שלושה וחצי שבועות לבחירות, הקמפיין מתחמם, המסרים מקצינים והסקרים מתנדנדים. שלושה צעירים מרעננה ורמות השבים השיקו בימים אלה אפליקציה חינמית שתקל על המצביעים לבחור את המפלגה שהמצע שלה הכי קרוב לדעותיהם.
"כשהוכרז מועד הבחירות התלבטנו בין המפלגות השונות, שיחקנו ב'מצא את ההבדלים' וניסינו להחליט במי לבחור על בסיס המידע הקיים", אומר רועי בראון (19), בוגר מגמת הייטק תיכון מטרו-ווסט ברעננה, שעומד להצביע בבחירות לראשונה בחייו.
2 צפייה בגלריה
רועי בראון. צילום: פרטי
רועי בראון. צילום: פרטי
רועי בראון. צילום: פרטי
כך גם חברו לכיתה איתי מודיאנו ותום שור מרמות השבים, בוגר תיכון עמיאסף. "חיפשנו מידע על העמדות והמצעים של כל המפלגות בנושאים החשובים לנו, כמו מדינה אחת לשני עמים או שתי מדינות, העלאת מיסים או הגדלת קצבאות, דת ומדינה, שילוב הדת בצה"ל ובמערכת החינוך.
"שמנו לב שלמעט המפלגות האידיאולוגיות שהעמדות שלהן נחרצות יותר אך גם קיצוניות יותר, מפלגות המיינסטרים נמנעות מלבטא עמדות חד משמעיות. הגענו למסקנה שאנחנו לא יודעים בעד מי להצביע ולמה, והחלטנו לפתח אפליקציה שתנגיש לציבור מידע פוליטי, במטרה לעודד הצבעה המבוססת על עובדות ולא על סיסמאות ריקות, וכדי שכל אחד יוכל להצביע למי שייצג נאמנה את דעותיו".
האפליקציה "בחירות 2019" מספקת מידע רלוונטי ועדכני על כל המפלגות על סמך הכתבות המתפרסמות בעיתונות הדיגיטלית והפוסטים המופצים ברשתות החברתיות. המידע כולל את העיתונות החרדית אך לא כולל את העיתונות הערבית (בגלל מגבלה טכנית). עוד מספקת האפליקציה מידע מעודכן על תוצאות הסקרים תוך שקלול כל הסקרים שנערכו ופורסמו על ידי אנשי המקצוע.
החלק המעניין ביותר באפליקציה הוא שאלון התאמה - 10 שאלות בנושאים הבוערים ביותר בסדר היום הישראלי שנועדו לבחון את עמדת המשתמשים ולסייע להם לבחור באופן מושכל את המפלגה המתאימה להם ביותר. לכל שאלה הוצמדו שתי תשובות הפוכות הניצבות משני צידיו של ציר שהנשאלים יכולים לנוע עליו בכיוון המועדף עליהם ולקבוע את עמדתם ביחס לשתי התשובות.
כך בשאלת הקמתה של מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל, ירושלים המאוחדת כבירת ישראל ("בשביל השלום צריך לעשות ויתורים" לעומת "איפה נבנה את בית המקדש בלעדיה"), עידוד התיישבות ומענקים להתנחלויות ("חבל על הכסף, חייבים להתנתק" לעומת "מפעל ההתיישבות הוא אינטרס לאומי מובהק"), הגבלת כוחה של הרשות השופטת בחקיקה ("בג"ץ שומר על הצביון הדמוקרטי" לעומת "העם הוא הריבון והכנסת היא נציגתו"), הגדלת תקציב הביטחון ("המערכת חייבת להתייעל" לעומת "האיום הקיומי לא מותיר ברירה"), שילוב תכנים יהודיים בחינוך ("חאלס להדתה" לעומת "יהודים חייבים לשמר את המסורת") וכן בסוגיית תחבורה ציבורית בשבת, הגבלת פעילות אנשי דת בצבא ובמשטרה, העלאת גיל הפרישה ועוד.
2 צפייה בגלריה
קלפי. צילום: קובי קואנקס
קלפי. צילום: קובי קואנקס
קלפי. צילום: קובי קואנקס
בסיום השאלון ממתין למשתמש הכפתור "מצא לי מפלגה". לחיצה – וכל המפלגות יופיעו כשהן ניצבות מלמעלה למטה לפי רמת ההתאמה לעמדות המשתמש.
שלושת החברים שפיתחו את אפליקציית הבחירות אינם יכולים להתהדר במודעות פוליטית חריגה בתקופת נעוריהם, ואפילו לא בפעילות חברתית או ציבורית במסגרת כלשהי כמו מועצת התלמידים. "אבל לאיתי ולי יש ניסיון רב בבניית אפליקציות וכבר מגיל 17 אנו מנהלים חברה לבניית אפליקציות לעסקים קטנים", מדגיש רועי בר און, כיום סטודנט להנדסת חשמל ומדעי המחשב.
לדבריו, האפליקציה פונה לכל הגילאים ונותנת מענה לכל מי שמעוניין להכיר את המערכת הפוליטית. רוב המשתמשים שכבר הורידו את האפליקציה הם בקבוצת הגיל 18 עד 30, אך יש גם בני 55-50. וגם התגובות לא איחרו לבוא. "רבים שואלים אותנו: איך לא חשבו על זה קודם".