משפחת ברק, הוד השרון
הסגר אתגר את אם המשפחה מיטב להכין לראשונה קניידלך. בתפקיד שפני הניסיונות: אבא תומר והבן עידן
8 צפייה בגלריה
משפחת ברק
משפחת ברק
משפחת ברק
(צילום: אסף פרידמן)
מי אנחנו: מיטב (36, בעלת עסק לשיווק דיגיטלי), תומר (46, איש היי־טק) ועידן (ארבע, "קבלן בנייה של לגו").
כולנו מסובים: "השנה נחגוג את ליל הסדר בפורום של סמי הכבאי, דורה, מיקי מאוס ושני סחלבים".
מה נשתנה: "יחסרו לנו בליל סדר סבא, סבתא. בכל שנה בתקופה הזאת קבוצת הוואטסאפ של המשפחה המורחבת עמוסה בהודעות בנוסח 'אצל מי מתארחים, מתי מגיעים, מי מביא מה וכמה חריף יהיה הרוטב האדום'. השנה כל ההודעות הן בנושא קורונה. כל המשפחה תחסר לנו, אבל אנחנו ננסה לנצל את ההזדמנות הזו כדי לחוות חוויה משפחתית חדשה ושונה, שעדיין לא חווינו".
תשתמשו באפליקציית זום כדי שכולם יהיו יחד מרחוק? "כנראה שנתאם עם המשפחות שלנו 'קפיצות' בזום מסדר לסדר במהלך הערב כדי להרגיש את הביחד ולאחל לכולם חג שמח".
מה בתוכנית, סדר כהלכתו? "כמובן שנקרא את ההגדה כהלכתה! (עד הקטע של האוכל כמובן)".
מה בתפריט: "בגלל שזאת הפעם הראשונה שאנחנו עורכים סדר משלנו ואין כזה דבר פסח בלי קניידלך – זו תהיה הפעם הראשונה שאני מכינה אותם בעצמי ותומר ועידן יהיו שפני הניסיונות".
מה הפרס שניתן על מציאת האפיקומן? "הגה לאקס בוקס. עידן מאוד אוהב לשחק במירוצי מכוניות. במחשבה שנייה זאת יותר מתנה לאבא שלו...".
חול המועד: "בעיקר לטייל. אנחנו מאוד אוהבים לטייל בארץ ובעולם ותכננו גם לצאת לחופשה באירופה, שכמובן נדחתה למועד לא ידוע".
מה תעשו כשהקורונה תיעלם מהעולם? "ננצל את הזמן כדי לנוח קצת בבית".
אילנה ויוסי רובינשטיין, הוד השרון
יקיימו את הסדר לבד, ללא הילדים וללא הנכדים, אבל מתכוונים לפנק את כולם במתנות
8 צפייה בגלריה
משפחת רובינשטיין
משפחת רובינשטיין
משפחת רובינשטיין
(צילום: אסף פרידמן)
מי אנחנו: אילנה (62), גמלאית טרייה אחרי 36 שנות עבודה כגננת במשרד החינוך. יוסי (67), גמלאי צעיר שבשנים האחרונות עסק בתפקיד עוזר ראש עיריית הוד השרון.
כולנו מסובים: "לנוכח המציאות הקיימת היום עם ההסגר והבידוד בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, נקיים השנה את ליל הסדר שנינו יחד בביתנו עם תכנון לשתף את יתר בני המשפחה בצילום מרחוק". 
מה נשתנה? "כל חיינו אנחנו נוהגים לקיים את סדר פסח כהלכתו. ב־40 שנות נישואינו המשפחה גדלה. מדי שנה מתקבצים בביתנו שלושת ילדינו עם נכדינו ואנחנו מקיימים ליל סדר משפחתי. כך אנו שומרים על אחדותנו וגיבושנו כמשפחה מלוכדת. היו שנים שבהן אירחנו והתארחנו בקרב משפחות המחותנים תמם, נחמיאס וקושניר. "השנה נמנע מאיתנו לקיים את הסדר כשכולנו מסובים סביב שולחן אחד. יחסרו לנו בנוכחותם הילדים אלעד (40), שני (38) וסיון (28), והנכדים תום (11), טוהר (שמונה), ליבי (שלוש), דניאל (תשע), נטלי (שש) ואושר (בת שנתיים), המשתתפים איתנו בקריאת ההגדה, כל אחד בתורו ובתפקידו".
האם תשתמשו באפליקציית זום כדי שכולם יהיו ביחד? "כדי לשמור על ההרגל לקרוא ולחלוק במשותף את ההגדה ניעזר השנה בטכנולוגיה של שיתוף מרחוק באמצעות האפליקציה זום".
