3 צפייה בגלריה
מיכאל ויעל יוספברג. צילום: פרטי
מיכאל ויעל יוספברג. צילום: פרטי
מיכאל ויעל יוספברג. צילום: פרטי
קמפיין לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בהופעות תרבות הושק לאחרונה באורנית.
הקמפיין הושק בעקבות פנייתה של מנכ“ל אלו“ט, ענת גורן, לראש מועצת אורנית שלומי לנגר, ולמנהל היכל התרבות ביישוב בעז הלפרין. זאת לאחר מקרה בו מיכאל יוספסברג, ילד אוטיסט בן 13 המתגורר בהוד השרון, הושפל במהלך קונצרט על ידי אנשים מהקהל.
לפני כשלושה שבועות לקחה יעל, אמו של מיכאל, את בנה לקונצרט של התזמורת הפילהרמונית בתל אביב כדי שיהנה מהמוזיקה שהוא כל כך אוהב. אבל מה שהחל כחוויה והתרגשות גדולה, הסתיים במפח נפש בשל השפלה שהם ספגו מאנשים בקהל.
"באחד הלילות התקשה מיכאל להירדם ובכה", סיפרה יעל. "כשאבא שלו, נרי, שאל אותו למה הוא בוכה, מיכאל אמר לו שהוא בודד. מתוך הרצון להוציא את מיכאל מבדידותו נולד הרעיון לחבר אותו למוזיקה הקלאסית אותה הוא כל כך אוהב, לקהל, לסביבה, לשילוב באירוע בו משתתפים אנשים שאינם על הספקטרום האוטיסטי".
על מנת לשלב את מיכאל, התקשרה יעל להנהלת התזמורת הפילהרמונית וביקשה להזמין כרטיסים.
"בשיחה הסברתי כי מיכאל מאובחן על הרצף, עדכנתי במגבלותיו ובאהבה שלו למוזיקה קלאסית. לאחר התייעצות עם גורמים נוספים בפילהרמונית, הוזמנו כרטיסים, לשלושה קונצרטים, לשעות מתאימות, לקונצרטים מותאמים, ובמקומות מיוחדים, שורה לא קרובה מדי לתזמורת, שכן השמיעה של מיכאל רגישה פי כמה, כסאות בצד על מנת שלא נפריע לאנשים שמסביבנו ובמידת הצורך נוכל להעלם מבלי שאף אחד ישים לב, לא להפריע, להשתלב“.
3 צפייה בגלריה
מיכאל יוספברג. "מאוד אוהב מוסיקה". צילום: פרטי
מיכאל יוספברג. "מאוד אוהב מוסיקה". צילום: פרטי
מיכאל יוספברג. "מאוד אוהב מוסיקה". צילום: פרטי
הבעיה הגיעה מהר משציפתה, לא מהנהלת המקום, אלא דווקא מצד אנשים בקהל. "הקונצרט התחיל ומיכאל ישב בצד והיה מאוד נרגש כי הוא מאוד אוהב מוסיקה“, המשיכה אמו. "אחד המאפיינים להתרגשות שלו ושל ילדים עם אוטיזם, זה שיש להם תנועות. הם מתנועעים קדימה, מנפנפים ידיים - לא ברעש, אבל עם תנועות. הוא זז, לא יושב בשקט".
לא עברו מספר דקות והיא נאלצה לעזוב עמו את המקום, לאחר שאנשים בקהל התלוננו על כך שהוא מפריע להם. ”אחת הנשים שם אמרה לי שגם הנכד שלה אוטיסט אבל היא לא לוקחת אותו למקומות כאלה“, המשיכה.
”אנשים נוספים בקהל הסכימו איתה והעירו לנו כל מיני הערות. בעקבות זאת, ביקשנו לעבור לשורה הראשונה, אבל הרעש שבקע מהמצלתיים היה בלתי אפשרי עבור מיכאל ונאלצנו לצאת מהאולם.
”זו הרגשת תסכול איומה, נפגעתי מאוד. הייתי בטוחה שצעדנו כמה צעדים קדימה בעולם שלנו, שאנחנו נמצאים בסביבה יותר מכילה, יותר מקבלת. יצאתי מאוכזבת, פגועה ומרוסקת, פשוט מרוסקת“.
לאחר המקרה, הוחלט באלו“ט להשיק את הקמפיין שנקרא "נהנים עם מיכאל" ומנכ“ל העמותה פנתה לראש מועצת אורנית, שלומי לנגר, ולהלפרין, מנהל היכל התרבות ”תרבותא“.
השניים נעתרו באופן מיידי לבקשה ולפני ההצגה ”איסמעליה“ שהתקיימה בהיכל בשבוע שעבר, עלתה יעל לבמה, סיפרה את סיפורה וכבשה את הקהל. גם השחקן אלון דהן, המשתתף בהצגה ואב לילד אוטיסט בעצמו, התרגש מאוד מהמהלך והזיל דמעה.
3 צפייה בגלריה
יעל יוספברג בהשקת הקמפייו. צילום: יוני קורלי
יעל יוספברג בהשקת הקמפייו. צילום: יוני קורלי
יעל יוספברג בהשקת הקמפייו. צילום: יוני קורלי
”מטרת הקמפיין היא להעלות את המודעות בקרב היכלי התרבות, בתי הקולנוע, התיאטראות, והקהל הפוקד מקומות אלה“, הסבירה יעל. ”אפשר ליהנות יחד, לא צריך בנפרד, כל מה שנדרש זה סבלנות, סובלנות, אהבה והכלה“.
לנגר אמר כי כאשר שמע על החוויה הלא נעממה שעברו מיכאל ויעל, הוא לא היה יכול הלישאר אדיש. ”יעל עלתה על הבמה אצלנו והזכירה לכולנו מה אנחנו יכולים לעשות כדי לקבל את השונה, ולאפשר לה ולמיכאל בנה ליהנות ממופעי תרבות כמו כל אחד אחר“.
הלפרין הוסיף: ”הוענקה לנו הזכות להשיק את הקמפיין החשוב הזה אצלנו באורנית. יעל והשחקן אלון דהן עמדו על במת תרבותא הסבירו וביקשו, ’היו סובלניים לחמש דקות גם אם התנהגות הילד טיפה שונה. ההתרגשות תעבור, וכולנו נוכל ליהנות ביחד‘.
”הבטחתי ליעל שאצלנו מיכאל תמיד יתקבל בברכה. אנו נהיה סבלניים כלפי מי שגורלם שפר עליהם פחות, ונאפשר לכולם ליהנות ממופעי התרבות שלנו. חמש דקות של סבלנות, לנו זה כלום. למיכאל ולשאר הילדים על הרצף אלו חמש דקות שמאפשרות להם לקבל מה שלנו נראה מובן מאליו והיה מחוץ לתחום עבורם".