1 צפייה בגלריה
צ'וברביץ'.צילום: קובי קואנקס
צ'וברביץ'.צילום: קובי קואנקס
צ'וברביץ'.צילום: קובי קואנקס
אלכס צ'וברביץ' הפך בשבוע שעבר לשחקן הישראלי החמישי של הפועל לעונת 2018/19. צ'וברביץ' (32, 2.12) השלים שמונה עונות בליגת העל, והוא מגיע להפועל לאחר שכבר זכה באליפות אחת, עם מכבי חיפה לפני חמש שנים.
בעונה החולפת שיחק צ'וברביץ' במכבי אשדוד, שבמדיה העמיד 5.5 נקודות ו־4.8 ריבאונדים למשחק בעונה הסדירה, ובפלייאוף שודרג ל־7.8 ו־5.5 בהתאמה. הסנטר החדש של הפועל סיים את העונה החולפת כשהוא חולק את המקום השישי בטבלת החוסמים המצטיינים בליגה יחד טיישון תומאס, חברו החדש לקו הקדמי בהפועל.
"לא נופל מאף גבוה"
הסיפור של צ'וברביץ' הוא אחד הנדירים בנוף הכדורסל המקומי. למרות ממדיו הפיזיים - עד גיל 19 הוא לא נגע בכדור הכתום אלא נחשב דווקא לאחד הכשרונות הבולטים בענף הכדורעף. על אף תחזיות שניבאו לו גדולות, הוא החליט לשנות כיוון ועבר לכדורסל.
"תמיד היו מחשבות שיכולתי לעשות הרבה כסף בכדורעף ולשחק ברמות הכי גבוהות, אבל אני לא חושב שאני מתחרט על המעבר שלי", אמר צ'וברביץ' לפני מספר שנים. "רציתי לשחק כדורסל, לבדוק אם אני יכול להצליח בענף הזה. זה סיקרן אותי".
תחילת הדרך היתה קשה מאוד עבורו. הבמה האמיתית שניתנה לו היתה בקבוצת הבת של ברק נתניה, בליגה א'. ב־2008, כשהיה בן 22, התברג לראשונה בליגת העל במדי גלבוע/גליל. מאמנו באותה תקופה היה עודד קטש, שעימו הסנטר סוגר כעת מעגל. הרומן עם גלבוע/גליל היה קצר ביותר, ואחרי שלושה משחקים בלבד ירד לשחק בליגת המשנה בכוכב יאיר ויבנה. הסנטר ניסה את מזלו באירופה ועבר לפואנלברדה הספרדית, משם נשלח לקבוצת הבת של הקבוצה מהליגה השלישית בספרד. בהמשך התקדם לקנט קלאביחו מליגת המשנה.
בתום החוויה בספרד הצהיר צ'וברביץ' כי "אני לא נופל מאף גבוה בארץ", אך חזר לישראל רק לליגה הלאומית, כששיחק במדי מכבי רמת גן. "לא נתנו לי יותר מדי הזדמנויות", סיפר הסנטר בראייה לאחור. "חסרה לי ההתפתחות של שחקן כדורסל, עד היום. רק בעבודה קשה קיבלתי דקות בליגה הלאומית. ראו אותי והחליטו לתת לי את ההזדמנות".
בדצמבר 2011 שב צ'וברביץ' לליגת העל ושותף ב־11 משחקים במדי ברק נתניה. בקיץ 2012 הצטרף למכבי חיפה של בראד גרינברג. לדברי צ'וברביץ', גרינברג היה סיבה מרכזית להגעתו לרוממה. "הוא מאמן שמגיע מארצות הברית בלי דעות קדומות עלי ולא מכיר את השיטות של הכדורסל פה שמשחקים עם שחקנים נמוכים", הוא אמר. "יש לו פחות את הסטיגמה על השחקנים הגבוהים של המאמנים בכדורסל הישראלי, וזה עזר לי".
צ'וברביץ' שיחק בעונתו הראשונה בחיפה לצד גבוהים מנוסים דוגמת עידו קוז'יקרו וג'יימס תומאס. בתום העונה זכו צ'וברביץ' וחיפה באליפות, כשהסנטר תורם 3.3 נקודות ו־1.5 ריבאונדים ב־6.4 דקות בפלייאוף. הסנטר המשיך ברוממה שלוש שנים נוספות, ובשנים 2016-2014 הפך לגבוה הדומיננטי של הקבוצה ולאחד הסמלים של המועדון.
