"קמים בבוקר ורואים רק חרקים עפים": תלונות רבות הגיעו ל"מיינט הוד השרון" אמש והבוקר (ראשון) על תופעת הטרמיטים המכונפים (הם קרויים נמלים מכונפות) שפשטה על העיר.
1 צפייה בגלריה
מעופפים הבוקר. צילום: איתי נבו, מכון דוידסון
מעופפים הבוקר. צילום: איתי נבו, מכון דוידסון
מעופפים הבוקר. צילום: איתי נבו, מכון דוידסון
לטענת התושבים מדובר במרבדים שלמים של "נמלים מעופפות" הנמצאות בכל רחבי העיר ונכנסות לבית. "החדרים מלאים ביצורים האלה. אנחנו לא פותחים חלון משעות הבוקר".
במכון דוידסון לחינוך מדעי הסבירו כי מדובר בנמלים וטרמיטים, שביום יום הם חסרי כנפיים, אך בעונה זו, עונת ההזדווגות, הם מצמיחות כנפים ויוצרות את התופעה הנקראת "מעוף הכלולות" והיא מתרחשת ביום הבהיר הראשון לאחר הגשם המשמעותי הראשון.
עוד הוסיפו במכון כי ליומיים שלושה הטרמיטים משנים את צבעם משקוף לשחור ומקבלים הזדמנות (כנפיים) למצוא בן/בת זוג לצורך הקמת קן חדש. מראה הטרמיטים המכונפים מזכיר נמלים עם כנפיים. ההבדל בין נמלים מעופפות לטרמיטים מכונפים הוא שהכנפיים של הטרמיטים ארוכות מהגוף שלהם.
במשרד להגנת הסביבה טוענים כי "'מעוף כלולות' הוא תופעת טבע יפה, שאינה מסוכנת לאדם. היא אינה מזיקה וחולפת לאחר מספר ימים. באמצעות מעוף זה, החרקים מתרבים באופן טבעי, באופן שמאפשר את שרידותם לאורך השנים".
עוד אמרו במשרד להגנת הסביבה: "עם זאת, טרמיטים המקימים את הקן במגורי אדם - כגון במשקופים או בריהוט - עלולים לגרום למפגע לאור העובדה שהם ניזונים מהעץ. מכיוון שקשה לציבור להבדיל בין נמלה - שאין בהימצאותה נזק משמעותי - לבין טרמיט, שעלול לייצר נזק כזה, מומלץ אם יש הימצאות של חרקים מעופפים בתוך הבתים, במרפסות או בחצרות, להתייעץ עם מדביר בעל רישיון מתאים ובתוקף מהמשרד להגנת הסביבה, באשר לפעולות מניעה או הדברה נדרשות".