2 צפייה בגלריה
שלמה טאוב | צילום: פרטי
שלמה טאוב | צילום: פרטי
שלמה טאוב | צילום: פרטי
ממשלת פולין הודיעה בשבוע שעבר כי בכוונתה להעביר חוק תשלום פיצויים על רכוש שהולאם במדינה על ידי המשטר הקומוניסטי ששלט בין השנים 1945 ל-1989. כך, יוכלו בעלי נכסים או יורשיהם, מרביתם יהודים שנסו מהמדינה או הועברו למחנות בידי הנאצים, לקבל את שווי הנכס לפי התאריך בו הולאם. על פי ההצעה, הרכוש לא יושב לבעליהם אלא יוצע להם פיצוי כספי של עד 20% משווי הרכוש בעת הלאמתו, (75% במזומן והיתר באגרות חוב ממשלתיות).
אולם יתכן שמי שהתחיל לחלום על כסף לבזבוזים בזכות הבית של סבתא עליה השלום, יגלה שזה לא ורוד כפי שזה נשמע. שלמה טאוב מרעננה העוסק בהשבת רכוש יהודי בפולין מזה עשרים שנה לא התרגש מהמחווה של ממשלת פולין. "בשלושים השנים האחרונות כל נשיא וראש ממשלה בפולין הבטיח שהחוק ייכנס לתוקפו ואני טוען שהם לא יחוקקו אותו וגם אם כן, הוא לא יהיה ישים (כי נדרש לעשות זאת תוך שנה אחת בלבד)".
טאוב (68) העומד בראש חברת "לגסי" פועל מזה שני עשורים למען מטרה אחת – להשיב לניצולי השואה ויורשיהם את הנכסים שנגזלו מהם. את החברה הקים לאחר שהחזיר למשפחתו מבנים שהיו בבעלות שני הסבים שלו בפולין.
2 צפייה בגלריה
קרקוב לפני השואה
קרקוב לפני השואה
קרקוב לפני השואה
מה היית צריך לעשות בשביל להחזיר עד עכשיו את הנכסים לבעליהם?
"פרט למזל, ארבעה דברים בעיקר: למצוא את הנכס, לבדוק שורשים משפחתיים, למצוא במסמכי הטאבו המקומיים שאכן בן משפחה של המחפש היה בעל הנכס ולאחר מכן לתבוע את הנכס בעבור היורשים". התהליך שטאוב מסביר בקצרה נמשך שנים. לו, למשל, לקח ארבע שנים להשיב את נכסי המשפחה לחיקו והיום כשהוא כבר מכיר את החוק הפולני, הוא אינו מבטיח זמן המתנה מהיר יותר.
החוק הזה באמת יעזור לאנשים להשיג נכסים?
"אם הוא יאושר, יש לקחת בחשבון שעדיין יש להוכיח את הקשר בין התובעים לבין בעלי הנכס ההיסטוריים. מניסיוני, בפולין מדובר בהליך שלוקח בין שנתיים לשלוש במקרה הטוב. רק אחריו מגיע תהליך התביעה על הנכס שגם הוא לוקח זמן. ככה שהרעיון שהמוצג כיום הוא יותר ספין פוליטי שנועד לגרום לעולם ובעיקר לגוש האירופי לראות שפולין מתנהגת על פי הקודים המצופים ממנה".
מה היית מייעץ לאנשים לעשות. האם ללכת לדרוש את ה-20% מהממשלה הפולנית או ללכת למשפט עד הסוף?
"ברור ש-20% זה יותר טוב מכלום, אך זה לא הליך בר יישום לפי לוחות הזמנים שלהם, לכן אני הייתי אומר להם לנסות לעשות את כל התהליך ולקבל את מלוא הסכום. הרי כל מי שהולך על זה מראה שהוא לא מוותר. גם אם בית המשפט יזכה אדם ב-20%, ייקח לאותו אדם הרבה זמן לקבל אותם. מי גם יודע מה שוות אותן אגרות חוב שהם מציעים וכמה זמן יעבור עד שהוא יקבל את הכסף".