גבר הטוען כי שולחן הניתוח עליו שכב בבית החולים התמוטט וכתוצאה מכך נגרם לו נזק בגב, תובע את שירותי בריאות כללית המפעילה את בית החולים קפלן בסכום של 2.5 מיליון שקל.
על פי התביעה, התובע הינו תושב המועצה האזורית יואב, גבר כבד משקל בן 65, שהגיע לניתוח בטן מתוכנן. תוך כדי ההכנות לניתוח, בזמן שהצוות הרפואי ביקש להניח על פניו את מסיכת ההרדמה, נשבר לפתע שולחן הניתוח שעליו שכב והוא הוטח בעוצמה לקרקע.
על פי התביעה, הצוות הרפואי מיהר לפנות את השולחן שנשבר ולהציב במקומו מיטה חליפית, תוך שהמטופל נדרש לעלות עליה בכוחות עצמו. לדברי אשתו של המטופל, כאשר התעורר מהניתוח, דיווח לה על האירוע, אך היא סברה בתחילה שהוא נתון עדיין תחת השפעת סמי ההרדמה. לדברי עו"ד רן שפירא, המייצג את התובע, צוות בית החולים התעלם מהאירוע, לא הזכיר אותו ברשומות הרפואיות ולא יידע את המשפחה על התאונה.
1 צפייה בגלריה
ניתוח. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ניתוח. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ניתוח. אילוסטרציה: שאטרסטוק
לאחר הניתוח החל הגבר להתלונן על כאבים בעמוד השדרה התחתון ובגב. בבדיקת MRI שנערכה לו התברר כי הוא סובל משברים קטנים בעצם הזנב ומדלקת משני עברי עמוד השדרה. גם לאחר שטופל במרפאת כאב, לא חל שיפור במצבו והוא החל טיפול בקנביס רפואי להתמודדות עם הכאב הכרוני התוקף אותו בעקבות האירוע. בהמשך, הוכר התובע על ידי המוסד לביטוח לאומי כנכה הזכאי לתו נכה, וכמי שאיבד לחלוטין את כושר עבודתו.
על פי התביעה, לאחר שהתאמת חשדו כי נחבל בבית החולים, פנה התובע למחלקת פניות הציבור של קפלן, וכן לנציב קבילות הציבור במשרד הבריאות, ואלה הודו כי האירוע אכן ארע והתנצלו על כך שהדבר לא דווח למשפחה בזמן אמת. בתגובה לפנייתו השיב מנהל יחידת ניהול הסיכונים ובטיחות הטיפול בקפלן כי למרות שמדובר ב"שולחן ניתוחים ייעודי לאנשים כבדי משקל" (כדבריו) הוא אכן התקפל תחת משקלו של התובע, וזאת משום שאחד מגלגלי השיניים בשולחן נשחק ונשבר.
נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות חזר על ההסברים לסיבת התאונה ואף ציטט את התנצלות בית החולים על כך שלא עדכנו את המשפחה בנושא בזמן אמת. "עסקינן בהודאת בעל דין מפורשת של הנתבעת בדבר רשלנותה הקשה והברורה", נטען בהקשר זה בתביעה.
לתביעה צורפה חוות דעתו של ד"ר צבי גורן, מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט, שהעריך את נכותו של התובע בשיעור של 30 אחוז והוסיף כי האירוע נגרם עקב התרשלות צוות בית החולים. "אין ספק שמדובר ברשלנות של האחראים, שלא ביצעו את המוטל עליהם", כתב ד"ר גורן, "נזקו של התובע מהתאונה משמעותי - מיטת הניתוח פשוט נשברה לחצי והתובע נפל מקופל למרווח שנותר בין חלקי המיטה".
בתביעה נטען כי "טרם האירוע היה התובע אדם עצמאי, שמח ונמרץ, שמעולם לא סבל מבעיות אורתופדיות" ואילו בעקבות התאונה "נותר התובע עם נזקים קשים ביותר, הבאים לידי ביטוי בכל פן בחייו – החל מהפן הרפואי-תפקודי וכלה בפן האישי-נפשי". התובע, שבעבר עסק בעבודת כפיים בחקלאות, "הפך לשבר כלי ומצבו הרפואי והנפשי פגעו קשות ביכולתו להשתכר".
עוד נטען כי בגין נזקיו הוא הפך לאדם הנאלץ להתמודד מדי יום עם הקשיים התפקודיים הרבים שמהם הוא סובל.
מבית החולים קפלן נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם נתקבל בבית החולים. כשיתקבל, יילמד על ידי היועצים המשפטיים ותגובתנו תימסר באופן מסודר בערכאות המשפטיות".