הוריה של אמה, בת 4 (כמעט) מהוד השרון, רשמו אותה לגן ילדים עירוני כבר בחודש פברואר. הם דיווחו שהילדה לוקה בשמיעתה, והובטח להם כי הגן יותאם למגבלותיה. להפתעתם, רק לפני כשבועיים אישר משרד החינוך את התקציב להנגשת הגן והם עדיין ממתינים לביצוע.
עוד ב-mynet: האוטיסטית מחפשת תעסוקה: "אף אחד לא עוזר" חדרה: השכנה האגרנית פונתה מביתה כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה של mynet
"אמה היא ילדה בת שלוש ותשעה חודשים, חייכנית ומקסימה ככל הילדים, אך בשונה מהם היא לוקה בשמיעתה, מה שמקשה עליה בגן רגיל בסביבה לא מותאמת (מונגשת) לצרכיה", כך כתבו השבוע הוריה של אמה, טל ושבי לבנדה מהוד השרון, לשר החינוך נפתלי בנט. "הנגשת הגנים ובתי הספר היא אחת המטרות שהצבת לעצמך כשר חינוך, ולכן אנו פונים אליך בבקשה זו".
את הפוסט הזה כתבו ההורים לאחר שנתקלו בסחבת ביורוקרטית שעיכבה את הנגשתו של גן "צבעוני" אליו שובצה בתם. מדובר בגן טרום חובה-חובה ומבחינה אקוסטית-סביבתית הגן אינו מותאם למגבלות השמיעה של הילדה. "אין לה חלוקת קשב מרחבית. היא צריכה להיות ממוקדת במקור קול אחד. כשהגננת מדברת, רעש הסביבה והילדים עלול להקשות עליה. השבוע הגיעה לשם המורה שלה לשפה, וגם היא ציינה שהגן ממש לא תקין מבחינה אקוסטית", אומרים ההורים.
"לזכות צוות הגן והגננת בפרט ייאמר, כי הם מנסים לעזור לה להסתגל ולהתאקלם ככל שניתן, אבל זה לא מספיק עבור אמה. כדי שהיא תוכל להיות פעילה בגן, יחד עם חבריה, וכדי שתוכל לשמוע את הנעשה יש להנגישו בהקדם. לצערנו, שלושה שבועות מתחילת שנת הלימודים ותהליך ההנגשה טרם בוצע. נתקלנו בחוסר מענה ובעיכובים ביורוקרטיים מצד עיריית הוד השרון", כותבים ההורים לשר בנט.
לדברי שבי לבנדה, המסלול הביורוקרטי החל עם רישום הילדה לגן בחודש פברואר, וכי היא שובצה לגן בהבטחה של מנהלת מחלקת הגנים, גלילה שמש, שהגן מתוכנן להנגשה. עוד הוא מספר, כי הבקשה להנגשת הגן הועברה למנהלת הבטיחות ואחראית ההנגשה בעירייה, גלית הוד, ששלחה קלינאית תקשורת למקום ושעל פי המלצתה, כדי להנגיש את הגן יש להתקין תקרה אקוסטית, רצפת לינוליאום ושני מזגנים שקטים. בקשה לתקצוב ההנגשה הועברה למשרד החינוך, אך האישור הגיע רק השבוע.
להערכת לבנדה, מדובר בשיפוץ שיימשך לכל היותר שלושה ימים, ועם זאת הוא עדיין לא רואה את האופק. "שיפוץ כזה ניתן לעשות רק כשהגן בחופשה ממושכת, ולא נראה לי שיספיקו לעשות זאת בסוכות, ואז לא ניתן יהיה לעשות זאת לפני חנוכה", הוא אומר. עוד הוא מביע תמיהה איך ניתן יהיה לבצע את השיפוץ במלואו, מאחר שהסכום שאושר על ידי משרד החינוך אינו מכסה את מלוא הצעת המחיר.
"זה מזכיר לי מצב שבו אומרים לחיילים 'צאו למלחמה, הנשק יגיע אחריכם'", אומר לבנדה. "הילדים שזקוקים להנגשה הם במלחמה, מלחמת למידה, כל אחד עם המגבלות שלו. לצערי, הדימוי הזה משקף את המציאות העגומה".
מעיריית הוד השרון נמסר: "לצערנו, משרד החינוך התעכב במתן ההרשאה לביצוע. עם קבלתה פועלת העירייה במלוא המרץ על מנת להשלים את הביצוע".
ממשרד החינוך נמסר: "הרשות המקומית הגישה בקשה להתאמה אקוסטית לגן עבור התלמידה. הבקשה נבדקה, אושרה וההתחייבות נשלחה לרשות ב-7 בספטמבר 2015. יובהר, כי משרד החינוך הוא הגורם המתקצב ולא המבצע בפועל, ואחריות זו היא של הרשות המקומית".