מה בתוכנית? "אנחנו נוהגים לקרוא את כל ההגדה עד סופה ונהנים מאוד, בעיקר באותם רגעים של שירה משותפת המשרה עלינו התרוממות רוח מיוחדת. קריאת ההגדה גורמת לנו לתחושת עונג בכך שאנחנו זוכים להנחיל לדורות אחרינו את סיפורו של עם ישראל שיצא מעבדות לחירות ואת התקווה להיות עם חופשי בארצנו".
מה בתפריט? "נכין שלוש מנות: דג סלמון, מרק קניידלך, קובה מקמח מצה, אורז פרסי, ועוף בתנור עם ירקות מאודים, סלטים. יהיה על השולחן קצת מכל דבר כי אנחנו רק שני סועדים".
מה יהיה הפרס על מציאת האפיקומן? "ניתן פרס כספי לכל מי שימצא את האפיקומן בביתו וגם למי שלא ימצא. השנה נפנק את כולם במיוחד שהרי השנה גם קשה להם במיוחד".
חול המועד: "חופשת הפסח בחול המועד הייתה תמיד מנוצלת לטיולים ולפיקניקים משפחתיים בפינות החמד שבארצנו, השנה אנחנו בהסגר בבית".
מה מתכננים לעשות כשהקורונה תיעלם מחיינו? "הדבר הראשון שנעשה - מפגש משפחתי בחיק הטבע, נטייל ונשתדל ליהנות ביחד כמה שיותר, ואם אפשר יהיה לטוס לחו"ל אז נטוס לחו"ל עם הילדים והנכדים".
משפחת זינגרמן, כפר סבא
מדי שנה מארחים את כל המשפחה ופותחים שולחן עם אינספור מנות, הפעם יארחו אותם בזום
8 צפייה בגלריה
משפחת זינגרמן
משפחת זינגרמן
משפחת זינגרמן
(צילום: אסף פרידמן)
מי אנחנו: טל מאור זינגרמן (36, בעלת חברה לשיווק ודיגיטל), שי זינגרמן (38, עורך סאונד לטלוויזיה), לי (שבע, תלמידת כיתה א׳ בברנר), אן (כמעט שנתיים).
כולנו מסובים: "השנה נחגוג את ליל הסדר בפורום מצומצם של ארבעתנו בלבד".
מה נשתנה: "בשנים האחרונות אנחנו מארחים אצלנו בבית את שתי המשפחות יחד בערב ראש השנה ובערב פסח. ההורים, האחים, הדודים והאחיינים מגיעים אלינו בכל חג בהרכב כזה או אחר, ואנחנו נהנים לתכנן את התפריט, לבשל, לקשט ולארח. לא דמיינו שהשנה נחגוג רק ארבעתנו בשולחן הגדול שלנו. נהיה עם געגוע גדול לכולם".
האם תשתמשו באפליקציית זום כדי שכולם יהיו יחד מרחוק? "בטח! המחשב הולך להיות חלק בלתי נפרד מארוחת החג שלנו. יחד איתו ננסה להרגיש את תחושת המשפחה והביחד הזו שהולכת להיות חסרה לנו כל כך".
מה בתוכנית? תקראו את כל ההגדה? "בנוסף להגדה המסורתית, לי ביקשה להכין הגדה אלטרנטיבית משלה אז אנחנו מתכננים לזרום איתה ונראה לאן זה ייקח אותנו. מה שבטוח זה שנזכה לביצוע לייב חגיגי של שירי החג: שי ינגן על הפסנתר וכולנו נשיר יחד".
מה בתפריט: "אנחנו רגילים להכין אינספור מנות (יש שיגידו בהגזמה) מושקעות עם התחשבות בכל אחד מיושבי השולחן: מנה צמחונית, ללא סוכר, ללא גלוטן, עוף למי שלא אוכל בשר, דג למי שלא אוכל עוף, בלי כוסברה למי ששונא ובלי עגבניות למי שלא אוהבת, כשהסבתות אחראיות להביא את הצד היותר מסורתי של הארוחה. הפעם נכין תפריט מצומצם הכולל אך ורק מנות שאנחנו אוהבים וננסה לשחזר את כדורי החרוסת של אמא של טל, שהם הכי טעימים בעולם".
מה הפרס שניתן על מציאת האפיקומן? "זה כבר תלוי בכישורי המו"מ של לי".
