סיבה לאופטימיות או מהמורה קלה בדרך? תלוי את מי שואלים. הועדה הלאומית לתשתיות (ות"ל) דחתה בינתיים את הפקדת התכנית להקמת תחנת הכוח בצומת קסם עד לדיון נוסף שיתקיים בנושא ובינתיים כל אחד מהגורמים רואה את הדחייה באור אחר.
1 צפייה בגלריה
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
בעקבות הדיון שנערך במשרדי הועדה ביום שני בירושלים, אליו הגיעו מאות תושבי ראש העין והאזור כולל ראש העירייה וחברי מועצה נוספים שדורשים לבטל את התכנית לאלתר, הודיעה ביום חמישי (10.10) הועדה כי היא סבורה שמדובר בתכנית חיונית למשק האנרגיה. יחד עם זאת, לאחר ששמעה את עמדת משרד הבריאות, רשות המים ומקורות, החליטה הועדה כי "בשל הרגישות ההידרולוגית באזור, בטרם החלטה בדבר העברת התכנית להערות והשגות, על היזם להשלים את תכנית הקידוחים ולהמציא מידע נוסף על תוואי קו הדלק לשירות ההידרולוגי".
בהמשך החליטה הועדה על שורה של השלמות וצעדים נוספים שעל היזם להשלים לפני דיון נוסף שתקיים על הפקדת התכנית. בין הצעדים שעל היזם לנקוט: תיאום נתיב הטיסה עם רשות התעופה האזרחית (רת"א( ורשות שדות התעופה (רש"ת), תיקון סעיף 4.1 ב' בגובה תמרת הארובה 214 מ' מעל פני הים ויותר, מהירות זרימה אנכית של התמרה לא תעלה על 6.1 מ' לשניה. כמו כן התבקש היזם להתאמות ותיקונים נוספים.
העיכוב בהליך התקבל על ידי כל אחד מהגורמים באופן אחר. חברת קסם אנרגיה שאמונה על הקמת התחנה רואה בדחיית ההפקדה, עיכוב קל ולא מעבר לכך. מהחברה נמסר: "קסם אנרגיה מברכת על קביעת הות"ל כי 'מדובר בתכנית חיונית למשק האנרגיה הנותנת מענה לצורך בהקמת תחנות כח במרכז הארץ, בקרבה לאזורי הצריכה והביקוש וליד רצועות ההולכה' ותפעל בהתאם להנחיותיה לקראת המשך הדיון שייקבע כאמור בהחלטת הוועדה."
למרות שהיזם ממשיך לשדר עסקים כרגיל, ראש עיריית ראש עין, שלום בן משה, אשר פועל יחד עם תושבי העיר לביטול התכנית, הגיב לעיכוב בצורה אופטימית, גם אם זהירה, ופירסם פוסט ברשת החברתית בו כתב "הוועדה לתשתיות לאומיות החליטה שלא להפקיד את התכניות להקמת תחנת הכח בצומת קסם והורתה למשרדי הממשלה לבחון שוב את הנושא לעומק.
השגנו ניצחון אבל לפנינו עוד מערכה ארוכה. אנו ניצבים בפני תהליך ארוך ומשימה ממושכת, אנחנו צריכים להדוף את הלחצים הפסולים המופעלים על משרדי הממשלה. לחצים אלה הם תופעה חמורה ביותר המשפיעים על גורמי המקצוע במתן חוות דעת ברורה וחד משמעית. מדובר בפרשה חמורה ביותר וסביר להניח שתגיע לחקירות וחקירת משטרה בפרט. נמשיך לנהל את המלחמה על החיים של התושבים שלנו. תחנת הכח הזו מהווה סכנת חיים עבורנו".
ומה התושבים חושבים? הם עדיין חוששים ודואגים לאור העובדה כי הועדה לא שללה את התכנית. "גם הועדה לתשתיות לאומיות מבינה שסיכון מפעל המים הארצי, מערכות המים שמספקות מים למרבית תושבי מדינת ישראל, הוא סיכון בלתי סביר שאינו עומד בשום מבחן", אומר שי לוי, חבר מטה המאבק בתחנת הכח. "סיכון שחורג מגבולות הסיכון המקומי ומעמיד בסכנה מדינה שלמה.ועם זאת החליטה הועדה לבקש מהגורמים המקצועיים, רשות המים ומשרד הבריאות, למצוא את הדרך איך כן לאפשר סיכון בלתי סביר זה".
"אנחנו קוראים למערכות ולמוסדות התכנון להתעשת ובמהירות ולעצור את קידומה של תכנית תת'ל 98 תחנת כח קסם, בטרם יקרה אסון שיפגע אנושות במפעל המים המשרת את מרבית תושבי מדינת ישראל".
נורית דוד אבידן, חברה נוספת למטה, הוסיפה "יש טעם לפגם בכך שהועדה נותנת הזדמנות נוספת ליזם.לפי התקן האירופי איך בדיוק היזם יוכל להרחיק ב15 ק''מ את תחנת הכח משכונות המגורים בראש העין ? החנה הקרובה ב700 מטר לשכונת ניצבא שתחליא ותמית.אין בעולם מערכת סגורה שתגן על המים שלנו".