1. קודם כל ולפני הכל: קבלו אחריות הורית. תפקיד המבוגר האחראי הוא שלכם, לא של הילדים. אתם הגורם המאזן והשקול שתפקידו להציב גבולות.
2. שלום כיתה ב'. לפני הקניות — תיאום ציפיות. הבהירו למשל שלא קונים תיק בית ספר חדש בכל שנה. אם הקודם עדיין תקין, אין לכך הצדקה.
3. והנה עוד פעילות לחופש הגדול: יום סדר בציוד המשרדי שנשאר מהשנה שעברה. לרכז, למיין, לבדוק מה חסר. לא לקנות את מה שכבר יש.
4. אותו הדבר בנוגע לתלבושת. למדוד מה יש בבית לפני שמסתערים על חידוש מלתחה אוטומטי.
5. כבסו תיקים וקלמרים. לפעמים זה כל מה שצריך כדי שהם ייראו חדשים.
6. הוא עושה פרצוף מאוכזב? לא נורא. פינוק יתר והאבסה בקניות עלולים לחזור אליכם כבומרנג כשהילד יבוא בטענות שאינו יודע להתמודד עם קשיים כי כל חייו נתנו לו יותר מדי.
7. קנו מעט. ככל שקונים לילדים יותר כך הם מעריכים פחות. כשהם חיים בהרגשה כזאת, בסופו של דבר הם יעריכו גם אתכם פחות.
8. נהלו משא ומתן עם הילדים כדי להגיע להסכמים. למשל, קניית טלפון נייד שמוגבל לסכום מסוים. או: אם קונים נעליים חדשות שלא ממש נחוצות, מוותרים בתמורה על משהו אחר.
9. ברשת או בחנות? היתרון בקנייה בחנות: חוויה הורית מהנה בעלת ערך מוסף. החיסרון: יורגש בקופה בגלל פיתויי הקנייה הרגשית. ברשת: הקנייה יותר מתוכננת וסביר להניח שתסתכם בפחות.
10. דמי כיס מאפשרים לילדים להתמודד עם תקציב מוגבל. זה חשוב לחשבון הבנק שלכם בהווה וחשוב לא פחות להתנהגות הכלכלית שלהם בעתיד.
11. אל תצאו מהבית בלי לבדוק מה יש במקרר ובלי להכין רשימת קניות מסודרת. מדובר בהרגל בסיסי שמצמצם את האפשרות שתיסחפו ותקנו (שוב) שטויות.
2 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
12. ילדים שהולכים עם ההורים לקניות בסופר זו מלכודת. אם הם מצטרפים, סכמו איתם מראש מה תקציב ה"בזבוזים" שלהם.
13. מבצעים הם דבר מעולה, בתנאי שמשתמשים בהם במינון נכון ועל פי הצורך. אם אתם לא באמת צריכים שש קופסאות, אל תקנו רק משום שהשביעית חינם.
14. בדקו, ואז בדקו שוב. השוו מחירים. הפנו את העיניים למטה כי לעתים המוצרים הזולים מקודמים דווקא במדף התחתון. ולפעמים המותג הפרטי של הרשת הוא הכי משתלם.
15. מוצרי מזון זול יותר לקנות באינטרנט לאו דווקא בגלל המחירים, אלא בעיקר משום שבדרך כלל זו קנייה ממוקדת שחפה מפיתויים לא מתוכננים.
16. ספונטניות טובה לדייטים. לחשבון העו"ש פחות. ותרו על האימפולסיביות ותכננו את ההוצאות של החודש הקרוב. אם קניתם מוצר חשמלי יקר, דחו את קנייתה של הספה למועד אחר.
17. "תשלומים" אינה מילת קסם. הגבילו את הקניות שביצעתם בתשלומים. הם לא נעלמים, רק נדחים, ובעיקר מצטברים. קניות בסופר – לא בתשלומים. נקודה.
18. הגעתם לקופה? אתם לא באמת זקוקים למוצרים שהקופאית מנסה לדחוף לכם.
19. לפני שאתם יוצאים מהסופר בדקו את החשבון. בסוף החודש ודאו שכל ההוצאות בדף האשראי מוכרות לכם.
20. בחגי תשרי יש המון פסטיבלים, הופעות ואירועים חינמיים ברחבי הארץ. כדאי לבדוק ולהגיע למותאמי הגיל.
21. הכניסו ללו"ז: פארקים, פיקניקים, פעילות ספורט, חוף הים. הפעילויות האלה מנתקות מהמסכים וגם אינן עולות כסף. ובמקום מסעדה — סנדוויצ'ים מהבית.
22. אל תקנו כרטיסים במחיר מלא. נצלו הנחות של ועדי עובדים, 1 + 1 בכרטיסי אשראי וקבוצות פייסבוק שמתארגנות.
2 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
23. ביקורים ספונטניים עם ילדים בקניון עלולים לעלות לכם ביוקר. ארוחה קטנה, גלידה ו"אני רוצה משהו" מסתכמים בעשרות עד מאות שקלים.
24. לא מתאים לכל אחד, אבל... בדקו את האפשרות להחלפת דירה בחופשת החג עם משפחה אחרת מאזור אחר בארץ.
25. קונים בגד חדש לחג ומחפשים מבצע? שימו לב למילה הקטנה "עד" שמסתתרת לפני הכותרת "50 אחוז הנחה".
26. רק נגמר החופש ושוב חופש? קבעו מרתונים משפחתיים של הקרנת סרטים או סדרות שכולם אוהבים. גם משפחתי וגם זול.
27. נוהג קניית המתנות מכביד על הכיס? אפשר להכין מתנות בשיטת עשה זאת בעצמך: עוגיות ארוזות, כלי קרמיקה, תמונות. זה גם מוערך יותר וגם זול יותר.
28. דלגו על ארוחות! ברצף של חגים ושבתות לא יזיק לחסוך — גם בעלויות וגם בקלוריות.
29. סוכות הוא חג היצירה. במקום לקנות תנו ביטוי ליצירתיות והכינו יחד שרשראות וקישוטים מחומרים ממוחזרים ומעיתונים צבעוניים. זה מסר חשוב לא רק לחיסכון אלא גם לאיכות הסביבה.
30. ואולי הכי חשוב: אם אתם רוצים לחנך את הילדים שלכם להתנהגות צרכנית נכונה, תנו להם דוגמה אישית. בעצם מכאן הכל מתחיל.
הטיפים באדיבות עדנה קורן, מנכ"לית אודם, חברה להכשרת עובדים ומנהלים שעוסקת גם בהכשרה בעולם החינוך www.odem4u.co.il