עונת שיא וכישלון
העונה האחרונה של צ'וברביץ' בחיפה (2015/16) התחילה נהדר, אך הסתיימה במפח נפש. הסנטר רשם בעונה הסדירה מספרים מרשימים, הטובים ביותר שלו עד עתה בקריירה - 8.6 נקודות, 5.1 ריבאונדים ו־1.1 חסימות. ההצלחה בעונה הסדירה לא הכינה את צ'וברביץ' לכישלון בפלייאוף. חיפה התמודדה בסדרת רבע הגמר מול ראשון לציון והסנטר היה בגדר נעלם: ממוצע הנקודות צנח ל־0.8 - נתון נמוך יותר מממוצע האיבודים שלו באותה סדרה. במקביל הדקות של צ'וברביץ' על הפרקט נחתכו ל־13 בלבד.
"הלכו בפליאוף על הרכב גארדים נמוך", הסביר צ'וברביץ' את הופעתו החלשה בפלייאוף. "כסנטר, באופן טבעי הדקות שלי ירדו משמעותית. ברור שהייתי רחוק מהשיא שלי, אבל זה קורה לכל ספורטאי, גם לאלה שמשחקים ברמות הכי גבוהות".
מרגע שהסתיימה העונה צ'וברביץ' טוען כי הרגיש שינוי חד ביחס של חיפה כלפיו. "המנטרה היתה 'אלכס לא היה טוב בפלייאוף - ועכשיו נוריד מההצעה שהגשנו לו באמצע העונה'", סיפר בזמנו הסנטר ל'ידיעות חיפה'. "זה לא הוגן. נתתי את התחת כל העונה, לא היה ספק שהייתי טוב - ופתאום הכול נשכח? מה שקרה במהלך העונה לא נחשב?"
צ'וברביץ' הודה כי נפגע מההתנהלות. "מכבי חיפה זה מקום שאני אוהב, מקום שראיתי בו בית, רק חבל שאין מקום לרגש במקצוע הזה, ולצערי זוכרים רק את הסוף. כנראה כך עובד ביזנס".
בחיפה הודו בזמנו כי ההופעה של צ'וברביץ' בפלייאוף השפיעה על קבלת ההחלטות שלהם. "אחרי שאלכס לא סיפק את הסחורה במאני טיים בפלייאוף דברים השתנו", אמר סגן יו"ר מכבי, ארנון שירן. "גם אנחנו נפגענו מההתנהלות של אלכס. מאוד רצינו לראות אותו ממשיך במועדון, ואמרנו לו שייקח בחשבון שאת המהפך הגדול בקריירה הוא עשה אצלנו. לצערנו, הוא לא לקח את זה בחשבון. אלכס לא אחראי לרגשות שלנו ואנחנו לא אחראים לשלו".
"הכי מתאים"
בשנתיים שחלפו מאז עזב את חיפה חווה צ'וברביץ' ירידה ביכולתו. בחולון, שבה שיחק בעונת 2016/17, רשם הסנטר פחות משש נקודות לערב. בעונה החולפת הצטרף לאשדוד. העונה הסדירה היתה בינונית, אך דווקא בפלייאוף חל שיפור ביכולתו. בארבעת משחקי סדרת רבע הגמר מול הפועל תל אביב רשם הסנטר כמעט 8 נקודות לערב בפחות מ־18 דקות. בפגרה הנוכחית ניהל צ'וברביץ' משא ומתן עם העולה החדשה הפועל באר שבע, אך המחסור בגבוהים ישראלים דחק את הפועל למהר ולהחתים אותו. "אלכס יוסיף לנו עומק וניסיון בקו הקדמי", אומר מאמן הפועל עודד קטש. "הוא ריבאונדר טוב מאוד ויש לו נוכחות ברחבות, אבל הוא בעיקר שחקן שעובד בשביל הצלחת הקבוצה, ואני משוכנע שהתרומה שלו תהיה משמעותית".
בהפועל מודים כי צ'וברביץ' לא צפוי להיות עוגן של הקבוצה, אך הוא בהחלט אמור לספק דקות מנוחה לגבוהים הדומיננטיים. עקב האכילס המרכזי שלו הוא האחוזים הנמוכים מהעונשין, 56.5 אחוז בעונה שעברה. בצירוף היכולת המזעזעת של ליאור אליהו מהקו - מדובר ביצירת כאב ראש כפול לקטש. "יש רצוי ויש מצוי", מסבירים בהפועל. "אלכס הוא לא הישראלי הכי טוב בליגה, אבל הוא הכי מתאים לצרכים הנוכחיים שלנו. נקווה שיפתיע אותנו לטובה".