חול המועד: "היינו אמורים לטייל, להתארח אצל המשפחות ולחבק בלי הפסקה את האחיין החדש והמתוק שלנו".
מה תעשו כשהקורונה תיעלם מחיינו? "נצא לטיול משפחתי - רואד טריפ בכל רחבי הארץ היפה שלנו".
משפחת דקל־אטיאס, הרצליה
לראשונה מבטיחים לקרוא את ההגדה עד הסוף "כדי שהקורונה תעבור ונצא לחופשי"
8 צפייה בגלריה
משפחת דקל אטיאס
משפחת דקל אטיאס
משפחת דקל אטיאס
(צילום: אסף פרידמן)
מי אנחנו: יעקב (עוזר ראש מועצת היישוב זמר), ופנינה (סייעת רפואית בגן ילדים). בתם דגנית (מפקחת גני יול"א בעיריית הרצליה) והנכדים: גילי (12, תלמיד בכיתה ו'); אוריה (10, תלמיד כיתה ד') ודורון (שבע, תלמיד כיתה א').
כולנו מסובים: "השנה נחגוג את ליל הסדר בפורום מצומצם, רק אנחנו. זה עצוב מאוד, בעיקר לדורון. דורון עם תסמונת ויליאמס וזקוק מאוד לחברה, לחום ולאהבה והוא אוהב להיות בכל הזדמנות עם כמה שיותר משפחה וחברים. התקופה הזאת מאוד קשה לו, ולכן כולנו נרתמים פה בשבילו. יש הרבה אקשן בבית כדי שלא תחסר לו חברה. בשגרה הוא כל הזמן בחוגים ונפגש עם חברים ומשתתף בתנועות נוער, ועכשיו הוא כל הזמן רוצה שנהיה לצידו".
מה נשתנה: "בדרך כלל אנו חוגגים יחד המשפחה המורחבת. הם יחסרו לנו מאוד על שולחן החג. יחד עם זאת נוכל לחגוג השנה בפעם הראשונה עם האח שחי בשנים האחרונות בארצות הברית ויתחבר עם משפחתו לליל הסדר שלנו בזום, כך שנהיה די הרבה במרחב הוירטואלי".
מה בתוכנית: "בדרך כלל אנחנו קוראים את ההגדה עד שלב האוכל, אבל השנה נעשה מאמץ לקרוא עד הסוף ולקוות שהקורונה תעבור כבר מהעולם ונצא לחופשי. בחלק של ההגדה שבו מופיע 'דיינו', נהוג אצלנו שאמא שלי עוברת עם קערת הסדר מעל הראשים של כולם. יהיה מעניין לעשות זאת בזום".
8 צפייה בגלריה
משפחת דקל אטיאס בהרכב מלא
משפחת דקל אטיאס בהרכב מלא
משפחת דקל אטיאס בהרכב מלא
(צילום: אסף פרידמן)
מה בתפריט: "בדרך כלל התפריט מגוון ושתי המשפחות מביאות את אשכנז וספרד לשולחן. השנה נתמקד במאכלים של יוצאי לוב, המקור של סבתא פנינה - דג חריימה חריף, מרק פול, סלטים ומיני תבשילים כמו תבשיל כרישה".
מה הפרס שניתן על מציאת האפיקומן: "הבטחנו לילדים שאחרי שהכל ייגמר ניתן להם פרס שווה. נרצה לצאת לחופשה במקום כיפי". 
חול המועד: "תכננו לטייל, להיות יחד ולנוח. אנחנו מניחים שנעשה זאת - נטייל מהסלון, לחצר, לחדר ובעיקר למטבח".
מה אתם מתכננים לעשות כשהקורונה תיעלם: "אנחנו נהנים מאוד מהזמן המשפחתי, מהעשייה המשותפת, צוחקים, יוצרים ואוכלים המון. יחד עם זאת חסרה לנו השגרה. הבנים מתגעגעים לחוג הכדורסל ולחברים, והמבוגרים לשעות השקטות לבד. אבל אנחנו משתדלים להסתכל על הכיף שלנו ביחד".
משפחת צור, רעננה
השנה הצטרף אל הסדר טומי הכלב שאומץ לאחרונה כדי להקל קצת על הסגר
8 צפייה בגלריה
משפחת צור
משפחת צור
משפחת צור
(צילום: אסף פרידמן)
מי אנחנו: עמית (39, פסיכותרפיסט), סיון (40, מנהל שיווק) והילדים טליה (שבע) ויואב (חמש וחצי).
