איך לחזור לבית ספר עם הפרעת קשב בתקופה של חוסר ודאות?
1 צפייה בגלריה
גלית יצפאן. מערכת יחסים מיטיבה היא הבסיס להכול"
גלית יצפאן. מערכת יחסים מיטיבה היא הבסיס להכול"
גלית יצפאן. מערכת יחסים מיטיבה היא הבסיס להכול"
(צילום: דני קרטי)
חמישה דברים שתוכלו לעשות ויעזרו לכם:
*הורידו לחץ – בזמנים כאלה טבעי שתהיה רגרסיה. תנו כבוד לתהליך ולזמן הנדרש להסתגלות. הילד שלכם זקוק לזה וגם אתם. מעברים טבעם להיות יותר מאתגרים.
*מצאו את העזרה המתאימה – כאמא עם הפרעת קשב גם לי קשה להתארגן עם הציוד ולהגיע בדיוק ביום הנכון ובשעה הנכונה לאסיפת ההורים. כשהסכמתי להודות בזה, יכולתי במקום לכעוס על עצמי ליצור לעצמי רשת תמיכה. למשל: חברה לכיתה שמזכירה לי דברים חשובים שאני עלולה לפספס. גם למורה סיפרתי על הפרעת הקשב והיא עזרה לי (שזה אומר למשל: 'כנסי למשוב כי את היחידה שעוד לא מילאה אישור יציאה לסרט')".
ילדים עם הפרעת קשב צריכים יותר עזרה ולאורך יותר זמן - אל תרגישו אשמים על כך ואל תדאגו שבגלל זה הם לא יהיו עצמאים. העזרה שלכם היא כמו "חיסון" לעצמאות. יגיע הרגע שהם כבר יצטרכו אתכם פחות. בינתיים תעזרו להם למצוא דרכים יעילות להתארגן עם משימות, לנהל את הזמן ולהגיש עבודות, זה קריטי בשבילם.
*פתרון בעיות במקום הימנעות - זו הולכת להיות שנה מלאת אתגרים אשר תצריך מכולנו גמישות מרבית. והנה הזדמנות ללמד את הילדים שלנו איך מתאוששים ממשבר או מטעות: מה הילד שלכם יכול לעשות אם הגיע לכיתה בלי החומר / הציוד? מה אם הוא פספס זמן הגשת מטלה? למדו אותם להשקיע מאמצים בפתרון בעיות במקום להיתקע בקושי או באשמה.
*לימודים לימודים ולא לשכוח את שאר החיים - ודאו שיש לילד עוד מקומות שבהם הוא יכול לבטא את עצמו בצורה מיטיבה. חפשו מקומות בהם מתגלים הכישורים והחוזקות שלו, כך הדימוי העצמי שלו יעלה.
*ליהנות מהילדים ואיתם - מערכת יחסים מיטיבה היא הבסיס להכול. חיבוק, משחק משותף, שיחה כיפית, צחוק מתגלגל, לעצור מדי פעם ולתת מחמאה, להסתכל בעיניים ולהאמין שכל מה שאתם עושים עוד ייתן פרי.
מבטיחה לכם שזה יקרה. זה רק לוקח אצלם יותר זמן.

גלית יצפאן היא פסיכותראפיסטית קוגנטיבית התנהגותית ומטפלת בדרמה. ראש תחום קריאטיב ותוכן בעמותת "קווים ומחשבות" העמותה הישראלית להפרעת קשב. אמא לשלושה ילדים וחיה בתוך מה שמכנה "משפחה בהפרעה".