בדיגום לקורונה). הרוב המכריע של המחלות הללו יחלוף מעצמו תוך שבוע עד 10 ימים, ללא צורך בטיפול או התערבות. מטרת הטיפול במקרים אלו היא הקלה ולא ריפוי - תוך שמירה על דרכי נשימה פתוחות, הקלה בשיעול והורדת החום על מנת להפחית כאב ואי נוחות. במרבית המקרים לא יהיה צורך בטיפול אנטיביוטי ו/או בתכשירים המשמשים לטיפול באסתמה כמו משאפים ואינהלציות לדוגמה.

4 צפייה בגלריה
ד"ר שמואל גור
ד"ר שמואל גור
ד"ר שמואל גור
(צילום: דוברות מחוז שרון שומרון של הכללית)

העברה והדבקה של מחלות זיהומיות מתרחשת על ידי חלקיקים הנישאים באוויר, לכן חשוב והכרחי לשמור על חדרים מאווררים בניגוד למיתוס המוכר, חימום החדר וסגירה הרמטית ("שרק לא תכנס רוח") אינה תורמת להבראת הילד, אלא להפך. חשוב לאוורר את החדרים גם בחורף, בעיקר אם משהו מבני הבית חולה.
השנה כללית דאגה לחסן ילדים מגיל 2 ומעלה בתרסיס, פלומיסט. מדובר בחיסון יעיל ובטוח נגד שפעת שניתן בתרסיס לאף. הוא זמין כעת בכללית לילדים בני שנתיים ומעלה ולמבוגרים עד גיל 49. פלומיסט הוא תכשיר חיסון שמבוסס על נגיפי שפעת חיים מוחלשים. הוא יעיל ובטוח ומומלץ למטופלים בריאים (ללא מחלות רקע וללא בעיות רפואיות אחרות). בדומה לחיסון בזריקה, גם החיסון בתרסיס מכיל השנה 4 זנים נגד שפעת. השנה ניתן לקבל את החיסון הזה ללא עלות ובחינם בתאום מראש מול מרפאת הילדים.
מה עושים כשיש חום?
חום אצל ילדים מאוד מטריד את ההורים. צריך לזכור כי החום הוא הסימפטום ולא המחלה עצמה. החום מאותת לנו כי עלולה להיות מחלה זיהומית בגוף ולכן יש לנטרו. יחד עם זאת, חום גבוה אינו מוביל בהכרח לפרכוסי חום, הורדת החום אינה תורמת לריפוי המחלה ודרגת החום לא משקפת את חומרת המחלה.

4 צפייה בגלריה
מרכז בריאות הילד כפר סבא, ד"ר שמואל גור
מרכז בריאות הילד כפר סבא, ד"ר שמואל גור
מרכז בריאות הילד כפר סבא, ד"ר שמואל גור
(צילום: דוברות מחוז שרון שומרון של הכללית)

והשנה יותר מתמיד אנחנו מבינים כי ילד חולה נשאר בבית, ומתי חוזרים לשגרה? מתי שולחים או לא שולחים את הילד לגן?
ישנם קווים מנחים של משרד הבריאות בנושא הזה ויחד עם זאת יש מקום ומשקל לשיקול הדעת של ההורים, וכמובן גם הגורמים המכירים ומטפלים בילד כמו אנשי הצוות במסגרת הגן.

ריכזנו עבורכם מספר כללים קצרים שנותנים מענה לשאלה מתי חוזרים לשגרה לאחר מחלת הילד או הילדה?

גזור ושמור
• במידה ומתעוררים סימפטומים של קורונה יש לבחון מול רופא הילדים אם יש צורך בבדיקה לנגיף ולנהוג לפי כללי הבידוד.
• ילד שהיה בקרבת חולה מאומת נדרש לבידוד בהתאם לכללי משרד הבריאות.
• במחלות חום אחרות יש לוודא כי חלפו לפחות 24 שעות ללא חום לפני החזרה לגן ובית הספר.
• הילדים סובלים משלשולים? ניתן לחזור למסגרות הלימודים לאחר שחלפו לפחות 24 שעות מתום השלשולים.
• הילדים החולים באבעבועות רוח או ממחלת הפה והגפיים? יש להשאיר בבית עד להיעלמותה של הפריחה. חוזרים למסגרת בהתאם להמלצת רופא הילדים.
• הופעה של תולעים, מחייבת טיפול בבעיה בבית ולאחר קבלת טיפול תרופתי מהרופא ניתן לשלוח את הילדים למסגרת.
• אודם בעיניים ללא שום תסמין אחר איננו דלקת ויכול להיות כתוצאה של יובש או גירוד ולכן לא מהווה סיבה להשאיר ילדים בבית. אם אתם לא בטוחים - כדאי להתייעץ עם הרופא במרפאה או בשירות רופא ילדים און-ליין.
• הפרשות מוגלתיות ודלקות בעיניים מחייבות טיפול, יש לפנות לרופא ולהשאיר את הילדים בבית כדי למנוע הדבקה של ילדים אחרים.

4 צפייה בגלריה
מכשיר טייטו
מכשיר טייטו
מכשיר טייטו
(Tyto)

מה עושים בשעות הערב כשהמרפאה כבר נסגרה?
רופא ילדים און־ליין: התייעצות עם מומחה ברפואת ילדים בשיחת וידאו –צ'אט און־ליין באמצעות הסמארטפון. ההתייעצות און־ליין מאפשרת למומחה להתרשם ממצבו של הילד ולתת ייעוץ בזמן אמת. השירות פועל בימי חול משעה 16:00 עד שעה 6:00 שלמחרת בבוקר. בסופי שבוע ובחגים משעה 13:00 ביום שישי (או בערב החג) ועד שעה 6:00 ביום ראשון שאחריו או יום החול שאחרי החג. השירות ניתן חינם להורים לילדים עד גיל 18.
שירות בדיקת רופא און ליין באמצעות מכשיר הטייטו: מכשיר המאפשר בדיקת רופא מרחוק דרכה ניתן לראות את מצב המטופל כולל בדיקת אוזניים, גרון, חום ונשימה. בימים האחרונים נרשמה עליה במספר המכשירים שנרכשו וכללית מצטיידת במכשירים נוספים על מנת לעמוד בביקוש.
מוקד האחיות דרך 2700*: המוקד עבוד 24 שעות ביממה, כשבמידת הצורך קיימת האפשרות אף להעביר הפניה לחדר מיון.
בדקו איפה נתן לקבל שירות במר"מ של כללית או בהסכם עם כללית הקרוב ביותר לביתכם. כתובת ושעות פתיחה באתר כללית.