עשרות מתושבות ותושבי העיר השתתפו ביום ראשון השבוע בכנס שיתוף הציבור העירוני בנוגע לתוכניות ההתחדשות העירונית במתחם בן גוריון.
1 צפייה בגלריה
כנס שיתוף הציבור במתחם בן גוריון
כנס שיתוף הציבור במתחם בן גוריון
כנס שיתוף הציבור במתחם בן גוריון
( צילום: עיריית הוד השרון)
מדובר במפגש השלישי בסדרת מפגשי המתחמים להתחדשות עירונית והכנס החמישי סך הכל המקדם אזרחות פעילה בנושאי תכנון ובניה בעיר. מטרת המפגשים להנגיש את השיח התכנוני לתושבות ותושבי העיר ולאפשר להם להשפיע על תכנון העיר בכלל, ועל תכנית המתאר להתחדשות עירונית הכוללת שישה מתחמים בפרט.
את הכנס פתח רן וולף, מתכנן ערים ומומחה לשיתוף ציבור אשר הציג את לוחות הזמנים לקבלת ההחלטות במליאת הועדה לתכנון ובניה ואת השתלבות הליכי שיתוף הציבור בקבלת ההחלטות. העירייה הציגה לוח זמנים סדור להמשך תהליכי שיתוף הציבור וחיברה אותם להליכי תכנון שנעשו בעבר וכאלה שיעשו בהמשך תוך הצגת האתגרים הרבים לקידום תכניות במקביל.
האדריכלית רונית דוידוביץ' שמשרדה הכין עבור הנהלת העירייה הקודמת את תכנית המתחמים, הציגה את היתרונות והחסרונות ועוררה שיח בנושאים הנלווים להתחדשות עירונית דוגמת מבני ציבור, כיתות לימוד, תשתיות ותנועה.
ראש העירייה אמיר כוכבי שענה על שאלות תושבות ותושבים הציג את הדילמות הרבות המונחות לפתח מקבלי ההחלטות בבואם לקדם כתפיסה את ההתחדשות העירונית.
כוכבי אמר: "כי עצם העובדה שאנחנו מקדמים התחדשות עירונית מתוך מחויבות עקרונית לרמת המחיה של התושבות והתושבים במתחמים הללו, לא אומר שהעירייה תהיה בת ערובה בפני בעלי אינטרסים שונים שמבקשים לקדם תכניות שלא רק חורגות מתוכנית המתאר העירונית - אלא רומסות את המרקם העירוני מסביב למתחמים. המחויבות של כולנו: עירייה, תושבות ותושבים וחברות יזמיות, היא למצוא את דרך המלך שתאפשר לנו לקדם התחדשות עירונית לשפר את המרקם העירוני במתחמים ולפגוע כמה שפחות במרקם העירוני מסביב"
ראש העירייה ציין כי יש בעיר אלפי דירות שזכאיות לחידוש במסגרת תמ"א 38 אך במקביל יש ברקע החלטה עקרונית של המדינה לבטל את תמ"א 38 מתוך מחקרים שהובילו לתובנה שהקידום של התמ"א ללא סל פתרונות ממשלתי לצדו הוביל לפגיעה משמעותית במרקם החיים העירוני ובשירות לתושבים בערים רבות.
כוכבי אמר כי המסה המשמעותית של הדירות המיועדות להתחדשות משפיעה על ניהול העיר ולכן הליכי שיתוף הציבור רלבנטיים ומשמעותיים לכל מתחם ומתחם. בנוסף ובמענה לשאלות רבות על התנועה בעיר ואליה הציג ראש העירייה כי לצד תכניות ההתחדשות העירונית, מקודמות תכניות לחיזוק התחבורה הציבורית בהוד השרון, אליה וממנה.
"בשנה שאני בתפקיד, התוכנית שגוזלת ממני את הזמן הרב ביותר, היא תכנית המטרו, שיהיה רק ב-2030 במקרה הטוב", ציין כוכבי. "אני משקיע בזה, כי רכבת תחתית משנה את כללי המשחק. המאמץ כבר השתלם בכך שהצלחנו לשנות את קו המטרו, כך שייכנס מדרום העיר לאורך שלוש תחנות בדרך רמתיים. מאותה סיבה אנחנו מקדמים תכנית אב לתחבורה ציבורית. במשך שנים התרגלנו שלא לסמוך על התחבורה הציבורית בעיר, זה לא אמור להיות כך. תחבורה ציבורית אפקטיבית היא מזרימה דם חדש לעיר. כעירייה, אנחנו בוחנים כל הזמן שינויים תנועתיים בתוך העיר, חד סטריות וקידום שבילי הליכה ואופניים להפיכת העיר להליכתית ונגישה".
אנשי המקצוע של העירייה, בהובלת מהנדס העיר סרג'יו וולניסקי ואדריכל העיר יואב רוביסה ציינו כי תוספת 6 קומות לבניינים הקיימים וכנגזרת מכך תוספת ניכרת של יחידות דיור במתחם, יוצרות שינוי מהותי לסביבת המגורים הקיימת, ביחוד לאור העובדה כי מתחמי החיזוק גובלים ברובם בבניינים צמודי קרקע. לכן בין השאר הוחלט על הליכי שיתוף הציבור, במסגרתם יכולים להישמע הן דיירי המתחם ובעלי הדירות בו, והן שכניהם וכל מי שחש שהתוכנית משפיעה עליו. במקביל להליכי שיתוף הציבור, מקדמת עיריית הוד השרון בדיקה שמאית, על מנת להבטיח שהפרויקט גם יתחשב באופי השכונה והבניינים הסמוכים וגם כדאי כלכלית.
פורסם לראשונה: 07:57, 21.01.20