כשד' ומ', בני זוג ובעלי עסק באיזור התעשייה בנווה נאמן, הגיעו שלא כהרגלם בבוקר שבת האחרונה לחנותם, חשכו עיניהם, או יותר נכון הלבינו. קצף לבן שנפלט מצינור שיוצא ממפעל סנו כיסה את כל הרחוב. "כל הרחוב היה מוקצף. זה היה מקרה שלא ראיתי כמוהו מאז השריפה שפרצה במפעל לפני כעשור". אומר ד' ל-"ידיעות השרון" וממשיך, "אנחנו נמצאים פה מדי יום, וכשיש פה פעילות במהלך השבוע, אנחנו לא רואים דליפה מסוג כזה. אני חושב שזה לא מקרי שזה נעשה בשבת בבוקר ביום גשום, אבל אנחנו באמת לא יודעים".
1 צפייה בגלריה
רחוב המסגר לאחר ההצפה | צילומים: פרטי
רחוב המסגר לאחר ההצפה | צילומים: פרטי
רחוב המסגר לאחר ההצפה | צילומים: פרטי
העיתוי הבלתי שגרתי והמחזה המוזר, החזירו את ד' לשריפה במפעל סנו ב-2008 שבעקבותיה נשפכו חומרי ניקוי שזיהמו את הירקון, וניכר שהחשש מהמפעל עדיין הולך עימו. כזכור, כתוצאה מהזיהום שנוצר בשל השריפה, נפגע נחל הירקון בצורה אקולוגית חמורה, ובעלי חיים רבים בו מתו.
"לאחר השריפה לפני עשור, ממש פחדתי שיהיה פה פיצוץ, לנוכח החומרים הכימיים שהם מחזיקים שם. בסך הכל מדובר במפעל שמאוד קרוב לעסקים ולמגורים. זהו החשש הגדול שלנו", מוסיף ד' שחנותו ממוקמת באיזור התעשייה מזה 13 שנה. "מעבר לזה העובדה שהם הזרימו בעבר חומרים מזהמים לירקון, זה נורא בעיני".
למחזה המוזר נלווה ריח כלשהו?
"לא, לא הרחנו משהו", אומרת מ'. "היה מאוד גשום והרבה שלוליות עם קצף. אבל כמה דקות אחרי שאנחנו הגענו והתחלנו לצלם את האירוע, הזרימה פסקה. כשחזרנו בערב, הצינור שדרכו נפלט הנוזל כבר לא היה בחוץ אלא בתוך הגדר שלהם".
לסנו, יש לומר, יש גירסה שונה לגמרי ופחות דרמטית לאירועים, שבמהלכם נשפך הנוזל המקציף לרחוב.
מחברת סנו נמסר:
"בזמן אירוע הגשם בשבת עלה נחל קנה על גדותיו ומים חדרו למפעל סנו (המפעל ממוקם נמוך ביחס לכביש ובשל הממטרים הכבדים הוצף מיידית).
"צוות חירום של המפעל הוקפץ למקום מבעוד מועד וחיבר את משאבת החירום לבור ניקוז של מי הגשם, על מנת למנוע הצפה של חלקים נרחבים במפעל ומערכות חיוניות ועל ידי כך למנוע נזק כבד מאוד. משאבת החירום גרמה להקצפה של המים, אליהם השתחרר מעט נוזל כלים. מיד לאחר שגילינו את הממצאים סגרנו את המשאבה".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר:
"המשרד להגנת הסביבה עודכן על אירוע הזרימה ממפעל סנו, שאירע בעקבות מערכת הגשם החריגה שליוותה את סוף השבוע האחרון.
"בעקבות פניה של המשרד, בשיתוף פעולה עם היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון, קיבלנו מהמפעל מידע ראשוני שהסביר את נסיבות הזרימה של החומר (נוזל כלים, לפי טענת המפעל), והפעולות שביצע המפעל, על מנת להתמודד עם כמויות המים הגדולות שהגיעו לשטח המפעל, בעת אירוע הגשם.
"לאחר בדיקת המידע הראשוני שנתקבל, המשרד להגנת הסביבה יערוך בדיקה ויבחן לעומק את נסיבות האירוע ואופן הטיפול בו, ויפעל במידת הצורך".
מעיריית הוד השרון נמסר:
"הנושא נבדק בזמן אמת על ידי פקח הרישוי העירוני וסגן מנהל מחלקת התברואה ונמצא כי חברת סנו ביצעה שטיפה עם סבון של חדרי המפעל והוציאה את השפכים לתעלת הניקוז ולביוב. בשל שחרור צינור פליטת המים נשטפו המים עם הסבון גם לרחוב. מדובר כאמור בסבון ולא בחומר מסוכן ובשל זרימת המים המהירה הפך הסבון לקצף ובתוך כמה שעות התייבש ללא כל זרימה לירקון".