2 צפייה בגלריה
"רוצים להביא לידיעת הציבור". ויסברג ונהוראי | צילום: נועה בן צבי
"רוצים להביא לידיעת הציבור". ויסברג ונהוראי | צילום: נועה בן צבי
"רוצים להביא לידיעת הציבור". ויסברג ונהוראי | צילום: נועה בן צבי
מה אנחנו באמת יודעים על עלוני בית הכנסת שמחולקים בערב שישי למאות אלפי מתפללים ברחבי הארץ? על השאלה הזו החליטו לענות עו"ד יאיר נהוראי והפעילה החברתית ניצן ויסברג שיצרו סדרת רשת שבועית (פודקאסט) שמשודרת בפייסבוק תחת השם "עול זר חילוני".
בסדרה קוראים השניים כתבות וטורי דעה מתוך עלונים ועיתונים של הציונות הדתית, הלקוחים ספציפית מבית הכנסת "אוהל ארי" ברעננה, בו נוהג שר החינוך נפתלי בנט להתפלל.
בתכנית האחרונה ששודרה בשבוע שעבר, חשפו השניים בין היתר את האמרה "הערבים נוהרים בהמוניהם לאקדמיה", הלקוחה מתוך אחד העלונים.
"אנחנו רוצים להביא לידיעת הציבור את התפיסה המשיחית שעומדת מאחורי הציונות הדתית", טוען נהוראי. "בתפיסה שלהם הציונות החילונית סיימה את תפקידה ועכשיו תורה של הציונות הדתית. בתפיסה הזו יש הרבה דברים שמתנגשים בדמוקרטיה. למשל, זה לא משנה שאדמות מסוימות שייכות לערבים, מדובר בארץ של יהודים מימי התנ"ך. הם רואים בצבא צבא השם וזאת חלק מהמגמה הכללית שלהם לשנות את פני החברה. אנחנו כאן בשביל להביא את זה לידיעת הציבור".
נדגיש כי ישנו מגוון רחב של עלונים המחולקים בבתי הכנסת בליל שבת, כאשר כל אחד יכול ליצור ולהפיץ אותם. תוכן העלונים לא בהכרח עובר אישורים של בתי הכנסת ולא כפוף לקוד אתי כלשהו.
שם התכנית של נהוראי וויסברג לקוח ממשפט אותו מצאו בתוכנית הראשונה ששידרו. "קראנו ציטוט מדבריו של הרב קוק שאמר שכדי להתקרב לגאולה צריך להיפטר מ'העול הזר החילוני'", אומרת ויסברג.
פודקאסט מתוך הפייסבוק של נהוראי וויסברג
מה הדבר הכי קיצוני שנתקלתם בו בעלונים?
ויסברג: "כאמור בתכנית האחרונה חשפנו את האמרה 'הערבים נוהרים בהמוניהם לאקדמיה' ועל כך שהערבים מורידים את הרמה לסטודנטים אחרים.
"לפני מספר שבועות הם אמרו על הרמטכ"ל שהוא מרוקאי נחמד, לא איש רוח. לפני פורים מצאנו גיליון כל כך קיצוני שגובל בהסתה. נכתב ששאול המלך לא קיבל את הציווי של יחזקאל לרצוח את כל עמלק עד הכבשה האחרונה, כי הוא השאיר כמה בודדים והם מאמינים שמאחד מהבודדים הללו נולד המן הרשע. לכן אם לא ירצחו את עמלק, המקרה הזה יחזור ויקרה שוב. מיהו העמלק? לטענתם יש בכל דור כוח עמלקי שנלחם נגד המהות היהודית בעולם. זו הסתה".
בתוכנית אחרת עוסקים השניים במשפט הטוען כי אם לאישה יש אינטואיציות, הרי שאין לה כל צורך לרכוש השכלה. כמו כן מוציאים מתוך העלונים ביטויים כמו להט"ביסטן על האוכלוסיה הגאה והכינוי "עיתונאי מתבולל" שהודבק להוגה המדינה בנימין זאב הרצל.
העלונים האלה קיימים בכל הארץ. למה אתם בוחרים להתמקד דווקא באלו הנאספים מבית הכנסת של נפתלי בנט?
ויסברג: "הוא קרא בריאיון בתקשורת 'מה רע בקצת מסורת?', אז אני הולכת לשם לראות מה הכוונה. המסורת שהילדים שלי לומדים בבית הספר לא מזכירה לי את המסורת שלמדתי אני בבית הספר. רציתי לראות מה זו ה'קצת מסורת של בנט'.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט | צילום: עידו ארז
נפתלי בנט | צילום: עידו ארז
נפתלי בנט | צילום: עידו ארז
"לא מחפשים אותם"
עו"ד יאיר נהוראי, תושב ירושלים, חשף לאחרונה שורה של אמרות בעייתיות שאמר הרב אלי סדן, ראש מכינת עלי. הבעייתית שבהן: "הפשע הגדול הוא לחנך את האישה להיות עצמאית, להיות בלתי תלויה בבעלה ולדאוג שתהיה לה הכנסה טובה. מסרסים את היכולת שלה להיות אישה ואימא טובה". ניצן ויסברג מהוד השרון היא ממקימי הארגון "הוד השרון החופשית" ופעילה למען חינוך חילוני.
השניים מסבירים שהם בסך הכל פותחים לציבור הכללי את הטקסטים הבעייתיים שמופצים לקהילה גדולה. "מה שמכעיס אותי זה השקר של הציונות המשיחית הזאת", אומר נהוראי, בעצמו עורך דין המזוהה בעיקר כסנגור של הציבור החרדי. "לפחות חרדים אומרים בגילוי מה הם ובמי הם מאמינים. בצלאל סמורטיץ' אומר בגלוי שהוא יהודי משיחי, אבל הציונות הדתית באה באמרות של אמונה ואהבה. הם מאשימים את החילונים שהם 'מחפשים אותם'. האמת היא שלא חיפשנו, הכל נמצא באינטרנט, מונח שם לרווחה. חשוב לציין שיש בציונות הדתית אנשים נפלאים וישרים, אבל עצם זה שהם לא אומרים כלום על הדברים האלה, התוכן הזה שנמצא בבתי הכנסת הקדושים להם ואז נכנס אליהם הביתה - זאת הבעיה".
מהשר נפתלי בנט לא נמסרה תגובה.