בבית הכנסת הקטן, בצרכנייה היישובית, בבית העם — החשש מורגש ומדובר. גל הפריצות שתוקף את ערי השרון ויישובי מועצת דרום השרון אינו משאיר אף תושב אדיש. תחושת הפגיעה בביטחון מתבהרת לנוכח הנתונים: ביחס לשנת 2018, בשנת 2019 חלה עלייה של עשרות ומאות אחוזים במספר הפריצות לבתים.
2 צפייה בגלריה
צילום: ערן אבידור
צילום: ערן אבידור
צילום: ערן אבידור
ביישוב חגור, לדוגמה, נרשמו בשנה שעברה 22 פריצות. השנה — מספר הפריצות עומד על 52. ביישוב כולו 300 בתי אב, מה שמצביע על נתון מדהים: כל בית שישי ביישוב נפרץ. תושבי חגור אינם היחידים החשים כי ביטחונם האישי מופקר. ביישוב צור נתן, המונה בסך הכול 120 בתי אב, התרחשו השנה תשע פריצות לעומת שתי פריצות בשנה שעברה. גם במושבים ירקונה ואלישמע נרשמו עליות ניכרות ביחס למספר הבתים ביישוב.
פרצות בגדר
רק לפני שבועיים דווח באופן נרחב על אירוע השוד האלים בחגור. באישון ליל, נכנסו רעולי פנים לביתם של גאולה ואברהם צמח (בני 69 ו-76), סתמו את פיהם בדבק, כפתו אותם ושדדו שלל רב תוך איומי סכין. ושוב — בשבת שעברה, נכנסו בשש בבוקר שני משיגי גבול ליישוב ירחיב, היושב על הגדר. לאחר שנצפו במצלמות והוקפצו הכוחות, הם ברחו חזרה אל מעבר לגדר. חלק נרחב ממרחב דרום השרון פרוס לאורך קו התפר. גדר מפרידה בין יישובי המועצה לבין היישובים הפלסטיניים שמצדה השני. תמונות שצילמו אנשי הביטחון במועצה מעידות על מציאות מטרידה: פרצות חמורות בגדר מאפשרות מעבר באין מפריע: "רק מבית אריה עד כביש 5 יש יותר מעשר פרצות בגדר. גם החומה של אורנית פרוצה, וזה משפיע על כל האזור. הפרצות לא נסגרות על ידי הצבא, יש כאלה שעדיין פתוחות לרווחה", מספר קב"ט המועצה, יואב סבן.
בשבוע שעבר עשתה יחידת הביטחון בדיקת זמן תגובה ביישוב חורשים, והתוצאה מטרידה. 25 דקות עברו עד שפלוגת הסיור הגיעה לזירה. סיפורי העבר מוכיחים את חשיבות זמן התגובה הקצר במקרים שכאלה. במועצת דרום השרון אומרים בייאוש, כי הבעיה רחוקה מלהסתיים כאן. "קו התפר מתחלק לשניים. שבעה מהיישובים הם באחריות צה"ל, ושלושה באחריות מג"ב. באחזקת היישובים של מג"ב קיצצו את התקציב השנתי ב-38 אחוזים. מה המשמעות של זה? ירידה במרכיבי הביטחון. ליישוב קשה לממן בעצמו, ופתאום יש תאורה שלא מתקנים, שערים מקולקלים".
2 צפייה בגלריה
אושרת גני גונן. ניצחון מוחץ | צילום: עזרא לוי
אושרת גני גונן. ניצחון מוחץ | צילום: עזרא לוי
אושרת גני גונן. ניצחון מוחץ | צילום: עזרא לוי
לפני שנתיים החליטה המדינה להעביר את מג"ב מהמרחב הכפרי לסמכות המשטרה הכחולה. קב"ט המועצה מספר על ההשפעה: "אם פעם היה מפקד חבל שהיה ממונה על שוטרי מג"ב במועצה, היום אני עובד מול חמש תחנות משטרה". בעקבות גל האלימות במגזר הערבי, הועברו שוטרי מג"ב של "היחידה הכפרית שרון", שעד היום נתנו מענה למרחב הכפרי — לתגבור במגזר הערבי: "כבר יותר מחצי שנה שאנחנו לא רואים אותה". גם כוחות הצבא הולכים ונעלמים מהשטח: "כמעט אין כוחות של הצבא על הגדר", מספר יואב סבן. "פעם היו יותר, אבל המספר הולך ויורד". כמו כן, במועצה מעידים על אמצעי ביטחון ישנים מאוד בכל יישובי קו התפר. "מדובר באמצעים שהותקנו לפני 20 שנה: גדרות, דרכים, תאורה, שערים. משרד הביטחון היה מממן, והמועצה הייתה מתקינה. כל השינויים גורמים לתחושה של פגיעה בביטחון.
