הקיץ מבשר על פתיחת עונת ההכשות. מזג האוויר החם מעורר את הנחשים מתרדמת החורף, והם יוצאים ממחבואם לחפש אוכל וזיווג.
למרות שהם לא מתכוונים לתקוף, המפגש הלא מתוכנן בין האדם לבין שקיקי הארס עלול להיות מסוכן ואף קטלני.
4 צפייה בגלריה
זהירות, נחשים
זהירות, נחשים
זהירות, נחשים
(צילום: shutterstock)
בתחרות אחר שטחי מחיה – בין האדם שפלש לאזורי השליטה של הנחש לבין הנחשים שמרחיבים טריטוריה – מתקיימים לעיתים מפגשים מהסוג המאוד לא נעים: בשדות הקיבוצים, במרחבי המושבים, בין חולות המדבר, מתחת לאבנים גדולות, בתוך מבנים נטושים ובין ערמות אשפה, שם מתחבאים הנחשים, וברגע שיחושו פלישה וסכנה – יכישו כמנגנון הגנה.
קראו גם:
רוב רובם של הזוחלים הללו אינם מסוכנים לבני אדם ובדרך כלל נמנעים מלבוא במגע עימנו, ועל אחת כמה וכמה לתקוף אותנו. הצפע הוא הנחש הארסי היחיד באזורנו והוא תוקף כאשר הוא חש איום . לכן התרחקות מהמקום הינה כלל הבטיחות היעיל ביותר.
4 צפייה בגלריה
(עונת הנחשים | צילום המחשה: pixabay)
ד"ר אבי צרפתי, הווטרינר העירוני של עיריית רחובות, מרענן את כללי הבטיחות להישמרות מפני זוחלים מזיקים כמו נחשים, עקרבים ונדלים ומסביר כיצד יש להגיב במקרה של פגיעה:
הכי טוב להתרחק. מרבית הזוחלים אינם מסוכנים לבני אדם ובדרך כלל נמנעים מלבוא עמנו במגע או לתקוף. הצפע תוקף כשהוא חש איום, לכן התרחקות מהמקום הינה כלל הבטיחות היעיל ביותר.
לשמור על ניקיון. יש לשמור על גינות וחצרות הבתים נקיות מעשבים, גזם, גרוטאות ופסולת בניה ואזורי מחסה אפשריים לזוחלים. מומלץ לשמור על קירות הבתים והחצרות חשופים וללא צמחיה מטפסת וגם להימנע מהשארת שאריות מזון שמזמינות מכרסמים, המהווים את מזונם העיקרי של הנחשים.
נעליים גבוהות. אין להיכנס לשטח השדות הלא מטופלים ולא ללכת יחפים במקומות מועדים לפורענות, כמו דשא גבוה.
להתרחק ולהתקשר. במקרה של היתקלות עם נחש אין לנסות ללכוד אותו, יש להתרחק מהמקום ולהתקשר למוקד העירוני 106.
חתול על המשמר. כדאי לזכור שחיות המחמד ידועות בסקרנותן, ולכן בכל מקום של אפשרות למגע עם נחשים, יש לדאוג ולהשגיח כי הן לא ייפגעו מהכשה מסוכנת. עם זאת, חתולים ידועים כמונעים את קיומם של נחשים בשל ערנותם וזריזותם.
4 צפייה בגלריה
לוכד הנחשים
לוכד הנחשים
לוכד הנחשים
(צילום: shutterstock)
בכל מקרה של הכשה מנחש כלשהו יש לנקוט בצעדים הבאים:
בבני אדם:
להישאר בקרבת מקום מוצל ורגוע עד כמה שניתן, להימנע מפעילות ולנסות לקבע את הרגל או היד המוכשת.
להזעיק מד"א ולא לנסות לתפוס את הנחש. תמונה שלו תספיק על מנת לזהות את סוג הנחש לטובת הטיפול העתידי.
אין לחתוך את אזור ההכשה או למצוץ את הארס מהפצע.
4 צפייה בגלריה
ד"ר אבי צרפתי
ד"ר אבי צרפתי
ד"ר אבי צרפתי
(צילום: אלירן אביטל )
בבעלי חיים:
אם בעל החיים שלכם הוכש על ידי נחש, ובמיוחד אם אזור ההכשה הינו הראש ובקרבת כלי דם מרכזיים יש לפנות אותו לטיפול רפואי וטרינרי מיידי.
במידה ולא ראינו את ההכשה עצמה, ניתן להבחין בה על פי התנהגות החיה אשר תשדר חוסר מנוחה, תיילל מכאב ותקיא. מאוחר יותר ניתן יהיה להבחין בנפיחות משמעותית וכואבת באזור ההכשה.
יש חשיבות למהירות שבה ניתן הטיפול בהכשה: חוסר טיפול מיידי עלול להוביל למותה של חיית המחמד, לעיתים בשל חנק עקב התפתחות של בצקות באזור ההכשה (צוואר ופה).
אם הנחש מת כתוצאה מהמפגש יש להביאו למרפאה הווטרינרית המטפלת. אין לנסות ללכוד את הנחש המכיש, תמונה בטלפון תספיק על מנת לאתר את סוג הנחש ולהתאים את הטיפול הרפואי להכשה.