מי עומד מאחורי היעלמות ספרים מהספריות הקהילתיות בעיר? תושבים טוענים כי קיים חשד לפיו סוחרים אוספים את הספרים מהספריות ומוכרים אותם. “הם כנראה גילו את המצבור החינמי, אוספים ומוכרים", אומרת השבוע אחת התושבות בעיר.
1 צפייה בגלריה
המדפים ריקים
המדפים ריקים
המדפים ריקים
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
מזה שנים פועל בעיר פרויקט קהילתי־חברתי של מיחזור ספרים לטובת התושבים. מדובר בפרויקט אותו יזמו העירייה וקבוצות של פעילים חברתיים בעיר, במסגרתו הוקמו ספריות קהילתיות בגנים ציבוריים ובפארקים בשכונות העיר.
הספריות, שמורכבות מארגזים עם מדפים פתוחים, מונחות בפארקים ובגנים ונגישות לכל באי המקום. בחלק מהשכונות, כמו גיל עמל, יזמו התושבים בעצמם הקמת ספריות קהילתיות מארגזים של טלפונים ציבוריים.
"הרעיון הוא שאנשים יוכלו לתרום לקהילה ספרים בכל השפות על מנת שתושבים אחרים יקראו אותם ויחזירו אותם למקומם", מסבירה תושבת שכונת גיל עמל נירית סוקול, פעילה חברתית ואחת מיוזמות הפרויקט.
לדבריה, הוא רושם הצלחה גדולה כאשר רבים מהתושבים מניחים ספרים בספריות ואחרים לוקחים ומחזירים. "זה פרויקט של מיחזור ספרים, במקום שהם יושלכו לפחי הזבל".
ואולם, בתקופה האחרונה הבחינו התושבים כי ספרים רבים נעלמים ולא מוחזרים למקומם. התושבים חושדים כי גורמים מסוימים עומדים מאחורי היעלמות הספרים למטרות של סחר בהם לכאורה. לדברי סוקול, הם הבחינו כי רוב הספרים הנעלמים מהמדפים הם בשפה העברית, ומה שנשאר הם ספרים בשפות זרות. "לא היו לנו מקרים בעבר שכמות גדולה כזו של ספרים נעלמת באופן פתאומי. ככל הנראה מישהו החליט לסחור בספרים האלה למטרות רווח".
סוקול מוסיפה כי"מדובר במעשה בזוי של אנשים שיורדים לרמה כזו נמוכה של גניבת ספרים לכאורה".
תושבת העיר סיפרה כי לפני מספר ימים הניחה עשרה ספרים מכל הסוגים בספרייה הקהילתית ברחוב הידידות. "הנחתי אותם בערב, ובבוקר לא נשאר אפילו אחד. זו לא הפעם הראשונה שאני שמה שם ספרים".
מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: "הספרייה הקהילתית נועדה לשימוש ולהנאת התושבות והתושבים ועובדת על בסיס של מחזור והעברה הלאה.
"העירייה יחד עם התושבות והתושבים מחדשים את המלאי מעת לעת, אך אין מחוייבות להחזיר ספר שנלקח. במקומות בהם יש צורך נקודתי לחידוש מלאי הספרים בספרייה, כמובן שנעשה זאת באהבה ובשמחה רבה.".