בשבוע הלוהט שבו עשרות צוותים של לוחמי אש היו עסוקים בכיבוי שריפות הענק שנגרמו מהחום הכבד, בהוד השרון עדיין לא נרגעו משלוש שריפות קטנות, שסיכנו בשנה האחרונה את חייהם של מאות דיירים במגדלי המגורים רבי הקומות במתחם 1200 - שריפה אחת ברחוב אסירי ציון (לפני כשבוע וחצי), ושתיים ברחוב גולדה מאיר. הבעיה שהתגלתה: הסולמות של כיבוי האש אינם מגיעים לכל הקומות הגבוהות.
1 צפייה בגלריה
הניסיונות להשתלט על השריפה בשבוע שעבר
הניסיונות להשתלט על השריפה בשבוע שעבר
הניסיונות להשתלט על השריפה בשבוע שעבר
(צילום: פרטי)
"לפני כשלושה שבועות פרצה אש בקומה 12 של הבניין שלנו", מספר אבי וולפשטט המתגורר ברחוב גולדה מאיר 5, בבניין המתנשא לגובה 18 קומות. "למקום הגיעו ארבע כבאיות מתחנת כפר סבא. הכבאיות היו מצוידות בסולמות שלא הגיעו עד לקומה 12. למזלנו הסתיים האירוע ללא נפגעים, אבל אסור להקל ראש בנושא הזה", מדגיש וולפשטט. "חייבים לבדוק את יכולתם של צוותי הכיבוי לטפל במגדלי המגורים בשכונה".
במכתב שהפנה לנציב כבאות והצלה ארצי, רב טפסר דדי שמחי, שאל וולפשטט: "מה יקרה אם חלילה תפרוץ שריפה באחד מעשרות המגדלים, שחלקם מתנשאים לגובה של 21 קומות?"
"אני גר בקומה 15, ואני חושש", מודה משה ניב, חבר בוועד הדיירים בבניין שבו פרצה השריפה. ניב היה גם זה שמיהר עוד ביום השריפה לזמן את חברת א. מערכות כדי לבדוק את מערכות בטיחות האש בבניין. מהבדיקות שנערכו עלה שכל המערכות תקינות, למרות שאחד הדיירים בבניין, אבי גל, ניסה להפעיל את הזרנוק בקומה שלו כדי להתיז מים על האש שבמרפסת, אבל המים לא יצאו מהזרנוק.
להערכת המומחים, הסיבה לכך הייתה ככל הנראה בועת אוויר בצנרת, שהשתחררה כעשר דקות לאחר מכן.
אגב, גם הכבאים התקשו להפעיל את הזרנוק באמצעות התחברות לברז כיבוי האש של הבניין.
בסופו של דבר, כובתה האש במרפסת על ידי גל באמצעות מטף הכיבוי שהיה מאוחסן בארון החירום הקומתי, ובאמצעות מטף נוסף שהביא איש האחזקה של הבניין.
גל הצליח לבלום את התפשטות האש מהמרפסת לחדר השינה הצמוד. כשאחד הכבאים הגיע לדירה שבקומה ה־12 כבר לא נותרה לו עבודה רבה.
"לא ייתכן שאין לכיבוי האש פתרון לבניינים כל כך גבוהים", אומר גל. "ולמה לא מחייבים חיבור של מתזים (ספרינקלרים) גם במרפסות? אילו היו שם ספרינקלרים הם היו מופעלים אוטומטית ומכבים את האש". גל מצביע כאחראים גם על בעלי דירות שמדליקים מנגלים במרפסות שלהם בחוסר זהירות וגורמים להתפרצות אש.
חברת המועצה עדי ברמוחה הביעה אף היא דאגה. ברמוחה מתגוררת במתחם 200 הסמוך בבניין בקומה 13.
גם חברת המועצה אביבה גוטרמן חוששת: "הפעם האירוע הסתיים ללא פגיעה, אבל מה יקרה בפעם הבאה שתפרוץ שריפה? התושבים דורשים בצדק שיימצא פתרון".
מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה לפניית הדיירים: "היתר אכלוס לבניין לא ניתן או יינתן ללא אישור לאחר בדיקה של כיבוי אש לגבי תקינות מערכות כיבוי אש ועמידתן בדרישות מכבי אש. על פי החוק, עם אכלוס הבניין לאחר קבלת היתר, האחריות לתקינות מערכות בטיחות האש בבתים משותפים, כמו גם מערכות הניקוז או מעליות, היא של ועד הבית".
מנציבות כבאות והצלה נמסר בתגובה: "במקרה המדובר, לוחמי האש פעלו במקצועיות ובנחישות תוך שימוש בכל אמצעי הכיבוי הדרושים לצורך כיבוי מהיר של הדליקה. ואכן, תוך 24 דקות מרגע הגעת רכבי הכיבוי הושגה שליטה מלאה, לאחר שכל הדיירים פונו בבטחה מהבניין.
"ברשות מערך הכיבוי ישנו ציוד מקצועי המגיע לגובה של כ-46 מטרים, אך בכל מקרה, נדרשת עבודה של לוחמי האש מתוך הבניין, כפי שנעשה גם במקרה דנן.
"בכל הקשור לכיבוי דליקות במבנים רבי קומות, הרי שיש תורות לחימה המשלבות בין עצם כיבוי הדליקות לבין סידורי הכבאות המצויים בבניינים אלו, מספר חדרי מדרגות, מערכות אש אקטיביות ופסיביות, הכוללות אמצעי גילוי בצד מערכות לכיבוי אוטומטיות (ספרינקלרים).
באירוע דנן שנגרם עקב כשל חשמלי, הסתבר שעקב חוסר תחזוקה נאות, חלק מהמערכות האוטומטיות לא עבדו. החובה להבטיח את התחזוקה של כל מערכות בטיחות האש חלה על הדיירים, באמצעות ועד הבית/חברת הניהול".