כולנו מסובים: "השנה נחגוג את ליל הסדר על פי ההנחיות רק המשפחה הגרעינית. טומי, הכלב החדש שאימצנו לפני שבועיים, יצטרף אלינו. אימצנו אותו כשהבנו שיש הרבה כלבים נטושים בגלל ההסגר".
מה נשתנה: "בכל שנה אנחנו חוגגים אצל המשפחה של אחד מבני הזוג. זה לא פשוט לחגוג בהרכב חסר למרות שבגלל שאנחנו לא חוגגים את החג כהלכתו אז יהיה לנו יותר קל. סבא וסבתא משני הצדדים מאוד יחסרו לילדים. שניהם גרים ברעננה אז לפעמים אנחנו מגיעים אליהם לפתח הבית ומדברים מרחוק כמה שאפשר". 
תשתמשו באפליקציית זום כדי שכולם יהיו יחד מרחוק? "אולי נעשה את זה". 
סדר כהלכתו? תקראו את כל ההגדה? "אני חושב שהשנה לא נקרא את ההגדה בגלל שנחגוג בנפרד. בדרך כלל כשאנחנו חוגגים כל המשפחה ביחד אנחנו קוראים. אולי נספר על יציאת מצרים, על התהליך הארוך והדרך הארוכה שעשו 40 שנה במדבר. על כוחות הנפש שהם גייסו כשצלחו את התקופה, כמשל לאיך שנצלח את התקופה הזאת ביחד".
מה בתפריט: "דווקא עכשיו יש לנו הזדמנות לוותר על מאכלים פחות טעימים שקיימים בפסח כמו המרור. השנה ניצלנו מזה. בתקופה הזאת סיון מבשל הרבה, מרקים, פסטות. בהחלט מגלים את המטבח מחדש". 
מה הפרס שניתן על מציאת האפיקומן? "בדרך כלל אנחנו משחקים עם המשפחה המורחבת, אולי הפעם נעשה את זה עם הילדים כאיזשהו אקט מסורתי. עדיין לא החלטנו על פרס".
חול המועד: "רצינו לנסוע למדבר לכמה ימים. אנחנו אוהבים מאוד לטייל, אבל החלטנו להישאר בבית בגלל החשש ממה שקורה בחוץ. גילנו שאנחנו לא זקוקים להרבה גירויים מבחוץ כדי לדעת ליהנות מהיום יום. אנחנו נהנים מהשיחות אחד עם השני, מהטיולים בשכונה עם הכלב, וגילינו שזה הדברים שעושים לנו טוב על הלב. לא דברים שצריך לקנות בכסף. המשפחה והאהבה שלנו מספיקים". 
מה אתם מתכננים לעשות כשהקורונה תיעלם: "לנסוע לטייל הרבה. אנחנו מאוד אוהבים לטייל ברחבי הארץ אז אנחנו רוצים לחזור לעשות את זה. ולעשות את זה גם עם טומי החבר החדש שלנו".
משפחת לוטן, רמת השרון
יחגגו את הסדר בשיחת וידאו עם סבא וסבתא שנמצאים בברזיל ולראשונה יאכלו גפילטע פיש משומר מצנצנת
8 צפייה בגלריה
משפחת לוטן
משפחת לוטן
משפחת לוטן
(צילום: אסף פרידמן)
מי אנחנו: אורי (69, חבר דירקטוריון בחברות היי־טק), דבי (47, רופאת שיניים וגם פסלת), יונתן (16, תלמיד במגמת מוזיקה בתיכון אלון), סופיה (12, לומדת בחטיבת ביניים עלומים).
כולנו מסובים: "השנה ארבעתנו נחגוג את ליל הסדר יחד עם הסבים (ההורים של דבי) שגרים בברזיל. נעשה זאת באמצעות הוואטסאפ. ככה אנחנו נוהגים לחגוג בכל שנה כשהם לא בארץ. בעצם, הם עושים קדם סדר כי אצלם עדיין צהריים בשעה שאנחנו כבר בליל הסדר".
מה נשתנה? "השנה היינו אמורים לחגוג את ליל הסדר ללא יונתן מכיוון שהוא היה אמור לצאת עם בית הספר אלון לכנס מקהלות באיטליה (חבר במקהלת בית הספר). בגלל משבר הקורונה ביטלו את ההשתתפות בכנס שבוע לפני שסגרו את הגבולות".
האם תשתמשו באינטרנט לחוות את הביחד? "אנחנו נהיה ביחד בוואטסאפ".
