הטסת רחפנים — זה התחביב החדש. מדובר ברחפני מירוץ עוצמתיים ומהירים, המגיעים למהירות של 200 קמ"ש, תוך תמרונים ופעלולים באוויר, וברחפני צילום, שמצלמות החרטום שלהם נשלטות מלוח הבקרה של המפעיל, ומשדרות היישר למשקפי הצפייה שלו את כל מה שהן מצלמות, תוך ביצוע פניות חדות וסלטות בין שמיים לארץ.
1 צפייה בגלריה
אביעד נידם. "אני אדם שאוהב ריגושים" | צילום: אסף פרידמן
אביעד נידם. "אני אדם שאוהב ריגושים" | צילום: אסף פרידמן
אביעד נידם. "אני אדם שאוהב ריגושים" | צילום: אסף פרידמן
"זוהי חוויה חוץ-גופית אמיתית המשלבת יכולות וכישורים אדירים, מעשירה את המוח באוריינטציה חדשה ומאתגרת את כל החושים", כך מתוארת הטסת רחפן על ידי אביעד נידם (36) מאלפי מנשה, אחד המכורים, שכבר הפך למעין גורו בקהילת מטיסי הרחפנים. "חייבים זריקת אדרנלין כל יום? שליטה ודיוק זה בדם שלכם? מטורפים על מהירות? אם אי פעם חלמתם על תאוצה — זה מה שיגרום ללב שלכם להחסיר פעימה".
"התאהבתי מיד"
עד לפני כארבע שנים לא היה לאביעד כל מושג על רחפנים. מאז שנחשף לתופעה, היא הפכה למרכז חייו: הוא בונה, מתקן, מטיס, מתחרה, מנהל קורסים לבנייה ולהטסה של רחפני מירוץ ושל רחפני צילום, תוך שהוא רותם את הידע שצבר, כדי ללמד איך בונים רחפן מחלקים, איך מטיסים, איך משפרים טכניקה ואיך מצלמים מזוויות מעניינות. הכול החל כשחבר קנה לו במתנה רחפן צעצוע מתאילנד, שעולה דולרים ספורים, משקלו 15 גרם והוא טס במהירות עצומה. "זאת הייתה הפעם הראשונה בחיי שראיתי רחפן, ומיד התלהבתי והתאהבתי", הוא מודה. "בהתחלה הייתי בטוח שיש בידיי הכלי הכי עמיד בעולם, אבל עד מהרה נוכחתי לדעת שהצעצוע הזה נתקע, מתפרק, מתקלקל ונשבר. התבאסתי. איך אוכל להמשיך ולהטיס אותו?".
הוא גלש בגוגל, מצא את דגם הרחפן והזמין חלקי חילוף באינטרנט, רכש מלחם, נכנס לסרט הדרכה ביוטיוב ולמד איך להלחים את החלקים. "לא האמנתי שאני מסוגל לתקן, כי לא היה לי כל רקע קודם בתחום האלקטרוניקה. לאט לאט למדתי את הנושא על בשרי, וככל שלמדתי לפתור בעיות, כך התאהבתי יותר בתחום. במהלך הזמן החלפתי כמעט את כל רכיבי הרחפן, כולל בקר הטיסה. החלקים היו יקרים יותר מהרחפן עצמו". בשלב מסוים אמרה לו חברתו: "למה שלא תבנה בעצמך רחפן חדש, במקום לתקן את הישן?". הוא שאל אותה: "מאיפה אני יודע לבנות?" והיא השיבה: "כמו שלמדת לתקן — תלמד לבנות". ושוב הוא פתח גוגל ויוטיוב ופייסבוק, ולמד איך בונים רחפן. הוא נעזר בכמה חברים, שעזרו לו להכין את רשימת הרכיבים לרכישה באינטרנט. הוא החל לבנות, מדי פעם נשברו רכיבים, והוא נאלץ להשעות את הבנייה עד שיגיעו רכיבים חדשים במשלוח מחו"ל. "אחרי כמה חודשים השלמתי את בניית הרחפן הראשון שלי מתוצרת בית. ביקשתי מחברים שיעזרו לי להגדיר את התוכנה שתפעיל את הרחפן. זה היה מרגש לראות איך כל הרכיבים יוצרים מפלצת של כוח ומהירות. זה מתאים לאופי שלי. אני אדם שאוהב ריגושים, שמזריק אדרנלין ישירות לווריד".
ייעוץ בחינם
לפני שנדבק בחיידק הרחפנים הוא עבד כבַּרמן, כמנהל מכירות כולל בתחום הטלמרקטינג, כמנהל עגלות מכירה בארצות הברית (במסגרת חוקית), כמנהל מסעדה, ובהמשך כצלם אירועים, דוגמנות ואדריכלות. במשך שבע שנים עסק בצילום, ומאז שהחל להטיס רחפנים, המצלמה היחידה שהעסיקה אותו היא זאת שמורכבת על החרטום של רחפן הצילום. "זה לא עוד צילום של זוגות מתחתנים ודוגמניות, זה צילום אקסטרים תוך כדי הזדקרויות, היפוכים, לוּפִּים, לפעמים בגובה של סנטימטרים מהקרקע או מצמרות העצים ומגגות של מבנים נטושים. הריגוש האמיתי הוא מרחפני המירוץ. אתה מזנק, טס במהירות, ואז מנתק את המנוע, ושבריר שנייה לפני שאתה מתרסק על הקרקע אתה מפעיל את המנוע שוב ומזדקר במהירות למעלה. אנו מרסקים הרבה רחפנים, אבל בשביל מה למדנו לתקן אותם?".
מאז שנכנס לתחום הוא מנצל את כישורי ההדרכה שלו, ומלמד בקורסים שפתח איך לבנות ולהטיס רחפני מירוץ. "גם מבחינת החניכים זאת חוויה מסעירה וריגוש גדול, כשהם מגלים שיכולתם משתפרת".
הוא מנהל קבוצת פייסבוק המונה יותר מאלף מטיסי רחפנים, יש לו אתר בגוגל, עמוד באינסטגרם וערוץ ביוטיוב. הוא מייעץ חינם לכל מי שאין באפשרותו להשתתף בקורסים שלו. אחת לשבוע הוא נעמד מאחורי מצלמת וידיאו במשרדו, ומשדר מהדורת חדשות מעולם הרחפנים, כולל חידושים ברגולציה וטיפים על אתרים לרכישת רכיבים וחלקי חילוף.
בפעילויותיו הוא מגייס את הניסיון שלו בקואוצ'ינג ובשיווק. הוא ממשיך להרכיב רחפנים ומוכר אותם בחנות האינטרנטית שלו. בזמנו הפנוי הוא מטיס ומשתתף בתחרויות. פעם אירגן תחרויות בעצמו, כיום הוא עסוק מדי. "הטרנד העולמי תפס תאוצה בישראל, ונמשך בטירוף, כי זה הכי מהיר, הכי מאתגר ומייצר הכי הרבה אדרנלין".