קורס ראשון מסוגו לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית, שהחל השבוע במכללת "טעמים" בהרצליה, יכשיר אותם כעוזרי שף, ויסייע בידם להשתלב בשוק העבודה במקצועות הבישול. התוכנית, ביוזמת עמותת "אלווין ישראל", תקנה לחניכי הקורס מיומנויות מקצועיות בתחום הבישול והאפייה. החניכים יוכשרו על ידי השפים של טעמים למגוון רחב של תפקידים במטבחים מקצועיים, בבתי מלון ובמסעדות.
1 צפייה בגלריה
החניכים בקורס. מגשימים חלום | צילום: אסף פרידמן
החניכים בקורס. מגשימים חלום | צילום: אסף פרידמן
החניכים בקורס. מגשימים חלום | צילום: אסף פרידמן
משתתפי הקורס ילמדו את כל מה שעובד מטבח צריך לדעת: טכניקות עבודה עם סכין, צורות חיתוך ירקות, הכנת סלטים, הכנת ציר עוף וירקות, מרקים, מאפים, פירוק עופות ובישול עוף, הכרת חלקי הבשר ואופן הכנתם, ועוד. במהלך הקורס יערכו החניכים סיורים בבתי מלון ובמסעדות.
"קורס עוזרי שף הוא תולדה של הדרישה שבאה מהשטח", אומר מנכ"ל אלווין ישראל, דוד מרקו. "עם מכללת 'טעמים' יצרנו תוכנית הכשרה, שמיועדת לתת מענה כולל. בצד הכשרה בתחום המטבח יזכו החניכים להכשרה תעסוקתית לצורך השתלבות בשוק העבודה".
15 חניכים עם מוגבלויות משתתפים בקורס. "החלטתי ללכת לקורס כי אני אוהבת לבשל ולאכול אוכל טעים", אומרת ירדן מנספייר לוין (25), מקדימה-צורן. "אני נהנית מדרכי ההוראה של השף שמונגשות לי". ירדן על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה, בוגרת בית הספר לחינוך מיוחד "שפרירים". לפרנסתה היא עובדת בסופרפארם, ומקווה להשתלב כעובדת במטבח גדול.
"הקורס נותן לי המון כלים להתקדם בחיים", אומרת הילה רפאלי מהרצליה. כיום היא עובדת במאפייה במרכול, אופה לחמניות ובאגטים. "אני רוצה להשתלב בעבודה כעוזרת שף במסעדה או בבית מלון".
"אין לי ניסיון קודם בתחום, והצטרפתי לקורס כי רציתי ללמוד ולהתנסות בדברים חדשים", אומרת יהלי לימור סיני (43), המתגוררת בבית אקשטיין בהרצליה. היא לוקה בשיתוק מוחין ובהנמכה קוגניטיבית. כיום היא עובדת בפרויקט "מרחב" לילדים בסיכון. "אחרי הקורס אני מקווה להתחיל לעבוד במטבח. זה נראה לי מעניין".
"אני אוהב להיות במטבח. קורס הבישול מעניין אותי כי אני לומד בו המון דברים חדשים", אומר ניר גורצקי (32) מהוד השרון, הלוקה בהנמכה קוגניטיבית. הוא עבד בקפה רוטשילד ברעננה כעובד כללי, וכיום עובד במסעדת מיטבר. "בעבודה אני כל הזמן מסתכל על השף ועל העוזרים שלו ורוצה להיות אִתם. אחרי הקורס אני רוצה לעבוד במטבח ולהראות לכולם שגם אני יכול".
"אנחנו יודעים שאתגר גדול עומד בפני יועצי ההשמה של אלווין", אומר מנכ"ל העמותה. "אך המבחן האמיתי שלנו בחברה ישראלית יהיה כמות מקומות העבודה, שישכילו להבין שגם לאנשים עם מוגבלות יש יכולות מקצועיות, ויש לתת להם את ההזדמנות להשתלב בתעסוקה כאחד האדם".
מעסיקו של ניר, עידו טלר, מנהל תפעול ורכש בקבוצת מיטבר, מוסיף: "נפלה בחלקי הזכות ללוות את ניר במהלך חמש השנים האחרונות וגיליתי אדם יוצא דופן, עובד מצטיין וחבר. אני רואה בהעסקת עובדים בעלי מוגבלות חובה חברתית, מוסרית ואנושית. אני קורא לחברי המסעדנים לשלב אנשים עם מוגבלות במטבחים ובמסעדות שלהם ויחד נהפוך לחברה משלבת הרבה יותר".