"התושבים חיים בפחד מאירוע שיתחיל כאירוע פלילי, ויסתיים כאירוע פח"ע. כל הקב"טים עובדים 24/7, אבל יש תחושה של חוסר ביטחון. אנחנו מרגישים שהמדינה נוטשת אותנו, את יישובי קו התפר שמגינים על עורף המדינה. כשיש נטישה והפקרות, אז אנשים בסוף יעזבו. הם לא ירצו לגור מאות מטרים מגדר הפרדה פרוצה, בלי כוחות ביטחון".
פחד בלילות
סיוון, תושבת חגור, גרה במושב עם שתי בנותיה. לפני כמה חודשים פרצו לביתה דרך חדר השינה ולקחו את המחשב הנייד שלה. למזלה, הבית היה ריק בעת הפריצה. אך התחושות הקשות מלוות אותה מאז אותו הלילה: "בן-הזוג שלי מגיע פעמיים-שלוש בשבוע, אבל זה מפחיד מאוד לישון לבד בבית בידיעה שבכל רגע יכולים להיכנס מהחלון. אני מתעוררת באמצע הלילה, עם דפיקות לב מואצות וגלי חום, על כל רעש קטן שאני שומעת".
את מרגישה הרעה במצב? "ברור. לפחות פעמיים-שלוש בשבוע אני קוראת בקבוצה של חגור שהייתה פריצה. ברור לי שיעשו עוד סיבוב ויגיעו אליי, השאלה היא מתי".
החשש מפגיעה בחיי אדם מלווה אותה בכל עת: "אני לא יודעת איך אפעל כשזה חלילה יקרה, האם אצליח להעמיד פני ישנה או אקום בצרחות. זה מלחיץ מאוד".
שקלת לעזוב?
"כן בהחלט, ואם מגמת העלייה בפריצות תימשך, זה גם מה שאעשה. אין פה שום הרתעה חוץ משומר בשער". עם הפריצות קיימת גם הסוגייה המטרידה של גניבות חקלאיות, שפוגעות באופן קשה בכלכלת החקלאים: "מטעים שלמים נעלמים לנו. הנתונים הראו שיש ירידה, אבל זה כי אנשים כבר לא מתלוננים, הם הבינו שהמשטרה לא עושה כלום", אומרים במועצה.
"הטראומה נשארת"
ראש המועצה, אושרת גני גונן, שלחה בשנה האחרונה שלושה מכתבים בנושא לשר לבטחון פנים, גלעד ארדן. "התרעתי בפניך כמה פעמים בשנה החולפת מפני הסכנה שבפרצות הרבות בגדר ההפרדה באזורנו, ומפני חוסר תחושת הביטחון המאפיינת את יישובי המועצה…", כתבה גני גונן, וקראה לשר לתת מענה מיידי לבעיה. "יש להחזיר את פריסת כוחות מג"ב בשטח כפי שהיה בעבר, ולטפל בתשתיות הביטחון לאורך קו התפר".
לדבריה, השר ארדן לא טרח לענות לה. "זה שטח הפקר, ואף אחד לא לוקח עליו אחריות. אני דורשת מהממשלה ביטחון לתושבינו. אין סיבה שתושב בדרום שרון ירגיש מוגן פחות מתושב כפר סבא".
השבוע ביקרו בלשכתה של גני גונן בני הזוג מחגור שהותקפו במהלך שוד בביתם. "מדבר איתי אברהם, ואומר לי: 'אני עדיין רועד. אני לא מצליח לישון'", מספרת ראש המועצה. "בסוף, זה לא מספרים ולא סטטיסטיקות. הטראומה שנגרמת לילד שקם באמצע הלילה ורואה פורץ, או למבוגר שאטמו לו את הפה, היא לטווח ארוך".
מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל משקיע מאמצים רבים כדי למנוע פגיעה בגדר הביטחון ובכך לסכל טרור. מטבע הדברים, לא ניתן לפרט אודות פריסת כוחות במרחב".
ממשטרת ישראל נמסר: "בארבע השנים האחרונות ובאופן מגמתי, ישנה ירידה בעבירות הרכוש ביישובי דרום השרון. נתונים אלה מהווים את יעדי התחנות והמאמצים שמושקעים למיגור ומניעת עבירות אלו. עם זאת, באותם ישובים בהם ישנה עליה בעבירות, מתבצעות פעילויות אינטנסיביות וממושכות ואף נעצרו חשודים אשר היוו חוליות פורצים משמעותית באיזור. משטרת ישראל תמשיך לפעול למען שלום הציבור ולשמור על רכושו ובטחונו".