לפני כשבועיים, המריא פרופ' איתמר גרוטו מהוד השרון ל"לב הסערה". גרוטו, המכהן כמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, וכחבר בוועד הבריאות העולמי, נשלח לקלוט את הישראלים שנותרו בהסגר ממושך בספינת התענוגות ביפן. בריאיון ל"ידיעות השרון" הוא מספר על הדרך שהסתיימה בבידוד בביתו בהוד השרון.
1 צפייה בגלריה
פרופ' גרוטו בביתו. "יש לי כאן אוכל, טלוויזיה ומחשב"
פרופ' גרוטו בביתו. "יש לי כאן אוכל, טלוויזיה ומחשב"
פרופ' גרוטו בביתו. "יש לי כאן אוכל, טלוויזיה ומחשב"
(צילום: פרטי)
"מתחילת האירוע אמרתי שאני מוכן לנסוע גם לסין, ולראות איך אפשר לעזור", מספר גרוטו. "כאיש מקצוע אני רוצה להיות כמה שיותר קרוב לשטח".
פרופ' גרוטו זוכר היטב את הטיפול בשפעת החזירים שהתפשטה ב-2009. "גם היא הגיעה לארץ, והייתה דומה מבחינת המאפיינים שלה, רק ששם זאת הייתה מחלה מוכרת יותר".
הוא התמודד בעבר גם עם העברת פוליו בביוב. "זה היה אירוע מורכב מאוד, שהיה כרוך בסיכון, והיה קשה להסביר לציבור איפה הסיכון נמצא. זה היה אירוע מקומי, ושם היינו צריכים להמציא לעצמנו את הפתרונות, בניגוד למצב עם הקורונה, שרואים מה עושים בעולם ואפשר ללמוד אלה מאלה. איכשהו בסוף צריך לשדר לציבור מסרים ברורים ובטוחים יותר, ובדברים האלה יש לי הרבה ניסיון. להציג תמונת מצב הכי קרובה לאמת, ואפשרויות לתחזיות".
ליפן הגיע פרופ' גרוטו חדור מטרה. "ידעתי בדיוק מה אני בא לעשות. על הספינה היה בלאגן, והיה לנו קשה להבין מתי הישראלים עומדים לצאת בדיוק. כשהם יצאו הם היו במצב מצוין, ולא זיהו אותי בגלל ביגוד הבידוד, אף שדיברתי איתם הרבה לפני כן, מהארץ, למרות זאת, הם לא הבינו שזה אני כשהגעתי לשם".
מיד כשחזר לארץ נכנס לבידוד בביתו. "תוך כדי השבוע שהייתי שם המצב הידרדר, והחלטנו כמשרד הבריאות להכניס את מי שחוזר מיפן לבידוד. בנוסף, גם התברר לי שבטיסה ליפן טסתי עם המטיילים שהיו כאן מדרום קוריאה".
לכל החוששים, גרוטו עצמו אינו מדבק, ולכן בני משפחתו אינם חשופים לסכנה. "הקמתי לעצמי חמ"ל פרטי מהבית, ואני ממשיך לנהל מכאן את כל הדברים שקשורים למשרד. אני מעלה פוסט יומי ומקיים לייב צ'אט. כל מידע שאני יודע מועבר לציבור — וברגע שיש שינוי במצב אנחנו ישר מדווחים".
איך זה להיות בבידוד?
"האמת שזה מתחיל לעצבן קצת. יש לי פה כל מה שאני צריך אוכל, שתייה, מחשב וטלוויזיה, אבל עדיין".
מה הדבר הראשון שתעשה כשיסתיים הבידוד?
"סיבוב באוטו ברחבי הוד השרון".
ומה התחזית שלך לקורונה בזמן הקרוב?
"האפשרות הראשונה, בסיכוי של אולי 10 אחוזים, שיהיו פה כמה מקרים, ואפילו בכלל לא, ונעבור את זה בשלום. האופציה השנייה היא שתהיה פה התפרצות של שלושה-ארבעה חודשים, ויהיו לא מעט חולים, ולצערי גם מקרי תמותה, בעיקר בקרב אנשים מבוגרים מאוד. והאפשרות השלישית היא שזה יישאר פה תקופה ממושכת יותר, ואז כמובן זה הרבה יותר מורכב. אנחנו דנים בכל התרחישים האפשריים".
פורסם לראשונה: 08:11, 28.02.20