ארגון אזרחים למען אוויר נקי פרסם את דו"ח תלונות הציבור לשנת 2019, המסכם את הדיווחים על ריחות שריפה שהתקבלו בארגון במהלך השנה, ולפיו, התקבלו בשנה שעברה 7936 דיווחים על ריחות שריפה, רובם מיישובים הסמוכים למוקדי שריפות פסולת, וב-4543 מהמקרים דווח על פגיעה מיידית בבריאות התושבים, ובעיקר על קשיי נשימה וצריבות בעיניים.

1 צפייה בגלריה
זיהום חמור ומסוכן
זיהום חמור ומסוכן
זיהום חמור ומסוכן
(צילום המחשה: אזרחים למען אוויר נקי)

עוד מציין הדוח כי ב-3412 מהמקרים נלווה לריח השריפה גם ריח כימי, המעיד ככל הנראה על סוגי הפסולת שמועלים באש, ובהם פסולת ביתית ותעשייתית, המכילה בין היתר פלסטיק, צמיגים וחומרים כימיים, המשחררים לאוויר עם שריפתם מגוון רחב של חומרים מסרטנים העשויים לפגוע בבריאות התושבים. הנתונים מפורסמים כשלושה חודשים לאחר שהמשרד להגנת הסביבה פרסם את מרשם הפליטות לסביבה ועל פיו מקורם של 60% מהחומרים המסרטנים או החשודים כמסרטנים הנפלטים לאוויר הוא שריפות פסולת.
על פי הדו"ח יותר ממחצית הדיווחים התקבלו בשלושת החודשים האחרונים של השנה ורוב הדיווחים הגיעו מהשרון הדרומי, כשראש העין, הוד השרון וכפר סבא בראש הרשימה.
הדו"ח מתבסס על הדיווחים שהתקבלו באמצעות אפילקציית Smelly לדיווח על מפגעי ריחות. בארגון מסייגים ואומרים כי ידוע להם על אזורים רבים הסובלים מהתופעה שבהם תפוצת האפליקציה נמוכה, ולפיכך, אומרים בארגון, אין להסיק מהדוח על מספר האירועים בפועל או על ההתפלגות הגאוגרפית שלהם. ההערכה היא כי מספר המקרים בפועל שבהם סובלים תושבים ברחבי הארץ מקשיי נשימה או מתסמינים אחרים עקב שריפות פסולת מגיע לעשרות אלפים לפחות.
מאזרחים למען אוויר נקי נמסר: "תמונת המצב החמורה העולה מהדוח מוכיחה כי שריפות פסולת הן לא רק מטרד משמעותי אלא גם גורם עיקרי לפגיעה בבריאות הציבור. צריבות בעיניים, קשיי נשימה וגירויים בעור הפכו למציאות יום יומית בקרב תושבים באזורים נרחבים בישראל, ונתוני המשרד להגנת הסביבה מראים כי שריפות פסולת פולטות יותר חומרים מסרטנים מכל שאר גורמי זיהום האוויר גם יחד.
לכן חשוב שהציבור הרחב יירתם למאמץ למיגור התופעה וידווח בכל מקרה של ריח שריפה. כל הדיווחים שמתקבלים בארגון מועברים אל המשרד להגנת הסביבה. בזכות הדיווחים הוקמה לאחרונה יחידה ייעודית למניעת שריפות פסולת ברשות הטבע והגנים אולם דרושים עוד תקני כח אדם ותקציבים למיגור התופעה. אנחנו קוראים לציבור להתקין את אפליקציית Smelly ולדווח בה בכל מקרה של ריח".