2 צפייה בגלריה
כהן וזברגר. צילום: אילן ספירא
כהן וזברגר. צילום: אילן ספירא
כהן וזברגר. צילום: אילן ספירא
לפני כעשר שנים, בעקבות בדיקות דם שגרתיות, אובחן בן ציון כהן (72) מהוד השרון כחולה בסרטן בלוטות הלימפה (לימפומה). במשך כשש שנים הרגיש טוב, אבל אז הפכה מחלתו לאגרסיבית, ותרומות הדם שקיבל לא הועילו.
כשהידרדר מצבו הבהירו לו רופאיו כי רק תרומת מח עצם תציל את חייו. למזלו, במאגר הלאומי לתורמי מח עצם של עמותת עזר מציון נמצא לו במהירות תורם מתאים — ברק זברגר (24) משוהם, תלמיד בישיבת עלי, שהצטרף למאגר בזמן גיוסו לצנחנים. "שנה אחרי הגיוס התקשרו אליי ואמרו לי שנמצאתי מתאים, ומיד הסכמתי לתרום", סיפר זברגר.
שלוש שנים חלפו מאז התרומה, ובמשך כל השנים הללו לא זכה כהן לפגוש את האיש שהציל אותו. בשבוע שעבר נפגשו השניים לראשונה ב"בית אורנית", מרכז התמיכה והסיוע של עמותת עזר מציון לחולי סרטן. "התרומה שלך הצילה את חיי", אמר כהן לזברגר ברגע שנפגשו. "אני שמח שהסכמת לקחת את הדם שלי", השיב התורם. "זו זכות גדולה להציל חיים".
2 צפייה בגלריה
ליאורה מכבי ומירי וכטל
ליאורה מכבי ומירי וכטל
ליאורה מכבי ומירי וכטל
"אין דבר יותר מרגש מהצלת חיים, חוץ מאשר לידה של ילד", אמרה השבוע ליאורה מכבי (46), גננת מכפר סבא, בעת שפגשה את מירי וכטל (64) מחיפה, שנה וחצי לאחר שתרמה לה מח עצם.
הכל החל כשסבלה וכטל מחום גבוה, ורופא המשפחה הפנה אותה לבדיקות דם. כשהגיעו התוצאות נדלקו כל הנורות האדומות. וכטל אושפזה בבית החולים רמב"ם, ושם עברה בדיקות נוספות ובהן בדיקת מח עצם. התוצאות הבהירו באופן חד‑משמעי כי היא חולה בלוקמיה. "כבר בהתחלה הרופאים הסבירו לי כי טיפול כימותרפי לא יעזור ושאני זקוקה להשתלת מח עצם כדי להציל את חיי", סיפרה וכטל.
בתוך זמן קצר אותרה תורמת מתאימה - ליאורה מכבי, שהצטרפה למאגר תורמי מח עצם של עזר מציון בקמפיין להצלת חייה של הילדה עמית קדוש מכפר סבא. "כשהתקשרו אליי זה היה מבלבל", היא אמרה בחיוך, "אבל מהר מאוד הבנתי שמדובר בהצלת חיים והסכמתי".
מאז עברה וכטל את השתלת מח העצם היא לא פגשה את האשה שתרמה לה חיים. "לא ידעתי עליה כלום", היא אומרת. השבוע הן זכו להיפגש לראשונה, במרכז התמיכה והסיוע של עזר מציון לחולי סרטן. "מבחינתי זה וואו. אין מילים לתאר את זה", אמרה ליאורה מכבי. והמושתלת אמרה בהתרגשות רבה: "איך שראיתי את ליאורה אמרתי: 'הביאו לי תורמת כל כך יפה'".
המאגר הלאומי לתורמי מח העצם הוקם לפני 20 שנה, ויש בו כמעט 900 אלף תורמים פוטנציאליים, שבזכותם כבר בוצעו כ-2,750 השתלות מצילות חיים. לדברי מנהלת המאגר ד"ר ברכה זיסר, הם גאים להיות שותפים להצלת חיי אדם. "אלה עוד שני סיפורים מרתקים ומרגשים על ערבות הדדית, שהיא מערכי היסוד שלנו".