מה בתוכנית? "נקרא את כל ההגדה, נשיר שירים, נצחק ואחרי האוכל נסיים את ההגדה. אצלנו הילדים מחפשים את האפיקומן ואחרי שהם מוצאים אותו הם מחביאים אותו למבוגרים".
מה בתפריט? "עוף ממולא בפָרוֹפָה טַפּיוֹקָה (מאכל ברזילאי עשוי מקמח, ביצה, בצל ופיצוחים), ומוס שוקולד מריר. בדרך כלל אנו מכינים גפילטע פיש מלוח וחם בנוסח סבתא רבתא בלה שנפטרה לפני שנה. השנה, בגלל המצב, הגפילטע פיש יהיה מתוך צנצנת - מתוק וקר".
מה יהיה הפרס על מציאת האפיקומן? "מי שמוצא את האפיקומן מבקש איזה פרס שהוא רוצה".
חול המועד: "התוכנית הייתה לטוס לטיול שורשים באיטליה. משפחתו של אורי מקרואטיה.מתישהו הם עברו לאיטליה. רצינו להיפגש שם עם הוריה של דבי שהיו אמורים להגיע מברזיל".
מה מתכננים לעשות כשהקורונה תיעלם מחיינו? "לעבוד הרבה וליהנות מהחופש, לפגוש חברים, לפגוש את המשפחה מחו"ל (בארץ או לטוס לשם), לתת חיבוק ונשיקה לכל האנשים שאנחנו אוהבים בלי לפחד מהדבקה".
משפחת לאור, רמת השרון
סדר מצומצם, בלי סבא וסבתא, וגם בלי הטיסה המסורתית לחו"ל בחול המועד
8 צפייה בגלריה
משפחת לאור
משפחת לאור
משפחת לאור
(צילום: אסף פרידמן)
מי אנחנו: סיגל (49, מורה), צחי (51, טייס באל על, עכשיו בחל"ת), יונתן (21, חייל משוחרר, ביטל טיול שאחרי הצבא למכסיקו), אסף (19, במכינה קדם צבאית, חזר הביתה ומתנדב במוקד מד"א), יואב (14, תלמיד כיתה י' בתיכון אלון).
כולנו מסובים: "השנה נחגוג את ליל הסדר בפורום המשפחה המצומצמת".
מה נשתנה? "בדרך כלל חוגגים עם המשפחה המורחבת, כולל סבא (אבא של צחי) וסבתא (אמא של סיגל), האחים של סיגל וצחי ובני משפחותיהם. השנה תכננו סדר מצומצם אצל סבתא (ביחד עם סבא), אבל נצטרך לוותר. לצערנו הם ייאלצו לחגוג לבדם. סבתא עדיין מתכחשת לזה".
האם תשתמשו באפליקציית זום כדי שכולם יהיו ביחד? "מקווים שנצליח ללמד את סבתא לתפעל את הזום".
מה בתוכנית? "בדרך כלל הסדר אצלנו מאוד מצחיק, קוראים מהר את ההגדה, אוכלים, שרים את השירים. כיף גדול".
מה בתפריט? סיגל: "גיסתי שאלה אותי אם להכין לנו חרוסת ולהזמין עבורנו גפילטע פיש במעדנייה. נראה לי שהפעם נכין הכל לבד כי אנחנו רק חמישה. כבר קניתי תמרים כדי להכין חרוסת אז בטוח שדבר אחד יהיה על השולחן – חרוסת. אני עדיין לא יודעת מה עוד יהיה בתפריט. אולי בגלל שגם אני מתכחשת לעובדה שהסדר אצלנו, ואולי בגלל שהשנה בכלל אין אווירה של קניות לקראת החג".
מה יהיה הפרס על מציאת האפיקומן? "הילדים שלנו כבר גדולים אז מי שימצא האפיקומן יקבל פרס כספי".
חול המועד: "כל שנה אנחנו תמיד טסים לחו"ל כי צחי עובד באל על. בפורים כבר ויתרנו על חופשת סקי באיטליה ובמקומה נסענו למכתש רמון כולל לינה באוהלים. נראה שהפעם הבאה שבה ניסע לחופשה תהיה עוד הרבה זמן".
די דיינו: מה מתכננים לעשות כשהקורונה תיעלם מחיינו? "מקווים ליישם את התובנות הפילוסופיות שגיבשנו במהלך ההסגר - להיות יותר עם המשפחה, לבשל יותר בבית, לבזבז פחות מחוץ לבית, ליהנות מהדברים הקטנים (למשל, לשכב על הדשא באמצע היום) ולהעריך את מה שיש לנו ובעיקר את זה שאנחנו בריאים".