משבר הקורונה המתמשך חושף גם את מצוקתם של הסטודנטים. חלקם סיפרו השבוע על הקושי לעמוד בתשלומים למעונות ובכלל לדאוג למחייתם ללא עבודה.
3 צפייה בגלריה
נועם וקשת. התמודדות קשה
נועם וקשת. התמודדות קשה
נועם וקשת. התמודדות קשה
(צילומים: פרטי)
"אני עובדת בשתי עבודות בתחום החינוך. באחת אני צוברת ימי חופש שליליים, ובשנייה יצאתי לחל"ת", מספרת נועם שדמי, סטודנטית לקידום נוער במכללת בית ברל. "כשזה יסתיים, אצטרך לעבוד הרבה ולהחזיר את ימי החופש". שדמי שהתגוררה במעונות המכללה, חזרה לבית הוריה בצפון לתקופת הבידוד, אך את דמי השכירות היא עדיין משלמת: "אני צריכה לשלם על המעונות על אף שאני לא גרה בהם. האוניברסיטה עושה מאמצים מול חברת המעונות כדי להביא לכך שנוכל לפרוס את תשלום חודש אפריל על כמה חודשים".
שדמי מוסיפה: "אזור השרון הוא לא מקום שזול לגור בו. ההכנסה שלנו נפגעה מיד. לעשות קניות ולהחזיק טלפון ויש עוד הוצאות, זה לא פשוט. כרגע כל התוכניות שלי הוקפאו. אני אפילו לא יודעת מה יעלה בגורל התואר והלימודים".
3 צפייה בגלריה
קשת זמט. לא נתמכת בהורים
קשת זמט. לא נתמכת בהורים
קשת זמט. לא נתמכת בהורים
( צילום: פרטי)
קשת זמט, סטודנטית להוראת אנגלית בבית ברל, מסכימה: "אחד החששות היותר משמעותיים שלי הוא שלא נוכל להמשיך את מסלול הלימודים".
זמט (24), הפסידה ארבעה מקומות עבודה בגלל הגבלות התנועה והנחיות משרד הבריאות. עד שהתחיל המשבר, עבדה באופן סדיר בפאב בשרון ובחנות הלבשה תחתונה. משני המקומות הוצאה לחל"ת. עבודותיה באמפי הופעות בשוני ובאולם אירועים, שהיו אמורות להתקיים ביתר שאת החל מפסח, מוקפאות. זמט מממנת את עצמה באופן מלא - משכר הלימוד ועד שכר הדיור. "שכר הלימוד ממשיך להיות משולם. אני ממשיכה לשלם למעונות של המכללה. אני מוצאת את עצמי משתמשת בכל החסכונות שאמורים היו לשמש אותי בעתיד. יש כרגע 200 אלף סטודנטים בישראל. זאת אוכלוסייה גדולה. אני מקווה שייתנו לנו איזשהו מענק. גם במקומות שכביכול התחשבו ופרסו את שכר הדירה, זה לא באמת עוזר לסטודנט שלא יעבוד חודשיים".
3 צפייה בגלריה
נועם שדמי. חזרה לגור עם ההורים
נועם שדמי. חזרה לגור עם ההורים
נועם שדמי. חזרה לגור עם ההורים
(צילום: פרטי)
המעונות בבית ברל מתוחזקים על ידי חברה חיצונית ולא קשורים למכללה. "המכללה מאוד לצידנו ומנסה לדבר איתם, אבל הם קשורים תחת כל כך הרבה חוזים שאין להם מה לעשות".
בעקבות הצעדים הנחושים של המעורבים בעניין - על פי ההסכם המתגבש כעת מול החברה החיצונית של המעונות, התשלום לחודש אפריל ייפרס ככל הנראה על פני מאי־יוני, ותשלום חשבונות המים והחשמל יקוצץ על מנת להקל על הסטודנטים.
אביתר אסולין, יו"ר אגודת הסטודנטים במכללה: "אחרי פסח נבין לאן המערכת הולכת. אם מערכת החינוך חוזרת לפעולה - אנחנו חוזרים יחד איתה. המלחמה של כולם היא להכשיר את הסמסטר כהלכתו. החשש של אנשים שיאריכו להם את התואר בשנה, מופרך. אף גורם אינו מעוניין בכך". 
המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג): "למוסדות יש את היכולת להציג חלופה להוראה פרונטלית, גם בשעת חירום זו - ואף להציל את סמסטר ב".
"המוסדות להשכלה גבוהה עושים מאמצים להתאים עצמם למציאות המשתנה תוך מזעור הפגיעה בסטודנטים".