פרויקט המטרו הענק שמתוכנן להיבנות במרכז הארץ בעשור הקרוב, טומן בחובו גם פוטנציאל נדל"ני עצום וצפוי להשפיע השפעה מכרעת על מחירי הנכסים בעיקר בתוואי שבו יעבור. סקירה שערכה חברת ייעוץ הנדל"ן פז כלכלה והנדסה בבעלות דניאלה פז חושפת את הפוטנציאל במספרים.
1 צפייה בגלריה
עלייה של 20% בתוואי המטרו
עלייה של 20% בתוואי המטרו
עלייה של 20% בתוואי המטרו
(צילום: עידו ארז)
קראו גם >>
המטרו יוקם לאורך כ-145 קילומטר ב-24 ערים ורשויות שונות, ויהווה מהפכה של ממש בתחום הסעת ההמונים באזור. הפרויקט מקודם בהליך מזורז במוסדות התכנון ולפי הערכות, הוא צפוי לחסוך כ-50% ממשך הזמן שתושבי המרכז מבלים מדי יום בכבישים.
לפי הסקירה של פז כלכלה והנדסה, שמלווה את פרויקט המטרו, צפויה עליית ערך של כ-20% במחירי הנכסים בתוואי המטרו, והיא גדלה ככל שהנכסים קרובים לתחנות הרכבת. עליות הערך הגדולות ביותר צפויות במשרדים ובשטחי המסחר — שייהנו מעליית שווי הנכסים, מהיקף זכויות בנייה מוגבר, ומנגישות תחבורתית בעלת משמעויות כלכליות רבות.
בנדל"ן למגורים עליות הערך הגבוהות ביותר צפויות דווקא ב"טבעת הערים" השנייה במטרופולין – כמו באר יעקב, גבעת שמואל, ראשון לציון, רחובות, רמלה, לוד, נס ציונה, הוד השרון, פתח תקוה וערים נוספות – בהן צפויה עליית ערך של 24% ויותר.
לדברי דניאלה פז ארז, מנכ"לית ובעלי פז כלכלה והנדסה, "פרויקט המטרו בא לצמצם פער של מאה שנים בתוך עשור אחד והוא יביא לפיתוח אינטנסיבי מסביב לתחנות ובהתאם לעליית ערך מהותית בנכסים. הרציונל מאחורי זה הוא שברגע שהמטרו יתחיל לפעול, וכנראה כבר קודם לכן עם הציפייה לו, אנשים יהיו מוכנים להתרחק מהגרעין של תל אביב וסביבתה הקרובה, כי הנגישות תהיה נוחה יותר וזמן הנסיעה יתקצר בהרבה, וזה ייצר אטרקטיביות גדולה יותר למגורים באזורים האלה ובהתאם לעליית מחירים שם. מי שרוצה כיום להשקיע בדירה שתשביח את עצמה, עדיף לו לקנות באזורים האלה ולאו דווקא בתל אביב".
רוני בריק, נשיא התאחדות הקבלנים לשעבר ויו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז השרון, אמר בתגובה כי "לצד היתרונות הברורים, פרויקט המטרו יפגע אנושות בפוטנציאל הבינוי בסמוך לקוי הרכבת המתוכננים למשך עשר שנים שבהן הוא צפוי להתמשך. מדובר בנזק של מיליארדים לענף הבנייה והתשתיות, והקטנת פוטנציאל פתרון לבעיית הדיור והצפיפות במרכז הארץ. גם אם צפויה עליית ערך בנכסים, הקפאת הבינוי עלולה להביא ל'הפסדים' של מיליוני שקלים בכל הקשור למימוש זכויות של בעלי קרקעות שלא יוכלו לעשות שום דבר בנכס שלהם במהלך הקמת המטרו בשל ההגבלות".