הכתבה פורסמה לראשונה ב ynet. כתב: רותם אליזרע.
משרד הבריאות מפרסם היום (ה') לראשונה את ממצאי סקר שביעות הרצון של המטופלים ממרפאות החוץ בבתי החולים השונים - כולל במרפאות אף אוזן גרון, עיניים, מכון גסטרו, צילומי CT ובדיקות MRI. הסקר בוצע במהלך חודשים פברואר-אוגוסט 2017, מתוך רצון לשפר את השירות וחווית המטופל במערכת הבריאות בישראל. בסקר השתתפו מטופלים בני 18 ומעלה שביקרו במרפאות החוץ של בתי החולים, בתורים שנקבעו מראש ולא כאלו שנזקקו לטיפול חירום.
בסקר שבוצע בראיונות טלפוניים השתתפו כ-15 אלף מטופלים מ-23 בתי חולים ברחבי הארץ. הריאיון בוצע בשפה המועדפת על המטופל - עברית, רוסית, ערבית, צרפתית או אנגלית, והמטופלים רואיינו עד שבועיים ממועד הביקור במרפאה. בסקר השתתפו מטופלים שביקרו במרפאות עיניים, אף אוזן גרון, אורתופדיה, כירורגיה כללית וקרדיולוגיה. כמו כן, מטופלים שהיו במכון דימות לצילומי CT, MRI וממוגרפיה ובמכון הגסטרו בבית החולים.

השוואה בין בתי החולים

שביעות הרצון הגבוהה ביותר ממכון השד לבדיקות ממוגרפיה הייתה בוולפסון, איכילוב והלל יפה, ושביעות הרצון הנמוכה ביותר הייתה בשערי צדק, העמק ושיבא. שביעות הרצון מבדיקות ה-CT הייתה הכי גבוהה בהדסה הר הצופים, בילינסון וקפלן. הנמוכה ביותר הייתה בעמק, הלל יפה ונהריה. שביעות הרצון הגבוהה ביותר מבדיקות ה-MRI הייתה בפוריה, זיו ולניאדו. שביעות הרצון הנמוכה ביותר נרשמה בסורוקה, איכילוב ורמב"ם.

.
שביעות הרצון הגבוהה ביותר ממכוני הגסטרו הייתה בבתי החולים לניאדו, נהריה והשרון בפתח תקווה, ושביעות הרצון הנמוכה ביותר הייתה בבני ציון, זיו ואסף הרופא. שביעות הרצון הגבוהה ביותר במרפאות אף אוזן גרון הייתה בבילינסון, השרון וסורוקה, ושביעות הרצון הנמוכה ביותר הייתה בברזילי, זיו ואסף הרופא.
מבחינת זמני ההמתנה, על פי הסקר המטופלים בבתי החולים קפלן, הדסה הר הצופים ובסורוקה סבורים שזמני ההמתנה לבדיקת CT הם הטובים היותר, ובבתי החולים פוריה, העמק ונהריה הם הגרועים ביותר. בנוסף המטופלים בבתי החולים שערי צדק, נהריה והלל יפה סבורים שזמני ההמתנה לבדיקת MRI הם הטובים היותר, ובבתי החולים סורוקה, איכילוב וברזילי הם הגרועים ביותר.

פחות מרוצים מהתנאים הפיזיים

על פי הממצאים, 81% מהמטופלים דירגו את שביעות הרצון הכללית שלהם מהביקור במרפאות חוץ בציונים 10-8, ואילו 8% היו מאוד לא מרוצים ודירגו את שביעות רצונם בציונים 5-1. 84% הביעו נכונות להמליץ על המרפאה בה טופלו. 89% מהמטופלים מרגישים שטופלו בידיים טובות; 92% מהמטופלים מרוצים מהיחס שקיבלו מהצוות המטפל, 91% מהמטופלים מרוצים מרצף השירות (במדד זה שבוחן את הרצף בין הטיפול בקופת החולים לבית חולים ובמתן הנחיות להמשך טיפול).
89% מרוצים מהמידע והסברים שקיבלו ושיעור דומה מרוצה גם מתהליך קביעת התור. הערכות הנמוכות יותר התקבלו לתנאים הפיזיים (76%), בדגש על מצוקת החניה בקרב המטופלים שלא מגיעים בתחבורה ציבורית ועל קלות ההתמצאות ברחבי בתי החולים, ולניהול התור במרפאה (80%).

יתרון למרפאות קרדיולוגיות

מהסקר עולה כי 93% מהמטופלים קיבלו מידע מלא וברור לקראת הביקור במרפאה (הסבר על הכנות נדרשות, מסמכים שיש להביא ודרכי הגעה למרפאה) ו-96% הגיעו עם טופס התחייבות תקין. הרוב המכריע של המטופלים (93%) מדווחים כי לא היו ביטולים או דחיות במועד התור ביוזמת בית החולים ושהייתה שמירה על פרטיות המטופלים (96%).
בהשוואה בין המרפאות השונות שהשתתפו בסקר, נראה כי באופן כללי במרבית המדדים ניכר יתרון למרפאות קרדיולוגיות (ציון מסכם 91%), למרכזי ממוגרפיה ובריאות השד (ציון מסכם 90%) ולמכוני גסטרו (89%). המרפאות שמקבלות הערכות נמוכות יחסית לאחרות ברמה לאומית - מרפאות עיניים (ציון מסכם 83%), מרפאות אורתופדיות (82%) ומכוני CT שקיבלו ציון מסכם של 83%.