לפניי קצת יותר מחודשיים, כשהמועמד לראשות עיריית הוד השרון יגאל הררי, העלה את הרעיון לספח את אדמות המועצה האיזורית דרום השרון, היו רבים שהעלו חיוך למשמע דבריו. הרי זה שנים שהוד השרון התפתחה כעיר סביב המושבים האלו, ממושבה ירוקה ועד למגדלים-מגדלים, ובכל זאת, המובלעות הדרום השרוניות נשמרו ללא הפרעה. עם זאת, הררי כנראה ידע בדיוק על מה הוא מדבר.
2 צפייה בגלריה
הפגנה דרום השרונית אתמול כנגד יוזמת הררי | צילום:  המטה של אושרת גני גונן
הפגנה דרום השרונית אתמול כנגד יוזמת הררי | צילום:  המטה של אושרת גני גונן
הפגנה דרום השרונית אתמול כנגד יוזמת הררי | צילום: המטה של אושרת גני גונן
חוזר שהופץ ביום חמישי האחרון על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה דרום השרון, מספר שימי האוטונומיה של מושבים אלו הגיעו ככל הנראה לקיצם. על פי החוזר שהועבר ליישובים עדנים, ירקונה וגני עם, המועצה הארצית לתכנון ובניה הורתה על תכנון תמ"א חדשה 1/48 על פיה יקום רובע מגורים חדש בדרום הוד השרון, שייבנה בחלקו על אדמותיהם של היישובים המדוברים.
השטח שעליו מתוכננת תוכנית המתאר החדשה, מתפרש בין שכונות רמות מנחם ונווה הדר ועד לכביש 5 בדרום ולכביש 40 במזרח, ושמו של הרובע המתוכנן במקום הוא הוד הירקון. המועצה הארצית אף מציינת כי העיסוק בתכנון הנ"ל נמשך כ-15 שנה ומדגישה כי הוד השרון היא "רשות עירונית איתנה ומתפתחת".
בחוזר אף מצויינת התנגדותה של המועצה האיזורית דרום השרון לתוכנית, וכן את העובדה שנודע לה על הישיבה שעסקה בתוכנית, יום אחד בלבד לפני שהתקיימה ב-16 ביולי השנה.
מהמועצה האיזורית דרום השרון נמסר: "המועצה האיזורית מתנגדת לכל תכנון על השטחים החקלאיים של המועצה ושל שטחי היישובים בה. המועצה הביעה את הסתייגותה מהליך התכנון הסותר את הוראת המועצה הארצית, ואינו נערך בשקיפות ובתיאום עם המועצה. אנו רואים בחומרה את ההודעה בלוח זמנים כה קצר".
יש לציין כי התוכנית המדוברת אינו זו של הררי, אלא אחת שהוגשה על ידי עיריית הוד השרון כבר ב-2016.
מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה לתוכנית: "מדובר בתוכנית מתאר ארצית של המועצה הארצית לתכנון ובניה. התוכנית אושרה לקידום על ידי מנהל התכנון הארצי עוד בשנת 2016 ונמצאת כיום בשלב לימוד ובחינת השטח לקראת שלבי תכנון מוקדמים. העירייה תמשיך לוודא כי התוכנית מקודמת תוך הגנה על האינטרסים של תושבי העיר הוד השרון".
רופא: "מדובר בריאה הירוקה של הוד השרון", הררי: "סיפוח שלושה יישובים זה לא מספיק"
דרור רופא, המתמודד לראשות המועצה האיזורית דרום השרון, אמר: "התבשרנו לפני מספר ימים כי יש תוכנית במסגרת תמ"א 1/48 לספח שלושה יישובים להוד השרון: עדנים, ירקונה וגני עם. זה אומר ששלושה יישובים חקלאים נטמעים בתוך מרחב עירוני ונעלמים, על כל המשמעות הזו. עיריית הוד השרון פנתה למדינה וביקשה להעביר לרשותה את שלושת המושבים המדוברים האלה. יש לציין, כי רק לפני יומיים-שלושה התבשרנו כי התקיים כבר דיון בעניין. זה ממש מריח כמו מחטף".
מה כל כך רע להיות הוד השרוני?
"ברמה העקרונית לא רע להיות חלק מאף אחד במדינת ישראל. אנחנו עם אחד ותרבות אחת, וקח את זה לאן שאתה רוצה. מצד שני, יש לנו אורח חיים ומרקם חיים שהוא שונה. אנחנו לא חיים בעיר, אנחנו חיים בסמוך לעיר. אם תרצה, בתור הוד השרוני הפגיעה בך תהיה יותר גדולה. האם אתה רוצה לחיות בתוך מקום שהוא כולו בטון ומלט? להוד השרון יש כרגע מתנה בדמות 5 יישובים סמוכים שהם הריאה הירוקה של המקום הזה".
2 צפייה בגלריה
דרור רופא (מימין), יגאל הררי (משמאל). יתמזגו? | צילומים: אלעד גוטמן, יהב דיגיטל
דרור רופא (מימין), יגאל הררי (משמאל). יתמזגו? | צילומים: אלעד גוטמן, יהב דיגיטל
דרור רופא (מימין), יגאל הררי (משמאל). יתמזגו? | צילומים: אלעד גוטמן, יהב דיגיטל
יגאל הררי, המועמד לראשות הוד השרון ומי שמוביל את יוזמת הסיפוח החדשה של ישובי דרום השרון להוד השרון, טען מנגד:
"כוונת עיריית הוד השרון מ-2016 לספח 3 ישובים מתוך 7 בלבד היא פתרון חלקי שאינו פותר את בעיית הרצף בהוד השרון. שבעת הישובים הסמוכים להוד השרון נמצאים בתוך העיר, מרכז החיים שלהם הוא בהוד השרון, תוך שימוש מלא בתשתיות העיר.
"בלתי ניתן להמשיך ולפתח תשתיות תחבורה, תרבות, מבני ציבור וחינוך לטובת כלל התושבים באזור, ללא סיפוח של הישובים האלה. יש צורך בשוויון חלוקתי של הקרקע בהוד השרון, מה שהיה פעם ישובים חקלאים הוא כיום בעיקר שכונות וילות סגורות. אין בכוונתנו לפגוע בזכויותיהם של תושבי הישובים הסמוכים להוד השרון, הכוונה כאן היא לפתח את התשתיות בישובים האלה. פתיחת הצירים כמו דרך הים היא אקוטית להוצאה של הוד השרון והישובים הסמוכים אליה מהפקק האינסופי בו אנו חיים כיום".
הפגנה דרום השרונית נגד יוזמת הררי
אתמול (א') אף נערכה הפגנה של עשרות תושבי דרום השרון בסמוך למטהו של יגאל הררי בדרך רמתיים (על ההפגנה בהרחבה). במהלך האירוע שאורגן על ידי אושרת גני גונן, המתמודדת אף היא על ראשות המועצה האיזורית דרום השרון, נקראו קריאות כנגד תוכניתו של הררי (יש לציין, כי אין מדובר בתוכנית המתאר המדוברת שאושרה, א.י.), ואף הובאו למקום כלים חקלאיים כבדים.
גני גונן אמרה במהלך ההפגנה: "להוד השרון יש מספיק עתודות קרקע לבנייה בתחומה, לא ראוי, לא נכון ולא ערכי לגזול את אדמות החקלאי. המועצה האיזורית דרום השרון היא הראיה הירוקה של השרון".