"צריך להכניס רוח חדשה בלימודי המדעים. אם בבית הספר לא ינחילו לתלמידים את האהבה למדעים ולמחקר — משהו יתפקשש כאן. הלכתי לתוכנית להכשרת אקדמאים להוראת מדעים, מתוך תחושת שליחות כנה ורצון להיות חלק מהפתרון למשבר שמאיים על עתיד המדעים בישראל".
1 צפייה בגלריה
ד"ר זיטמן. אם ניתן לתלמידים את הבסיס הנכון הם יגיעו ללימודי רפואה  צילום: אסף פרידמן
ד"ר זיטמן. אם ניתן לתלמידים את הבסיס הנכון הם יגיעו ללימודי רפואה  צילום: אסף פרידמן
ד"ר זיטמן. אם ניתן לתלמידים את הבסיס הנכון הם יגיעו ללימודי רפואה צילום: אסף פרידמן
כך אומרת ד"ר טלי זיטמן-גל (47), בעלת תואר ראשון בתזונה (דיאטנית קלינית מוסמכת), תואר שני ושלישי בביוטכנולוגיה בתחום הגנת הצומח, ופוסט-דוקטורט בתחום הגנומיקה של תולעים המשמשים להדברה ביולוגית. זה 12 שנה היא מנהלת את המעבדה הנפרולוגית בבית חולים "מאיר".
פעילותה המחקרית במעבדה עוסקת בתחומים אי-ספיקת כליות, טרשת עורקים, סוכרת, סוכרת הריונית ורעלת היריון, תוך שיתוף פעולה עם מכון הדיאליזה ועם מחלקות אחרות בבית החולים. מאחר שהמעבדה מסונפת לאוניברסיטת תל אביב, וכבעלת מינוי אקדמי באוניברסיטה, היא מנחה רופאים במחקר מעבדתי וקליני, מדריכה סטודנטים לרפואה בפרויקט גמר ואף בוחנת אותם. באחרונה הרחיבה את תרומתה המדעית לנוער שוחר מדע, ולתלמידים במגמות ביולוגיה, בהדרכה ובהנחיה לכתיבת עבודות מחקר ולביצוע פרויקט מחקרי.
"פניתי לבית ספר תיכון והצעתי להם שישלחו אליי תלמידים כדי שאייעץ להם בהתנדבות איך לעשות עבודת חקר. בקיץ ישבו אצלי בבית שתי תלמידות ולימדתי אותן איך לחשוב, אפילו איך לקרוא חומרים באנגלית, מה שתלמידים אינם נוהגים לעשות".
זיטמן-גל היא אם לשלושה, שניים מהם עדיין במערכת החינוך. "תלמידי החטיבה לומדים מדעים באופן כללי, ושונאים את המקצוע הזה", היא אומרת, ומציינת שבתה מכנה אותו "מדעיכס", אף על פי שיש לה אימא מדענית בבית. "אילו ניתן היה להקים מעבדות מחקר כבר בחטיבת הביניים, ולשלב בתוכנית הלימודים מחקר, במקום לשנן חומר ואחר כך להקיא אותו, זה היה פותח לתלמידים את הראש ומרחיב להם את האופקים. אם ניתן להם את הבסיס הנכון בגילאים האלה, הם יגיעו ללימודי רפואה, או למחקר בביולוגיה, בפיזיקה או בכימיה".
עם התובנות האלה, ועם הניסיון שצברה בהנחיה ובהוראה, נרשמה זידמן למסלול להכשרת אקדמאים של המכללה האקדמית בית ברל, קיבלה פטור מהקורסים המדעיים ולמדה בקורסים בתחום החינוך. נותר לה רק לעבור התנסות בבית ספר. "המטרה אינה לעזוב את עבודתי כחוקרת ומנהלת המעבדה, אלא לשלב את ההוראה בבית החולים. התלמידים יגיעו אליי, אעביר להם שיעורים ואקח אותם למעבדה שלי. זה יתאים לכל מי שמעוניין ללמוד ביולוגיה, וירצה לחזק את העניין ואת האהבה למקצוע".